Jonathan_Berg Jonathan_Berg skrev:
Hur kommer det sig? :)
Det är en hjärtefråga :)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mitt och sambons första "större" projekt, ett vedskjul!
Markering för vedskjulsgrund med skovel och mätsnören, kantstenar och en vit katt som sover.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion av ett vedskjul med en vit hund som vilar på presenningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsfas av ett vedskjul med träreglar, verktyg och ett befintligt skjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt vedskjul av träplankor med plåttak bredvid en gammal vedbod och en stubbe med yxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt vedskjul fyllt med staplad ved under tak av vågplåt sett genom träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grundkonstruktion av ett vedskjul med träreglar och stolpar i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 16 till
  • Laddar…
Äntligen blivit klar med sköldpaddan. Eftersom jag vill bygga sånt tillsammans med sonen får det bli när han är intresserad av att vara med i garaget. Nu i sommar har tack och lov utomhuset varit intressantare. Ekben och mahognykropp.

Handgjord träsköldpadda med mahognykropp och ekben på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord träsköldpadda med mahognykropp och ekben på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 23 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag vet ärligt talat inte vad som är/kan vara felet längre.
När jag först fick vantarna på den misstänkte jag att den inte fick bensin, väldigt torrt både i cylindern och på tändstiftet. Plockade isär förgasaren och rengjorde efter bästa förmåga. Nu verkar det komma fram soppa vad jag kan tyda.
Testade tändstiftet och det gav gnista så det räcker tyckte jag, har ändå skaffat och provat med ett nytt, ingen skillnad.
Har även provat med startgas utan effekt.
Har du någon komp?
 
Borde ju spotta till på startas även om det inte är några kompressioner
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Skulle ”lyfta golvet” jag skruvade för två eller var det tre år sedan. Förbannade jäkla fyrkantsbits på skruv från Byggmax... slutade med att jag rev ut det på ganska kort tid med kofot och i vredesmod. Barnen sa ”-mamma, man får inte säga heljottas!”. Sen vinkelslip och kapade bort all skruv som satt som berget. Fick i alla fall koll på läget med Leca som isolering i krypgrund. Kändes väldigt torrt och fint så byter nog inte till Hasopor.

[bild]
Lät som det gick Leca-nde lätt.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Kommit igång lite i verkstaden, efter sommarens bygg&fixbestyr. Småpysslar lite med ett blad som nästan är klart. Vad tror ni om denna som en liten allroundmodell? Tyckte den Kiritsuke-inspirerade spetsen var lite käck och förhoppningsvis också funkis.
AEB-L på 62 Hrc, planslipad till 0.25 mm.
Hand i svart handske håller ett nästan färdigt Kiritsuke-inspirerat knivblad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i svart handske håller ett nästan färdigställt knivblad med Kiritsuke-inspirerad spets och hål i greppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 11 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Kommit igång lite i verkstaden, efter sommarens bygg&fixbestyr. Småpysslar lite med ett blad som nästan är klart. Vad tror ni om denna som en liten allroundmodell? Tyckte den Kiritsuke-inspirerade spetsen var lite käck och förhoppningsvis också funkis.
AEB-L på 62 Hrc, planslipad till 0.25 mm.
[bild] [bild]
När öppnar webshoppen? Hade lätt köpt bladet eller en kniv med det bladet.
 
C corre skrev:
När öppnar webshoppen? Hade lätt köpt bladet eller en kniv med det bladet.
Till pensionen får man väl ändå ha styrt upp något dylikt kanske :)
Kul du gillar bladet! Jag har inte riktigt tagit klivet att börja sälja det jag gör. Samtidigt kul om andra är intresserade och gillar grejerna så klart. Vi kan ju se här framöver
 
nikasp
G GargamelSE skrev:
Lät som det gick Leca-nde lätt.
Jo, fy helsike. Ser att jag menade rätt men skrev fel. Är en gammal mullbänk så fyllt upp med ca 30 cm Leca.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Funderar på om man kan önska sig 4h i julklapp där vectrex eller Ola c kom och mindtränade mig till att få ordning på prylarna
Sorry jag är redan fys-PT till hela baxarsekten och det är en rätt diger uppgift, du skulle sett dom nu efter grillsäsongen.... Men jag har via nån tjänst bytt mig till livslång IT-support från @vectrex åt min IT-handikappade sambo. Den utnyttjas rätt dåligt så jag kan tänka mig att trejda bort honom om du har nåt attraktivt att erbjuda i utbyte.
 
