Hej,

Har en fråga om mitt värmegolv som gör mig förvirrad.

Nu vill jag få igång det i t ex badrummet. Thermostat visar 24 c, så jag ställer in det på 26 c och tänker att det räcker för att kicka igång värmen.

Värmen kommer på (on visas under flamman) men det försvinner efter ett tag, vilket betyder att värmen är av antar jag.

Varför gör det det när thermostat är på en lägre nivå är min inställning? Gör jag ngt fel? Eller är det nåt annat?

Tack för förtydligande på hur jag enkelt kan styra värmegolvet! Se bilder.

• Digital termostat för värmegolv visar aktuell temperatur på 24 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för värmegolv visar inställd temperatur på 26 grader Celsius.
    Skapa konto
Har det varit bra förut, vad händer om du maxar tempen, blir det varmt då på golvet och vad visar det för temp då.

Skruvade upp till 30c, känner värme nu. "on" höll i sig också.

OK , ett standardfel vid montage av givaren i golvet är att den ligger för nära värmekabeln och känner då av värmen snabbt. Det går i bland att dra upp givaren lite och kan bli bättre, men ingen garanti. Förhoppningsvis så finns ett rör för givaren hela vägen ner till slut, har man otur så sitter givaren i flytspackel eller fix och går inte att rubba. Det är då kört att byta en sådan. Men värt ett försök att prova.

:sick: Kanske gav fel info,Thermotech är väl vattenburen, är det flera termostater eller bara en,

J jonaserik skrev:
:sick: Kanske gav fel info,Thermotech är väl vattenburen, är det flera termostater eller bara en,
Ja vattenburen. Det sitter flera termostater i huset, ca en I varje rum. Bara en i badrummet då.
J jonaserik skrev:
OK , ett standardfel vid montage av givaren i golvet är att den ligger för nära värmekabeln och känner då av värmen snabbt. Det går i bland att dra upp givaren lite och kan bli bättre, men ingen garanti. Förhoppningsvis så finns ett rör för givaren hela vägen ner till slut, har man otur så sitter givaren i flytspackel eller fix och går inte att rubba. Det är då kört att byta en sådan. Men värt ett försök att prova.

Men det du visar på foton, är det en centralenhet, troligtvis så är badets termostat luftbaserad och mäter lufttempen, då blir det en häftig fördröjning, kolla tempen i rummet och jämför med displayen.

J jonaserik skrev:
Men det du visar på foton, är det en centralenhet, troligtvis så är badets termostat luftbaserad och mäter lufttempen, då blir det en häftig fördröjning, kolla tempen i rummet och jämför med displayen.
Se bild, sitter en sån dosa i varje rum.

Visst mäter den lufttemp, men den ska väl vara riggad så att den mäter lufttemp och styr golvvärme? Eller har jag missförstått?

Mitt problem är att golvvärmen inte är ihållande, dvs jag vill att den ska slå på vid 26c (t ex), men när lufttemp är 24c så går den igång och sen stänger av.

• Termostat för golvvärme på kakelvägg bredvid handdukstork och spegel, visar 25,9°C.
    Skapa konto
Redigerat:
Läs i en manual för termostaten, verkar vara av modern typ, vissa går att justera upp eller ner elektronisk med knapptryckningar

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läs i en manual för termostaten, verkar vara av modern typ, vissa går att justera upp eller ner elektronisk med knapptryckningar
Ja precis, det är så jag justerar "börvärdet" till t ex 26, med hjälp av pilknapparna.

Men varför den stänger av har jag inte förstått, när termostaten bara visar 24...

Finn bara ett sätt att kolla om termostaten är felaktig, skifta den mot en annan från ett annat rum. Inget farligt det är svagström där, men kolla och skriv eller fota vilka färger som är kopplade i dom och stäng av hela anläggningen så det inte blir en kortslutning.

Har nu testat att vrida upp värmen, och det kommer värme i golvet. Skönt.

Dock nu så vill inte värmen försvinna, golvet har varit varmt i några dagar nu (trots ingen "on" under flamman på dosan).

Är det normalt? Kan det vara nåt annat som behöver justeras?

Du får kolla så inte något eller flera reglerdon är trasigt, ta ett foto på fördelningen där termodonen sitter

J jonaserik skrev:
Du får kolla så inte något eller flera reglerdon är trasigt, ta ett foto på fördelningen där termodonen sitter
Här kommer det.

• En installation av ett golvvärmesystem med numrerade anslutningar och distributörer.
    Skapa konto
Dåligt med indikering på dom termodonen, kanske från annan vinkel, en del har någon form av indikering som syns. Känn på rören/slangar ut om alla har samma temp eller bara där det är varmt ( är det varmt överallt ) , du kan kolla om ventilerna är öppna eller stängda när piggen på ventilen är inne eller ute. Ta bort en termodon ( inget vatten sprutar ) och känn på slangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.