Har blivit bestulen på mina batteriverktyg. Hade bla en slagskruvdragare från Skil (https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-skil-20v-utan-batteri) som jag använt till allt skruvande och varit väldigt nöjd med, förutom att det känns som den börjar slå väldigt tidigt. Är det normalt att den inte orkar dra i en gipsskruv utan att slå?

Är som sagt nöjd med Skil, räcker för mina behov, och funderar på att köpa den borstlösa betydligt starkare (250 Nm ist för 140 Nm) varianten (https://www.bauhaus.se/slagskruvdragare-skil-20v-sd1e3230ca). Det som ligger den i fatet är att den inte är lika skön att hålla (den är lite grövre). Nu är ju den starkare så då kanske man kan skruva mer utan att den låter alltför mycket? Det är egentligen enda anledningen att välja den starkare, den svagare är skönare och tror nog att den klarar allt jag kommer bygga.

Ber om ursäkt för babbligt/svamligt inlägg.

M Malsike skrev:
Har blivit bestulen på mina batteriverktyg. Hade bla en slagskruvdragare från Skil ([länk]) som jag använt till allt skruvande och varit väldigt nöjd med, förutom att det känns som den börjar slå väldigt tidigt. Är det normalt att den inte orkar dra i en gipsskruv utan att slå?

Är som sagt nöjd med Skil, räcker för mina behov, och funderar på att köpa den borstlösa betydligt starkare (250 Nm ist för 140 Nm) varianten ([länk]). Det som ligger den i fatet är att den inte är lika skön att hålla (den är lite grövre). Nu är ju den starkare så då kanske man kan skruva mer utan att den låter alltför mycket? Det är egentligen enda anledningen att välja den starkare, den svagare är skönare och tror nog att den klarar allt jag kommer bygga.

Ber om ursäkt för babbligt/svamligt inlägg.
Jag, en sån 10/12 voltare ska väl börja slå då det biter i trädet. Annars är det vel ingen mening?

Eller menar du att det slår bara för att du skruvar genom en gips skiva mot luften?

Det är 18 volt.
Nej, så illa är det inte, efter den gått igenom gips och in i skivan. Tänkte bara att den borde orka lite mer innan den börjar slå, men det kanske är så de funkar. Ska tilläggas att det är den enda jag provat.

Tror inte du behöver 18 Volt för Gips, om du tar en liten 10.8 / 12 men med 2 batterier räcker det nog bra,

M Malsike skrev:
Det är 18 volt.
Nej, så illa är det inte, efter den gått igenom gips och in i skivan. Tänkte bara att den borde orka lite mer innan den börjar slå, men det kanske är så de funkar. Ska tilläggas att det är den enda jag provat.

Slagskruvdragaren slår alltid, slaget väsnas mer när den drar tungt.

Förlåt för att jag kanske kapar tråden lite, men vad är det för fördelar med en slagskruvdragare? Om man kollar YouTube så verkar det vara uteslutande slag i USA.. men jag har aldrig sett någon använda slagdragare här i Sverige? Vad är det bra för?

Största fördelen är att den har ett högre vridmoment vilket gör att maskinen kan göras lite mindre och man kan ha mindre batterier och ändå få samma kraft och driftstid. Sen är den lite skonsammare mot handlederna eftersom det inte blir samma 'vrid' som fortplantar sig tillbaks till den som håller i maskinen.
Så, skruvar man professionellt hela dagarna är det inte så mycket att fundera på.
För privatpersoner är det mest den extra kraften som är bra när man nån gång ibland behöver dra i några kraftigare skruvar.

Z zzoink skrev:
Förlåt för att jag kanske kapar tråden lite, men vad är det för fördelar med en slagskruvdragare? Om man kollar YouTube så verkar det vara uteslutande slag i USA.. men jag har aldrig sett någon använda slagdragare här i Sverige? Vad är det bra för?
Hur kan du inte ha sett det? :)
Känns som att alla använder det nu för tiden. Själv skulle jag inte vilja vara utan den.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Förutom vad som skrivs ovan tycker jag det är lite lättare att skruva en skruv lagom djupt med slagskruvdragare. Sen är de dessutom betydligt kortare och man kommer lättare åt i trånga utrymmen.

Stora nackdelen är att de låter betydligt mer än en vanlig borrskruvdragare.

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Jag är ju novis men har iaf "halvbyggt" ett garage. Fördelar med slagskruvdragare tycker jag är storlek, kraft och framför allt att man vid idragning av större skruvar inte behöver lägga på sin kroppstyngd för att få i den. Drog i ett antal 8x120 skruv med vänsterhanden över huvudet utan problem.

Redigerat:
M MEE-84 skrev:
Tror inte du behöver 18 Volt för Gips, om du tar en liten 10.8 / 12 men med 2 batterier räcker det nog bra,
Nä, det tror inte jag heller, men jag undrade ju snarare om min maskin betedde sig onormalt, inte om vilken som är lämpligaste maskinen för gipsskruv.

H Huzzbutt skrev:
Ok, då vet jag! Köpte en ny likadan. Då känns det som rätt val, den är betydligt bekvämare att hålla än den starkare varianten.

H Huzzbutt skrev:
Nej det stämmer inte. Den måste upp i ett visst motstånd innan hammaren orkar trycka emot fjädern för att kunna slå. Är det en svagare maskin så är det troligen en lättare hammare och svagare fjäder och då börjar den slå med mindre motstånd.
Med min 18v Makita kan jag ibland precis dra i en skruv utan att den slår. Medvind och nedförsbacke krävs dock ;)
Det beror på motståndet som skruven ger helt enkelt.

M
En stor fördel är att när den slår (eller rättare sagt när hammaren är påväg upp) så självcentrerar den sig i skruvhuvudet. Dvs. risken är mycket mindre att man drar sönder skruvskallar och bits genom att bitsen tappar fästet i skruven och man behöver inte trycka så hårt med maskinen. Finns en bra YouTube-video på detta som förklarar fenomenet, hittar den inte nu bara..

• Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Nej det stämmer inte. Den måste upp i ett visst motstånd innan hammaren orkar trycka emot fjädern för att kunna slå. Är det en svagare maskin så är det troligen en lättare hammare och svagare fjäder och då börjar den slå med mindre motstånd.
Med min 18v Makita kan jag ibland precis dra i en skruv utan att den slår. Medvind och nedförsbacke krävs dock ;)
Det beror på motståndet som skruven ger helt enkelt.
(y)Okej, det var väl det jag misstänkte. Min är ju inte särskilt stark, men jag kan leva med då den känns bättre i handen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.