U Utasja skrev:
Som du säger, det förändrar inte i sak, men vem kallar ens det där skräpet häck? Det åligger faktiskt alla att hålla sin trädgård snygg. En häck ska klippas 2 ggr om året och inte växa vilt. Om grannarna är noga med sin trädgård, så kanske de tycker att detta hie till häck förstör hela omgivningen. Kanske deras klippande är en hint om att du ska göra något åt eländet.
Grannen ska hålla käften och hålla sig ifrån det som inte tillhör dem. Hur illa det än ser ut ska de inte ens yppa ett ord. TS grannar är störda och ska hållas mycket kort, knappt ens värda ett hej.
Har du läst förra tråden kan du se att de hoppade på hans nyfödda med pga namnet.

Sådant äckligt folk hoppade på en i byn som hade/har vildvuxen trädgård genom att bara anmäla han till kommunen. Han var sjuk i något så han orkade inte med trädgården i perioder, närmsta grannarna brydde sig inte ett dugg om det och försvarade honom. Men det är ju faktiskt så att så länge du inte kan skada dig på något i din trädgård eller den växer över trottoarer och väg så är det helt ok.

I ett normalt grannskap så samtalar man, om man vill klippa på grannens växtlighet frågar man, om man får nej tar man det som växer ner på din tomt. Det du klipper slänger DU.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Finns det något slags pris man kan ge till alla som går in i en tråd som handlar om en sönderklippt häck och klagar på att sagda sönderklippta häck är ful efter den blivit sönderklippt?

Jag skulle gärna se en betydligt mer aktiv moderering av sådanahär trådar. Det finns ett fåtal inlägg i tråden som faktiskt är konstruktiva men de drunknar helt i en gröt av känslomässigt agerande, uppmuntran till brott och ogenomtänkta kommentarer, ingen kan väl i ärligt påstå att den här tråden har med juridik att göra?
Aktivt uppmuntrande till brott i ett delforum om juridik är helt okej tydligen, snälla försök få ordning på forumet igen.
 
  • Gilla
yoaqim och 9 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.

Polisanmäl dom. Det är uppenbarligen ofredande/egenmäktigt förfarande
 
Polisanmälan är för veklingar, visa vem som bestämmer bara. Jag har också grannar som fått för sig att det är ok o lägga sig i hur jag vill ha min tomt, antal träd osv dessutom med översittarfasoner. Jag tar bara i så jag säkerställer att folk inte ens vågar snegla på min tomt ej mindre heja på mig på mig nå mer.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Vi har ett äldre par som granne som är oerhört besvärliga. Skrev om dom innan här: [länk]

Vi klipper alltid häcken en gång per år, den är ca 2 m hög mot grannen och vi vill ha den så för insynsskydd vid uteplatsen. Grannen har klagat på att den är för hög. Nu klagade dom på att den blev lite kal men vi tänker att det kommer nya skott.

Dom senaste veckorna har dom ett antal gånger kapat grenar och slängt över till vår tomt. Har tänkt att det är väl grenar som lutat över till deras tomt så har bara slängt det o ignorerat. Men nu hände det igen och nu är det ett hål. Ser förjävligt ut och jag har fått massa grenar på tomten. Där dom kapat är häcken nu kanske 110 cm. Häcken står ca 30-40 cm in på vår tomt.

Tänkte nu måste jag säga till dom att sluta. Men det var lönlöst. Dom sa i princip att dom vet att dom inte får klippa den men det skiter dom i. Dom ”hjälper” oss eftersom vi inte kan sköta den. Något är fel med dom, behandlade mig som skit fast jag höll mig på en respektfull nivå. Allt för att vi inte sköter häcken som dom vill.

Vadfan ska jag göra? Vill inte flytta. Sa till slut till dom att dom inte får göra det igen och om dom gör det ändå så anmäler vi. Fick till svar att gör ni det, det läggs ner ändå.
Hade jag varit i dina kläder hade jag tagit bort häcken och tillverkat ett plank.
Är det så att tomtgränsen går mitt i häcken så hade jag sågat häcken mitt itu och satt planket där, givetvis med regelsidan mot grannen.

Det är bara att lägga silkeshandskarna på hyllan. Det fungerar inte att dalta med denna typ av individer och skit får aldrig vinna!
 
Karlia
I inlägg #24 har du en bild. Jag tolkar den som att staketet utgör gränsen; häcken är alltså på TS tomt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Om man olovligen tar ner träd och buskar på annans tomt så är det enligt brottsbalken en skadegörelse. Vi en polisanmälan kan man också göra anspråk på ersättning.
 
F
E efred skrev:
Det finns ett antal fällor att trilla i när det kommer till kameraövervakning. Jag skulle själv inte filma mer än vad som händer de närmsta metrarna mot huset om jag skulle vilja använda det juridiskt. Har du gjort det minsta fel så hittar en duktig advokat det snabbt och vänder det mot dig. Och en häck är svår att filma utan att hamna utanför den.