Rickard.
Ändrat om lite i garaget då jag insett att ha en stor stålskiva till arbetsbänk inte är rätt för mig då den spenderar 90% av tiden täckt.

Ett ombyggt/förstärkt köksbord blev arbetsbänk med utbytbar skiva och gamla bänken kapades ner till lämpligare storlek och ska sättas på hjul så den enkelt kan rullas iväg från maskinerna eller t o m utomhus när det behövs. Lite före och efterbilder.
Före
Ombyggd arbetsbänk i garage med utbytbar skiva och verktyg, inklusive skruvstycken och borrset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Renoverat garage med ett modifierat köksbord omgjort till arbetsbänk med skruvstycke och utbytbar skiva, samt rullvagn och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallarbetsbänk med skruvstycke och verktyg, vid sidan av en pelarborr i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som med dom flesta av mina verkstadsprojekt är dom långt ifrån klara men klara nog att börja göra bort lite roligare projekt som står och väntar. Mottar gärna tips på bra skruvstycken för finlir, släta eller mjuka backar och roterbart bas är kraven, ska sitta på träbänken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du någon komp?
C Christoffer85 skrev:
Borde ju spotta till på startas även om det inte är några kompressioner
Jag vet ju då inte hur det ska kännas, men efter ett tips i något youtube-klipp kände jag med tummen i tändstiftshålet och känner helt klart ett ökat tryck när cylindern dras runt. Om det sedan är lagom/tillräckligt har jag inte en susning om.
 
@Rickard.ag lyckades inte att skicka pm till dig, men om du inte orkar leta begagnat så är jag riktigt nöjd med mitt brockhaus heuer! Går att köpa en vridbar bas som tillbehör, och de har även en mindre modell med snabböppning om du inte behöver klämma för kung och fosterland ;)
Har utbytbara backar på mitt, men använder magnetiska skyddsbackar från biltema till det lite känsligare (går snabbare att hänga på än att byta)

För att det inte bara ska låta som ett reklaminlägg får jag nog klämma in en bild på vad jag gjort, börjat plocka isär bordssågen jag köpte! Hade stått lite fuktigt så ytrost finns överallt men bordet gick att få helt okej så har hopp för resten med! Före bild finns här https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-568#post-3842393
 
  • Rostig bordssåg efter att ha stått i fuktig miljö med tydlig ytrost på arbetsytor och sågklingan synlig genom en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@Rickard.ag lyckades inte att skicka pm till dig, men om du inte orkar leta begagnat så är jag riktigt nöjd med mitt brockhaus heuer! Går att köpa en vridbar bas som tillbehör, och de har även en mindre modell med snabböppning om du inte behöver klämma för kung och fosterland ;)
Har utbytbara backar på mitt, men använder magnetiska skyddsbackar från biltema till det lite känsligare (går snabbare att hänga på än att byta)

För att det inte bara ska låta som ett reklaminlägg får jag nog klämma in en bild på vad jag gjort, börjat plocka isär bordssågen jag köpte! Hade stått lite fuktigt så ytrost finns överallt men bordet gick att få helt okej så har hopp för resten med! Före bild finns här [länk]
Tipsar om de prickiga scotch briten som man kan fästa under excenterslipen. Den prickiga sidan är grym på ett sådant räfflat gjutjärnsbord. Kör nån timme och det borde bli glänsande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.