Hej.
Jag är på jakt efter en till vedklyv, har en 4 tons Meec Tools som verkligen fått bekänna färg och jag måste säga att den fungerar riktigt bra efter alla lastbilslass ved jag kluvit med den, men den går alldeles för sakta och nu börjar jag bli lite less.
Så jag skulle ha lite fakta om vedklyvar, både små och stora vedklyvar och vilka erfarenheter ni har av dessa klyvar.
Tack
Mvh Mkael
Jag är på jakt efter en till vedklyv, har en 4 tons Meec Tools som verkligen fått bekänna färg och jag måste säga att den fungerar riktigt bra efter alla lastbilslass ved jag kluvit med den, men den går alldeles för sakta och nu börjar jag bli lite less.
Så jag skulle ha lite fakta om vedklyvar, både små och stora vedklyvar och vilka erfarenheter ni har av dessa klyvar.
Tack
Mvh Mkael
Hej! Har under vintern och våren klyvt rätt mycket mer med än Al Ko LHS6. Fungerar väldigt bra, har kompisar som använt sin i många år utan problem. Prisvärd!
Det låter bra, hur är det hydraulslangarnas placering ifall nåt skulle gå sönder?, jag fick låna en större vedklyv som är hemmabygge och på fästet som sitter på pumpen så gick aluminiumfästet av på mitten och det sprutade hydraulolja rakt upp och jag fick en del i ögat.H HSP skrev:
Låter bra, hur är slangarnas placering på denna klyv?, är nån riktad emot där man står ifall nån slang eller fäste skulle gå sönder?H helenathomas skrev:
Nu är det så om grejerna är rätt byggda då ska inte någon slang gå sönder pga makinens arbetstryck.
Men det är också viktigt att man inspekterar slangar och rör på hydraulsystem och man ska byta ut allt som är skada innan de går sönder....
Nåväl den "faxe" jag brukar låna har bara en slang med tryck i det är slangen mellan pumpen och ventilpaketet, slangen är även skyddad i ett extra hölje, resten av de trycksatta ledningarna är hydraulrör.
Jag har även sett hembyggen som är "påställda" så de trycker lite extra... då gäller det att allt ihopplockat begagnat klarar trycken....
Men det är också viktigt att man inspekterar slangar och rör på hydraulsystem och man ska byta ut allt som är skada innan de går sönder....
Nåväl den "faxe" jag brukar låna har bara en slang med tryck i det är slangen mellan pumpen och ventilpaketet, slangen är även skyddad i ett extra hölje, resten av de trycksatta ledningarna är hydraulrör.
Jag har även sett hembyggen som är "påställda" så de trycker lite extra... då gäller det att allt ihopplockat begagnat klarar trycken....
Vad jag läste mig till för några år sedan så får inte hydraulklyvarna gå snabbare än de gör av säkerhetsskäl. Men efter att ha dammsugit nätet hittade jag en svänghjulsdriven klyv som klyver på bara några sekunder. Efter grävmaskinen är det nog mitt bästa köp!
Den är lätt att flytta tack vare stora hjul och kulkoppling, det går att ställa den var som helst tack vare bensindrift, den är riktigt snabb och stark och förutom motorn finns det i princip inget som kan gå sönder. Den kostar dock en hel del, men det var det värt för mig som har tagit ner minst 10-15 enorma träd (20-30 meter höga). Jag betalade ca 13-14k för den 2015, men såg nu att ett ställe tar 19k för den om det finns mindre och billigare svänghjulsdrivna klyvar vet jag inte, men kan vara värt att kolla upp.
https://www.engrosservice.se/catalo...unpqxg7OIAscdyzVYwlIRENfOF9zUgZRoCv7gQAvD_BwE
Den är lätt att flytta tack vare stora hjul och kulkoppling, det går att ställa den var som helst tack vare bensindrift, den är riktigt snabb och stark och förutom motorn finns det i princip inget som kan gå sönder. Den kostar dock en hel del, men det var det värt för mig som har tagit ner minst 10-15 enorma träd (20-30 meter höga). Jag betalade ca 13-14k för den 2015, men såg nu att ett ställe tar 19k för den om det finns mindre och billigare svänghjulsdrivna klyvar vet jag inte, men kan vara värt att kolla upp.
https://www.engrosservice.se/catalo...unpqxg7OIAscdyzVYwlIRENfOF9zUgZRoCv7gQAvD_BwE
Tack för svar, hittade denna, https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/vedbearbetning/vedklyvar/vedklyv-008543/
Vad tror ni om den? Klyvhastighet är 4,5 cm i sekunden.
Fördel är att den inte tar så stor plats som en vanlig liggande klyv.
Men kvalitetsmässigt vet jag inte, den är tillverkad i tyskland enligt vad jag hittat.
Vad tror ni om den? Klyvhastighet är 4,5 cm i sekunden.
Fördel är att den inte tar så stor plats som en vanlig liggande klyv.
Men kvalitetsmässigt vet jag inte, den är tillverkad i tyskland enligt vad jag hittat.
Bala Agri EP70 har två hastigheter, man trycker fram tvåhandsgreppet lagomt mycket så går den fort, trycker man lite till så går den saktare men är i gengäld starkare. Vid normal ved så tar den allt med den höga hastigheten. Det är en jättebra klyv men den är också jättedyr, närmare 25 000:-! En hydraulkoppling är vänd uppåt men det är en skyddsplåt över.
Jag har klämt på den i butik och jag tycker infästningen till armarna verkar lite klen. De sitter bara i en plåt på undersidan och bockas rätt lätt.mickesrx skrev:
Här är al-ko modellen av samma klyv där infästningen syns bättre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På t.ex den här klyven är infästningen bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte en Timco 10T maskin som använder sig av svänghjul istället för hydraulik, snabb tyst och endast 230vac.
Kan ifrågasätta 10ton men den klyver helt klart det jag vill klyva och gör det snabbt - 2.5 sekunder för hela slaglängden.
tror jag betalade ca 5000:- för den. Inte kört så mycket men ändå nöjd. Kompisar med mindre hydrauliska har tappat hakan över hastigheten!!
Kan ifrågasätta 10ton men den klyver helt klart det jag vill klyva och gör det snabbt - 2.5 sekunder för hela slaglängden.
tror jag betalade ca 5000:- för den. Inte kört så mycket men ändå nöjd. Kompisar med mindre hydrauliska har tappat hakan över hastigheten!!
var och tittade på den på jula och såg att den är rätt så liten, och infästningen är inget vidare, sökte på nätet var den är tillverkad och fick fram Tyskland, men jag kan ha fel.H HSP skrev:
Jag tittade på filmen och visst är den snabb och det är riktigt bra, hur känns det att klyva med?, känns den bra?slacker skrev:Jag köpte en Timco 10T maskin som använder sig av svänghjul istället för hydraulik, snabb tyst och endast 230vac.
[media]
Jag var och kollade på den på jula och du har rätt I att infästningen är klen, och tiden för att klyva är inget vidare, man blir nog less på den efter ett tag, ska kika på Atika och Al- KoT toolman77 skrev: