Hej!

Helt ny på detta forum, även om jag har läst många bra inlägg här senaste åren.

Jag och min sambo har köpt en lägenhet i Birkastan/Vasastan i Stockholm, byggår 1912.

Takhöjd från översta golv till tak är 317cm i hall och 300cm i övriga rum.

Jag skulle vilja höra vad ni tror gömmer sig under parkettgolvet, som tyvärr är lagt utanpå originalgolvlisterna med 0,5 till 2cm glipa. Ser onekligen ut som ett dåligt och ”enkelt” jobb.

Har en liten förhoppning om att det är ett okej bevarat originalgolv som går att lyfta fram för slipning och vaxbehandling. Det får tiden visa när vi flyttar in om 30 dagar - men vad ser det ut som under parketten, ni som har lite känsla?

Tycker mig se samma träslag under parketten i samtliga rum.

Film och bild bifogat.

/F

Glipa mellan parkettgolv och vit golvlist som visar troligt underliggande originalträgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Du får nog skrapa bort lite färg om man skall kunna se vad det är på bilden.
Men jag tycker mig kanske kunna ana en marmoleummatta?

Tack @cpalm - intressant.

Jag personligen (dock ingen erfarenhet) tycker det ser ut som ett furu-plank. Måste som sagt gräva upp mer, så fort vi fått tillträde.

Är delen du skrapar på en del av det gamla golvet? Det ser ut som att den ligger på en högre nivå än plastmattan(?) bredvid?

@useless tack för ditt svar. plastmattan/dämpningen ligger emellan ekparketten och det jag skrapar på. Det jag skrapar på ligger längst ned dvs. Frågan är om detta kan vara undergolvet, eller om det ligger ännu längre ner?

Vet att det är svårt att svara på.. Spånar mest i förväg, kliar i fingrarna att behöva vänta 3v till innan jag får slita upp allt. Håller tummarna för ett OK undergolv att renovera.

Hur gick det @fkvist - vad gömde sig därunder? Ett originalgolv/brädgolv eller ett undergolv? Furu eller gran? Skick?

Jag har själv precis köpt bostad i Birkastan och delar därför din nyfikenhet fast på eget håll. Planerar att riva upp ett parkettgolv från 70-talet för att se vad som finns bakom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.