[länk]
För det första så övervakar man utan problem sin baksida, gräsmatta eller vad fan man vill utan att skylta om det. Man övervakar precis hur man vill hela sin tomt om man sätter upp en skylt som kan ses från den naturliga vägen fram till dörren... och då tar man i, det är inte ens säkert att den skylten behövs.

Och exakt vad menar du att den slipade advokaten skulle ta sig till med ett bevis i form av en videofilm som potentiellt inte är laglig? Tror du detta är en amerikansk tv-lekstuga och advokaten skriker protest och att videofilmen underkänns som bevisning?
 
F fsn skrev:
För det första så övervakar man utan problem sin baksida, gräsmatta eller vad fan man vill utan att skylta om det. Man övervakar precis hur man vill hela sin tomt om man sätter upp en skylt som kan ses från den naturliga vägen fram till dörren... och då tar man i, det är inte ens säkert att den skylten behövs.

Och exakt vad menar du att den slipade advokaten skulle ta sig till med ett bevis i form av en videofilm som potentiellt inte är laglig? Tror du detta är en amerikansk tv-lekstuga och advokaten skriker protest och att videofilmen underkänns som bevisning?
;) vissa har kollat lite väl mycket suits kanske. i sverige har vi vad vi kallar fri bevisprövning.

det har dock förekommit att de som övervakat utrymmen olagligt sedan blivit dömd för det. Finns ett lokalt fall här i Norrbotten rörande skadegörelse i ett trapphus. Otygen åkte dit och hotellbaronen blev dömd för att ha övervakat utrymmet utan tillstånd.
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Grannen har redan sagt att han fullständigt struntar i att det är olagligt. Han gör det ändå, eftersom det är riskfritt, så ett sådant protokoll kommer endast att resultera i ett skrattanfall av grannen och lång näsa hos TS. Någon hjälp av myndigheterna är inte att räkna med.

Staffan
Vad är ditt förslag? Att slå ihjäl kärringen med en spade och gräva ner henne på sin sida eller vad förslår du?

Eftersom grannen redan sagt att det är fritt fram att anmäla för det händer inget ändå så är det nog precis det jag hade gjort. Civilrättsligt, kostar väl en mindre slant men det är otrevliga brev att få och om det tar upp deras dag och för dom lite oroliga... fan det hände nåt ändå... så är det lätt värt pengarna.

Och nästa gäng dom slängt över klipp och pinnar så hade det åkt tillbaka fortare än fan.
 
F
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
;) vissa har kollat lite väl mycket suits kanske. i sverige har vi vad vi kallar fri bevisprövning.

det har dock förekommit att de som övervakat utrymmen olagligt sedan blivit dömd för det. Finns ett lokalt fall här i Norrbotten rörande skadegörelse i ett trapphus. Otygen åkte dit och hotellbaronen blev dömd för att ha övervakat utrymmet utan tillstånd.
Absolut, så kan det bli. Men bevisen gäller alltid. Filmar man sin egen tomt är det väldigt safe.
 
Mats-S
S Sprängkilen skrev:
.Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten
För 500 kr lär det inte dyka upp någon trädgårdsmästare ...
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Karlia
Nog är det tillåtet med en yvig häck. Inte ska det behövas en trädgårdsmästare att bedöma om trädgården är godkänd eller inte!
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Alltså bor man i villa eller radhus ska man se till att ens tomt är välvårdad. Ungefär som att lägga besticken i rätt fack. Hyfs med andra ord. Nu verkar det vara så att grannen inte tycker ni har någon vidare hyfs. Och då är han väl otrevlig i största allmänhet..Betala en trädgårdsmästare 500kr som talar om i fall häcken är ok eller vad som behöver åtgärdas på tomten.
Är häcken och tomten ok? Be trädgårdsmästaren tala om detta för grannen, annars åtgärda enligt expertis. Så hade jag gjort och aldrig mera retat mig på grannen även om han är en idiot. Rättsligt brukar man ta det om det är en större skada vilket inte detta är.
Försök dock aldrig hämnas. Det ger till slut bara egna besvär medan grannen varken bryr sig.
Karlia Karlia skrev:
Nog är det tillåtet med en yvig häck. Inte ska det behövas en trädgårdsmästare att bedöma om trädgården är godkänd eller inte!
Det behövs inte. Bara trams att föreslå någon att betala för något som inte behövs. Trädgårdsmästaren lär väl bara skratta åt det. Tror inte busken ramlar ner och skadar någon.


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/

Vad gäller krav på skötsel av tomter för att begränsa risken för olyckor så har det vad Boverket känner till inte inneburit några större tillämpningsproblem för byggnadsnämnderna, när det gäller växtlighet. Skyldigheten att sköta tomten så att risk för olycksfall begränsas kan till exempel aktualiseras i de fall större träd riskerar att falla ner på egendom eller personer i omgivningen.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Eller pool där skydd kan behövas. Eller om någon har en bilkyrkogård på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.