För att fortsätta på ögon... Morsan har opererat ögonen 3 gånger tror jag(eller om det är 4 t om), pga. näthinneavlossning, och något fel med linserna så do dom behövde bytas. Hon var vaken under operationerna, och hon säger att det var den värsta upplevelsen i hela sitt liv.
Även om man är bedövad(så det gör ju inte ONT så tillvida) så känner man ju fortfarande tryck osv, plus att man ser att något(även om det inte är mycket) händer.

Nej fy, var rädd om ögonen!
 
AXS
Att gå in i en regel. Slog i den i juni och den här veckan lossnade den och mysiga vätskor rann ut.
Närbild av en fot med skadad tånagel som visar tecken på att vätska läckt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tå med delvis avslagen nagel som skadats under byggprojekt, med blåmärken och svullnad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens jobb på egen hand. Har nu en halv nagel på längden efter en morakniv som hamnade lite fel.
Som tur var bara någon mm ner i köttet.
Bandagerat finger med delvis synlig skada efter en olycka med morakniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
Jag fick min första ordentliga "kickback"-incident med bordssågen för två veckor sedan. Biten som inte var så stor träffade på knogen som blev mer än lovligt stor och i massor av färger i en mörk nyans...

Nu till det knepiga, eftersom jag fortfarande inte har hittat biten (jag var inomhus) som kom flygandes har det då aldrig hänt??
 
  • Haha
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Buuzzz Buuzzz skrev:
Jag fick min första ordentliga "kickback"-incident med bordssågen för två veckor sedan. Biten som inte var så stor träffade på knogen som blev mer än lovligt stor och i massor av färger i en mörk nyans...

Nu till det knepiga, eftersom jag fortfarande inte har hittat biten (jag var inomhus) som kom flygandes har det då aldrig hänt??
Har du letat inne i den mer än lovligt stora knogen? :p
 
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Misstänkte det först med tanke på storleken på knogen. Men den är i normal storlek nu och inget trä har kommit ut
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Buuzzz Buuzzz skrev:
Misstänkte det först med tanke på storleken på knogen. Men den är i normal storlek nu och inget trä har kommit ut
Den kanske har flyttat sig under huden.

Du har inte drabbats av träskalle? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
apotekarnes
Buuzzz Buuzzz skrev:
Jag fick min första ordentliga "kickback"-incident med bordssågen för två veckor sedan. Biten som inte var så stor träffade på knogen som blev mer än lovligt stor och i massor av färger i en mörk nyans...

Nu till det knepiga, eftersom jag fortfarande inte har hittat biten (jag var inomhus) som kom flygandes har det då aldrig hänt??
Kickback från bordssågar är läskiga. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget är tillåtet att konstruera dem med bordet precis i punghöjd.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Jäktade på ordentligt ett jobb för både jag och kund ville bli färdiga den dagen. Höll på att demontera en träställning monterad med träskruvar, och får någon halvfärdig idé om att det är smart att mellanlanda skruvarna i munnen.:p

ni som vet hur varma skruvar kan bli, ni vet..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Kickback från bordssågar är läskiga. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget är tillåtet att konstruera dem med bordet precis i punghöjd.
Det blir att komplettera skyddsutrustningen!

Svart och vit jockstrap med märkeslogotypen "PUMP!" på resåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Kickback från bordssågar är läskiga. Jag fattar inte varför det överhuvudtaget är tillåtet att konstruera dem med bordet precis i punghöjd.
Den kunskap av utbildningen till maskinsnickare som är svårast att få som självlärd eller som lärling är just basalt säkerhetstänkande och basal maskinkunskap. Det är på grund av maskinlärare som jag aldrig står rakt bakom en såg eller fräs. En kastad bit från en såg som går igenom en vägg 15 meter bort gör skada oavsett vilken höjd den träffar kroppen. Stå aldrig rakt bakom en klinga vad det än gäller.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
Den kunskap av utbildningen till maskinsnickare som är svårast att få som självlärd eller som lärling är just basalt säkerhetstänkande och basal maskinkunskap. Det är på grund av maskinlärare som jag aldrig står rakt bakom en såg eller fräs. En kastad bit från en såg som går igenom en vägg 15 meter bort gör skada oavsett vilken höjd den träffar kroppen. Stå aldrig rakt bakom en klinga vad det än gäller.
Mvh Findus
Problemet är väl att man blir våghalsigare (slappare) med åren. Efter 25 år orkar man tex inte joxa med anhållet för 8:e gången den förmiddagen. Som nyutexaminerad är man ju på helspänn och ska visa att man kan och vet allt. Det kanske bara är jag som tänker så:thinking:
 
Redigerat av moderator:
mowatom skrev:
Problemet är väl att man blir våghalsigare (slappare) med åren. Efter 25 år orkar man tex inte joxa med anhållet för 8:e gången den förmiddagen. Som nyutexaminerad är man ju på helspänn och ska visa att man kan och vet allt. Det kanske bara är jag som tänker så:thinking:
Det kan vara tvärt om med. Innan du fått dig ett par rejäla smällar kanske du inte inser faran med det man sysslar med. Jag jobbar mycket säkrare på jobbet efter 13 år än när jag var i början av min karriär :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
hsd
Mmmm, ynglingen ser de äldre strunta i skydden samtidigt som de yngre ska visa att de minsan kan
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kan vara tvärt om med. Innan du fått dig ett par rejäla smällar kanske du inte inser faran med det man sysslar med. Jag jobbar mycket säkrare på jobbet efter 13 år än när jag var i början av min karriär :)
Visst kan det vara så. Det farligaste kanske är att vara maskinrädd, man kan se ibland hur ovana krampaktigt håller i, stretar och drar istället för att låta maskinen göra jobbet.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Mmmm, ynglingen ser de äldre strunta i skydden samtidigt som de yngre ska visa att de minsan kan
Det är naturligtvis ingen bra förebild, men jag tror att det kanske är så. Nu är jag själv i mitt snickeri, så kan inte lära ut nga dumheter.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.