Bygger friggebod. Kan man isolera och vänta veckor/månader tills ångbroms/innerväggar och golv kommer på plats? Huset är "tätt" med tak, fasad, trossbotten, fönster och dörr.
Ska använda träfiberskivor.
Tack.
 
  • Gilla
Emmsa89
  • Laddar…
Friggebodar är oftast enkla skapelser och finns i många olika varianter och står på väldigt olika platser/miljöförhållanden så det beror på...
Det är en risk att det blir blött i isoleringen mot ytterväggar och tak pga kondens.
Om absolut ingen fukt tillkommer, t ex från marken eller personer som befinner sig i friggeboden, eller blöta/fuktiga saker ställs in där, så kan det klara sig, men inte annars.
Så mitt råd är nej. Vänta tills du kan sätta ångbroms/innerväggar direkt efter isoleringen, eller till sommaren när det är varmt både inne och ute.
 
Tack för svar!
Då jag inte bestämt/hittat golv än så funderade jag på att isolera allt och ha det gjort medan jag letar. Men då kanske jag isolerar väggar och tak och sätter ångbroms där så länge, så får jag vänta med golvet. Kan nämnas att det kommer stå kallt och inget kommer förvaras där, och ingen kommer att vistas. Träfiberisolering bör också va lite mer förlåtande i detta fall vad jag förstår?
 
B Pellebr skrev:
Kan nämnas att det kommer stå kallt och inget kommer förvaras där, och ingen kommer att vistas.
Är det välventilerat så skulle det kunna gå bra isf.

B Pellebr skrev:
Träfiberisolering bör också va lite mer förlåtande i detta fall vad jag förstår?
Ja i princip. Det kan kortvarigt hantera mindre fuktmängder iom att det är hygroskopiskt, dvs ta upp och sedan avge vattenånga/fukt, men vi talar om små mängder fukt och över kort tid. Vad gäller tiden så är min tolkning att det kan ta upp lite fukt under t ex natten och sedan avge det under dagen. Står det med fuktöverskott längre än så så hjälper det inte, utan det riskerar att mögla. Detta är alltså min tolkning.

Många påstår att iom att det är hygroskopiskt så klarar det bättre än vanlig glas-/stenull att hantera fukt, men det är inget jag någonsin sett ngn vetenskaplig undersökning på som bekräftar det påståendet. Därför är jag mkt skeptisk till att det har ngn avgörande betydelse.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Blev nyfiken och googlade runt lite och hittade ett examensarbete. Många sidor, läste igenom ganska mycket men skummade en del också. Där dom bland annat testar träfiber och mineralullsisolering utan fuktspärr invändigt i ett ouppvärmt mindre hus (dock med innerväggar vad jag förstod). Utifrån den rapporten verkar det som att träfiberisoleringen klarar av att hantera fukt bättre än mineralull.
Huset stod och mättes i 2 år

Jag kommer dock inte ändra tipset jag fick om att sätta upp ångbromsen direkt efter isoleringen :) Ville bara grotta ned mig lite i ämnet!

Utdrag ur rapporten:

"Diagram 5 och 6 som visar den relativa fuktigheten för träfiberisolering och mineralullen för
uppmätta värden ger en överblick på fördelningen av fukten genom konstruktionen över hela
mätperioden. Generellt når den relativa fuktigheten högre värden under vinterhalvåret än
under sommarhalvåret. Det som går att se är att den relativa fuktigheten minskar desto längre
in i konstruktionen mätvärden har tagits. Detta leder till att de mest intressanta mätpunkterna
är i det yttre skiktet av väggen. I helhet så pendlar den relativa fuktigheten i
träfiberisoleringen mellan 30-88 % och mineralullen mellan 21-94 %."


Slutsats från rapporten:

"Utifrån de resultat och analyser som gjorts i rapporten har detta gett följande slutsatser:
- Den i studien utvärderade väggkonstruktionen utan ångspärr och med enstegstätad
fasad kan inte betraktas som en fuktsäker konstruktion.
- Resultatet visar på en hög relativ fuktighet i det yttre lagret av väggkonstruktionen,
men ingen mikrobiologisk påväxt är identifierad två år efter uppförandet.
- Utifrån simulering, uppmätta värden och fuktkvotsmätning visar träfiberisoleringen en
bättre förmåga att hantera fukt än mineralullen.


Googla "Fuktutredning av massivträkonstruktion" för att få upp en PDF länk.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för lite mer fakta i ämnet! :geek:

Inget definitivt går att säga utifrån denna studie då den är begränsad. Författarna pekar själva på olika intressanta jämförelsealternativ som verkligen skulle behövas undersökas också. Sedan är betydligt mer longitudinella studier behövliga. Men, alla stora resor börjar ju med ett litet steg...

Det är viktigt att tänka på att denna studie gäller en enstegstätad fasad. Med luftspalt på ordinärt sätt så är nog risken för för mkt fukt i väggen pga avsaknad av ångspärr mkt liten. Å andra sidan så verkade det inte ha tillförts ngn fukt inifrån här så då är ju risken i stort sett obefintlig iaf.

(Brasklapp: 5 min snabb skumning genom artikeln kan ha lämnat vissa info-luckor... :whistle:)
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Ja precis, skulle behöva göras simuleringar som efterliknar mer kanske verkliga situationer, och flera olika scenarion för att öka kunskapen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.