M Mardigan skrev:
Första halvtimman iaf sitter det inte alls men man får försöka jobba fort.
Ahh, smart!
 
Stark-Johan.
Jag gjorde en liten prototyp till en stensug som kanske funkar om du har en grovdammsugare som fixar vatten. Inte testat i vatten än dock.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Stark-Johan.
Jag gjorde en liten prototyp till en stensug som kanske funkar om du har en grovdammsugare som fixar vatten. Inte testat i vatten än dock.
[video]
Haha, snyggt. När kan du komma hit? :D När stenarna är lösa i röret är dom enkla att få upp med min spiral. Det är stenarna som kläms under rörets kant som är bökiga eftersom det är många medelstora...

Jag låter projektet stå någon vecka eller två tills jag fått hem mindre borr. Ska ge det en chans.
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Nån timmes körande med kiespumpen och nästan 1m till nere. Så snart är man på 11.5m
 
  • En skottkärra fylld med sand på gräsmatta, efter användning av kiespump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
F fidde_modo skrev:
Nån timmes körande med kiespumpen och nästan 1m till nere. Så snart är man på 11.5m
Så hade jag det oxå här hemma, men kom bara ner 9m sen tog det stopp. Grundvatten vid 2,5 ner så ca 6,5m vatten I röret.
 
Jösses vilken fin fraktion.
 
  • Gilla
Zingonr1 och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon som kört någon brunn inne i Sjöbo tätort?
Går bra att borra ner till vattenytan på ca 3-3,5 meter, men bara typ 25 cm längre ned går jag in i ett lager med riktigt grov sten. Går inte att borra igenom eller slå en spets igenom. När jag försökte med spets kom jag typ 3dm sen var det helstopp och spetsen satte sig som berg vad jag än drog med....
Är det bara att försöka på nya platser som gäller för att förhoppningsvis träffa "mellan" stenar?
 
Z Zingonr1 skrev:
Ja det va bara sand hela vägen. Det tog stopp vid 9m då det blev lite större fraktioner. Men får se om det räcker med 9m ner. I annat fall får jag köpa mig en 110mm borr. Men med 6m i röret och en tillrinning på mellan 5-25L/sekund så hoppas jag att jag kan stanna där.
Blev det någon provpumpning?
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Blev det någon provpumpning?
Ska köpa pump denna vecka.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Sammanfattning av test körning filterbrunn.
Kört med detta trycket i 5h och testa koppla på spridare innan jag stängde för kvällen. Har den bara ventilen lite öppet och då ger den 10L på 43sek. Så har totalt pumpat upp 4kubik vatten.

har ett problem att jag får med mig väldigt mycket sand. Sanden på bilden är efter 3h
 
  • Närbild av vattenmätare med vattendroppar och tydlig tryckindikation som används vid filterbrunns test.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med våt sand uppsamlat på svart underlag efter testkörning av filterbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Det var rejält med sand..
Har du isgrusa botten?

Testa att pumpa med full galopp bra länge. 4m3 är inte speciellt mycket för att pumpa ur fraktioner.
Ger den förövrigt tillräckligt med vatten? Har du testat vilket flöde du kan köra ut?

I värsta fall så får man lägga ner ett sandfilter i DN115 röret.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det var rejält med sand..
Har du isgrusa botten?

Testa att pumpa med full galopp bra länge. 4m3 är inte speciellt mycket för att pumpa ur fraktioner.
Ger den förövrigt tillräckligt med vatten? Har du testat vilket flöde du kan köra ut?

I värsta fall så får man lägga ner ett sandfilter i DN115 röret.
ja de är väldigt mycket, ska testa lyfta den lite med. Inget i botten ännu efter som ja inte vet om jag behöver ner mer.

Tänkte höja flödet efter hand å se vad som händer med sand å tillrinningen. Har bara precis kört med lite öppet igår nån timme och sen idag 5h.
 
B Benny Andersson skrev:
Finns det någon som kört någon brunn inne i Sjöbo tätort?
Går bra att borra ner till vattenytan på ca 3-3,5 meter, men bara typ 25 cm längre ned går jag in i ett lager med riktigt grov sten. Går inte att borra igenom eller slå en spets igenom. När jag försökte med spets kom jag typ 3dm sen var det helstopp och spetsen satte sig som berg vad jag än drog med....
Är det bara att försöka på nya platser som gäller för att förhoppningsvis träffa "mellan" stenar?
Jag tror att det kan vara värt att testa andra platser på tomten. Du borde få upp spetsen som du redan försökt med. Tillräckligt många ton bara. På vilka sätt har du försökt? När jag ska få upp saker som sitter brukar jag använda garagedomkrafter. Och vad använde du när du slog ner spetsen, slägga eller hejare?
 
Så då är pump, slang och kopplingar inhandlat så ikväll ska jag försöka montera ihop detta för att utföra ett test. (Om ryggen tillåter) Återkommer med resultatet. :)
 
  • Gilla
Mardigan och 1 till
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
Jag körde en beställning enligt din rekommendation DN 115. Det blev 4m med 0,3 slits och 6m släta.
Så förhoppningsvis kommer jag få ner det under nästa helg. Sen blir det att köpa djuphålspump, pupuppspridare, pem slang. Behöver motsvarande 6st gardenas T380 spridare och tänker fördela dom på 2 slingor. Vet dock inte om det blir just gardenas spridare. Finns ju Hunter på Rinkeby rör som jag hört mycket positivt om. Pem 25mm kommer jag gräva ner till dessa. Har hittat en pump som klarar 10800l/h och är på 1100w. Förhoppningsvis klara den att driva dessa spridare. Kommer ha ca 30m pem slang/ slinga.
Men ska be en kollega räkna riktigt på detta med tryck och flöde för det är rena franskan för mig.
Hej är pumpen från expondo eller? Blev det den isf och funkar den bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.