2 231 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Korsvirkesvägg
Är det någon som skulle vilja ha den stora vänligheten och förklara för mig,
om man,........... och i såfall hur man, isolerar en korsvirkesvägg.
Uteifrån (då man blir av med korsvirket), eller innefrån, hur blir det med fukten i väggarna?
Jag måste förmodligen dra ner ytterväggarna bit för bit för att göra grunden mer stabil och för att sätta i nytt virke då virket är borta på sina ställen (huset är byggt 1902) och åter mura upp väggen.
Snälla, jag vet att det är mycket jobb men jag är redo för detta då jag har gått omkring i snart 12 år och väntat, tänkt, men nu är det dax, ja nästa vår menar jag!
Tacksam för alla svar!
Erik
om man,........... och i såfall hur man, isolerar en korsvirkesvägg.
Uteifrån (då man blir av med korsvirket), eller innefrån, hur blir det med fukten i väggarna?
Jag måste förmodligen dra ner ytterväggarna bit för bit för att göra grunden mer stabil och för att sätta i nytt virke då virket är borta på sina ställen (huset är byggt 1902) och åter mura upp väggen.
Snälla, jag vet att det är mycket jobb men jag är redo för detta då jag har gått omkring i snart 12 år och väntat, tänkt, men nu är det dax, ja nästa vår menar jag!
Tacksam för alla svar!
Erik
Det ursprungliga sättet är lerklining som har förvånansvärt bra isolering.
Det enda moderna fungerande sättet är att mura upp med lekablock (ej siporex) på insidan, med luftspalt. Mjuk isolering typ gullfiber leder endast till fanskap och fuktproblem i denna typen av hus.
Har du fukt i väggarna så fixa dränering och avrinning. Huset har säkert omurad gråstensgrund så förlägg dränage en bit från huset. Att sänka marken runt huset är ofta nödvändingt då markhöjningen runt ett hundra årigt hus oftta är ansenlig. Förstör inte väggarna i onödan. Putsa och mura endast med kalkbruk och putsa med kalk.
MVH plexi
Det enda moderna fungerande sättet är att mura upp med lekablock (ej siporex) på insidan, med luftspalt. Mjuk isolering typ gullfiber leder endast till fanskap och fuktproblem i denna typen av hus.
Har du fukt i väggarna så fixa dränering och avrinning. Huset har säkert omurad gråstensgrund så förlägg dränage en bit från huset. Att sänka marken runt huset är ofta nödvändingt då markhöjningen runt ett hundra årigt hus oftta är ansenlig. Förstör inte väggarna i onödan. Putsa och mura endast med kalkbruk och putsa med kalk.
MVH plexi
Tack för svaret, du har rätt i att grunden är natursten och den sitter inte 100% utan jag har funderingar på att förstärka grunden från insidan, kan detta bli ett problem tror du?
Ja det är fuktigt runt huset och jag ska försöka få bort vattnet genom att ta bort en del av marken lutande ifrån huset samt dränera, men hur långt ifrån huset ska rören ner?
Taclsam för svar!
Ja det är fuktigt runt huset och jag ska försöka få bort vattnet genom att ta bort en del av marken lutande ifrån huset samt dränera, men hur långt ifrån huset ska rören ner?
Taclsam för svar!
För att minska risken för sättningar när du gräver för dränering, så bör det vara så att det blir högst 45 graders vinkling mellan underdelen av grunden och dikets djup.
Ibland ökar sättningen tillfälligt när vattnet minskar i marken.
Ibland ökar sättningen tillfälligt när vattnet minskar i marken.
Låt grunden vara, om du inte ser uppenbara brister, den har hållit i 100 år och håller säkert hundra till! Läs boken "Så renoveras torp och gårdar". Där står bla om olika gamla grunder och hus tex korsvirke.
mvh plexi
mvh plexi