Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stryk på/dutta på. Det är alltid bäst att arbeta in det med pensel. Vi vågade inte doppa utan strök allt med pensel på vårt hus och har inte haft samma utseende som på din bild.
Stryka på allt eller bara dom som ser ut sådär ?
 
Det som ser ut sådär.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som ser ut sådär.
Tack ska prova med det.
 
A Anna Lilja skrev:
Hm, sims - nytt ord för mig, men jag gissar att det hänger ihop med takfot (?). Ahh nu har vi redan valt vitt på takfot oxå som målas före uppsättning av panel. Oki, svarta hängrännor röstar du på alltså pbengtsson, vi är oxå inne på det men gillar galvat väldigt mkt...

vi har för övrigt oxå köpt järnvitriolen på claessons trätjära men valt att göra vår blandning lite svagare 1/2 kg järnvitriol per 10 liter kokande vatten då vi läste att ju mer vitriol dessto brunare färg på fasaden vilket vi INTE vill ha, Vet dock ej om det stämmer. Någon som vet?
Ja, min blev brun,med starkare blandning, la också på linolja överst..
 
Nystruken träpanel på husvägg med tillfälligt täckta fönsteröppningar, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vart det skillnad. Strök på allt en gång till.

Ska in med fönstren till veckan. Vita plastfönster. Är det risk för missfärgning om det sen regnar på panelen?
 
Det torkar ju rätt snabbt så det tror jag inte, känn efter innan ni monterar fönster. Men plastfönster till denna fina byggnad, fyyy på dig ;0)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det torkar ju rätt snabbt så det tror jag inte, känn efter innan ni monterar fönster. Men plastfönster till denna fina byggnad, fyyy på dig ;0)
Kanon ju. Allt underhållsfritt :D

Blir nog i slutet på nästa vecka
 
R Revoman skrev:
[bild]
Ska in med fönstren till veckan. Vita plastfönster. Är det risk för missfärgning om det sen regnar på panelen?
Nu kanske det är skillnad på plast och plast, såhär ser våra uttag ut efter 1.5år ungefär. Dock så kom det järnvitriol på dem vid behandling då jag sprutade järnvitriolen
 
  • Plastuttag med lock uppfällt som visar missfärgning efter cirka 1,5 år, påverkat av järnvitriol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast så blir inte fönster, har vita som suttit i över 10år och dom är fortfarande vita trotts obefintligt underhåll (tvätt och liknande)
 
  • Gilla
flamman100 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast så blir inte fönster, har vita som suttit i över 10år och dom är fortfarande vita trotts obefintligt underhåll (tvätt och liknande)
Är en glattare yta på plastfönster jämtemot ett sånt eluttag.
 
R Revoman skrev:
Stryka på allt eller bara dom som ser ut sådär ?
mitt hus såg ut sådär på många ställen efter doppning. Efter ett halvår var allt jämt och fint. Regnet gör sitt! Hade min sockel täckt med plast i 6 mån också så jag inte fick missfärgning
 
S softis skrev:
mitt hus såg ut sådär på många ställen efter doppning. Efter ett halvår var allt jämt och fint. Regnet gör sitt! Hade min sockel täckt med plast i 6 mån också så jag inte fick missfärgning
Tack. Man blir ju lite orolig när det är första gången man använder denna behandlingsmetod
 
Utseendet efter 3 år. Hade Herdins med silverbets
 
  • Träfasad med silverbets efter 3 år, snö på taklist, trädäck i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadvy av ett hus med sliten silverbetsad träpanel efter 3 års förvädering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
S softis skrev:
Utseendet efter 3 år. Hade Herdins med silverbets
Såg ut att jämnat till sig fint (y)
Får känslan att det är så dålig inträgning i träet. Men det krävs nog lite slagregn mot fasaden också så det lakar ur och sprider sig.
 
Jag kan säga att det tog ett par år för oss och under takfoten ser man ännu skillnad 16 år efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.