28 321 läst · 80 svar
28k läst
80 svar
Hur har ni öppnat upp denna planlösning? (70-talshus)
Tack så mycket!E erik_qwerty skrev:
När är ert byggt och har ni behövt göra några större renoveringar? Vi har samtliga rör i bjälklaget och inga tilluftsdon på entreplanet. Blir ju lite projekt om man ska lyfta golvspån och byta rören...
Redigerat:
De förra ägarna renoverade kök och badrum någon gång på 00-talet, men ärligt talat så vet jag inte hur mycket av rören som byttes ut i samband med det.S Sampallo skrev:
Det är lustigt att du nämner tilluftsdon, det är ett pågående projekt här, jag satte in ett i vårt sovrum i början av sommaren, sen beställde jag fem till som ska sättas in (ett per rum i de andra sovrummen och två i vardagsrummet) men de ligger kvar ouppackade än så länge Innan det har jag monterat mekanisk frånluft, med en kanalfläkt på vinden som drar ut luft från badrummen och tvättstugan.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
S Sampallo skrev:
Tog fram en skiss på förslaget. Uppskattade bredden på köket med hjälp av köksmodulerna och gissade mig till resten av måtten med hjälp av rumstorlekarna som står angivna i din ritning. Jag har inte lagt in några fönster. Halvvägg bakom soffan i köket.
Tjusigt! Skall absolut överväga det alternativet. Tack för att du tog dig tiden att rita upp det så fint!R rkjh skrev:
Bifogar bild.
Vi satte som sagt igen dörr från hallen och det var många inte tyckte det var en bra idé men vi har aldrig ångrat det. Köket blev lättare att planera. Vi använder altandörren i köket mycket för att komma ut och in och vi har bytt altandörren mot en riktig helglasad ytterdörr.
Vi satte som sagt igen dörr från hallen och det var många inte tyckte det var en bra idé men vi har aldrig ångrat det. Köket blev lättare att planera. Vi använder altandörren i köket mycket för att komma ut och in och vi har bytt altandörren mot en riktig helglasad ytterdörr.
S Sampallo skrev:Tack för din input! Har du möjligtvis någon bild på halvön och släpper mot fönstret? Som du säger blir det lite problem med bröstningen och radiatorn under. Blir för kostnadsdrivande att dra upp golvsåpa och lägga golvvärme. Blir det inte omständigt att gå runt genom vardagsrummet efter att ni satte igen dörröppningen? Gillade idén men mer så att man inte stör sig när man ska igenom köket från trädgården och altandörren i köket och behöver gå runt ”hela” vardagsrummet.
Intressant tråd för oss då vi planerar ett liknande projekt. Vi har också en innervägg som går igenom hela huset som jag funderar på om den har någon bärande funktion. Vi har fackverkstakstolar på vinden. Ni som vet att era mellanväggar är bärande eller ej, har ni låtit en byggingenjör kolla på det eller vet ni bara?
Vi har också fackverkstakstolat och väggen är bara en 70 vägg. Det skall dock bli spännande att öppna upp den och se om den möjligtvis är tätt reglad. Hade hoppats på att ytterväggarna bar allt.T TE-Rex skrev:Intressant tråd för oss då vi planerar ett liknande projekt. Vi har också en innervägg som går igenom hela huset som jag funderar på om den har någon bärande funktion. Vi har fackverkstakstolar på vinden. Ni som vet att era mellanväggar är bärande eller ej, har ni låtit en byggingenjör kolla på det eller vet ni bara?
Vi har ett i princip identiskt hus, åtminstone till vardagsrum och kök. Lite annorlunda resten av ovanvåning.
Flyttade in i augusti förra året och har således bott där i ett år nu. Är inte riktigt klar med ovanvåningen ännu, men kök och vardagsrum är färdigrenoverade (dock ej färdiginredda).
Fabrikat: Myrsjöhus
Byggår: 1971
Vi tog bort väggen mellan kök och vardagsrum för att öppna upp. Tog även ner väggen mellan kök och hall hall samt öppnade upp ytterligare mellan vardagsrum och hall.
Radiatorn i köket ersatte jag med en kickspace (sockelradiator/fläktkonvektor) under halvön i köket. Helglasad dörr ut mot altanen i köket.
Skall försöka bifoga lite bilder.
Vissa färger blev inte riktigt rätt på bilden då vitbalansen är något fel.
Ursprunglig planlösning
Ny planlösning:
Gula väggar på bilden har vi tagit bort. Rött är nytt (förutom sängen som blev så...)
Från hall --> Kök:
Kök:
Kök --> Vardagsrum:
Vardagsrum --> Kök:
Vardagsrum:
TIllägg:
Våra innerväggar är inte bärande. Såg att ni diskuterade det ovan.
Sedan om det är skillnad mellan tillverkare och hus kan jag inte svara på.
Flyttade in i augusti förra året och har således bott där i ett år nu. Är inte riktigt klar med ovanvåningen ännu, men kök och vardagsrum är färdigrenoverade (dock ej färdiginredda).
Fabrikat: Myrsjöhus
Byggår: 1971
Vi tog bort väggen mellan kök och vardagsrum för att öppna upp. Tog även ner väggen mellan kök och hall hall samt öppnade upp ytterligare mellan vardagsrum och hall.
Radiatorn i köket ersatte jag med en kickspace (sockelradiator/fläktkonvektor) under halvön i köket. Helglasad dörr ut mot altanen i köket.
Skall försöka bifoga lite bilder.
Vissa färger blev inte riktigt rätt på bilden då vitbalansen är något fel.
Ursprunglig planlösning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny planlösning:
Logga in
Skapa konto
Gula väggar på bilden har vi tagit bort. Rött är nytt (förutom sängen som blev så...)
Från hall --> Kök:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kök:
Logga in
Skapa konto
Kök --> Vardagsrum:
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum --> Kök:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum:
Logga in
Skapa konto
TIllägg:
Våra innerväggar är inte bärande. Såg att ni diskuterade det ovan.
Sedan om det är skillnad mellan tillverkare och hus kan jag inte svara på.
Min farsa har exakt den planlösningen ni har sånär på att deras är spegelvänd.
De gjorde en halvvägg mot matplatsen i vardagsrummet med "kryss" eller vad man ska säga från väggen upp mot tak. I köket har de sedan placerat en köksö på 100x160 cm.
Funktionellt och snyggt! Ska se om jag kan hitta någon bild
De gjorde en halvvägg mot matplatsen i vardagsrummet med "kryss" eller vad man ska säga från väggen upp mot tak. I köket har de sedan placerat en köksö på 100x160 cm.
Tack gärna hade varit jätte uppskattatJ Jarlsgård skrev:Min farsa har exakt den planlösningen ni har sånär på att deras är spegelvänd.