Ja handläggaren verkar ju ha en mycket märklig roll i den affären.F Festlund skrev:Jag vet inte hur jag annars ska förklara det? För 3 veckor sedan så fick jag ett Mail där handläggaren säger att den tomt vi är intresserad av har ett godkänt bygglov och kommer därför bli såld. För två dagar sedan ringde jag och kontrollera detta då jag har fått reda på omständigheter som gör mig tveksam till det. Då bygglov är en offentlig handling så kan jag begära ut den, men byggnadsnämnden har bekräftat åt mig att det ej finns något bygglov, ingen ansökan, ingenting. När jag konfronterar handläggaren så ändrar den sig till ”bygglovet kommer snart skickas in, dom väntar på sista detaljerna.”
Hur förklarar du då att handläggaren säger till mig för tre veckor sedan att det finns bygglov om han/hon inte ljuger?
Varför ljuga?
Obegripligt.
Kanske jag som läser dåligt, men jag uppfattade inte att handläggaren sagt att det finns ett godkänt bygglov. Utan att beskedet du hade fått var att det var på gång?F Festlund skrev:
Tja, säger de rakt ut att det finns ett bygglov och det inte finns något är det ju uppenbarligen felaktiga uppgifter.
Jag har det skriftligt på att handläggaren säger att bygglov finns på den tomten på aktuell intressent. Därför skulle jag inte ens få ställa mig i kö.C cpalm skrev:
Min gissning till hela hanteringen är att handläggaren har samtalat och intalat dom som bokat att allt är lugnt trots kort tid kvar, ta er tid, ni kan boka om osv. och sedan när vi kom och ville boka oss blev det svårt eftersom det då finns en kö och då började handläggaren försöka förhala istället.
Ska bli spännande att se svaret på när jag begär ut regelverket på måndag vad tonerna blir då.
EDIT: Jag förstår att det är lite rörigt, men svaren jag fått är alltså följande i kronologisk ordning där jag mailat/ringt tillbaka och frågat/ifrågasatt vissa detaljer och därför fått nya svar;
- Tvärnej på köplats, bygglov finns redan.
- Dom är i princip sålda
- Kan ställa mig i kö, men dom är sålda
- Bygglov är på G, dom är ”långt fram i processen”
- Bygglov är strax inskickat, inväntar slutgiltiga detaljer, kötid därför förlängd oviss tid
Redigerat:
Min far 1979 fick lägga pengar i ett brunt kuvert i Älmhults kommun. Då fick han en tomt och bygga på. En väg att gå. Mygel å fusk. Tja. Sverige är ju byggt på det sättet.F Festlund skrev:Hej!
Jag och sambon har insett att om vi ska få det som vi vill med hus så behöver vi bygga själva. Därför har vi kontaktat några kommuner vi vill bosätta oss i på längre sikt (än nuvarande) och ställt oss i kö på intressanta tomter.
Reglerna i den kommunala kön är 6 månader reservation och inom denna tid måste du presentera ett godkänt bygglov för att få köpa loss tomten. Har du inget bygglov så går tomten vidare till nästa person i kön, om ingen står på kö kan du boka ytterligare en 6 månaders period.
Till saken hör då att när vi skulle ställa oss i kö har vi fått från handläggaren att ”dom är i princip sålda”, ”bygglov är på g” och ”tomterna har bygglov så dom kommer säljas” men fick till slut igenom att vi skulle ställas på kö. Bara för att det finns ett bygglov så är det ju inte säkert att personen ifråga väljer att bygga.
Tiden för ena tomten gick ut i mitten av augusti och personen där hade inte ens haft möte med husleverantörer som ev. ska bygga när tiden gått ut så vi kände oss säkra på att vi står på tur.
Nu hävdar handläggaren att personen före ”är så långt i planeringen” så dom kommer bortse från köreglerna och hänvisar till att ”ett bygglov kommer snart skickas in och godkännas”.
Vi känner oss otroligt snopna och väldigt irriterade såklart, är det bara att gilla läget eller finns det någonting man kan göra åt saken? Handläggaren hävdar bestämt att dom kommer göra såhär och bortse från reglerna.
Det verkar ju vara ett korkat system om man i princip tror att man kommer att få ytterligare ett halvår på sig och sen kommer nån sista veckan och kastar sig in i kön och plötsligt har man två dagar på sig att fixa allt!
Förutsättningen är att då jag byggde skulle jag först finna arkitekt, därefter boka möte på plats, därefter komma överens om vad jag ville ha, därefter första uppdraget till arkitekten, resa till den kungl hufvudstaden, granska förslaget etc etcV vaktis100 skrev:
Alla kanske inte vill ha ett prefabricerat standardhus plockat från en broschyr.
Nu funkade det utmärkt för mig eftersom jag köpte tomten privat men det är trist att livets största satsning måste vara det som i ögonblicket finns standardiserat på husmarknaden... Luktar lite öststatsmentalitet...
yonna skrev:
Du skrev rita/beställa hus samt bygglov,,,,,, det tar inga sex månader. Nu lägger du till arkitektletande, resor och annat skröfs,,,,,, tro fan att tiden rinner iväg då.yonna skrev:Förutsättningen är att då jag byggde skulle jag först finna arkitekt, därefter boka möte på plats, därefter komma överens om vad jag ville ha, därefter första uppdraget till arkitekten, resa till den kungl hufvudstaden, granska förslaget etc etc
Alla kanske inte vill ha ett prefabricerat standardhus plockat från en broschyr.
Nu funkade det utmärkt för mig eftersom jag köpte tomten privat men det är trist att livets största satsning måste vara det som i ögonblicket finns standardiserat på husmarknaden... Luktar lite öststatsmentalitet...
HejF Festlund skrev:Det jag vill få rätsida på är om man på något sätt har något att hämta i detta?
Jag förstår att saker och ting tar tid och hade accepterat om jag fått svaret att dom gärna ser att aktuell intressent får testa tills bygglovet blir nekat eller godkänt. Helt okej med mig.
Det som inte känns okej är när man försöker ställa sig i en tomtkö som enligt dom har klara regler och sen får lögner serverade rakt i ansiktet som man bara ska köpa. Och när dom konfronteras så ”bara är det så, det har vi pratat med byggnadsnämnden om och vi är överens.”
Känns inte rätt helt enkelt.
Under vår djupt saknade landsfader Olof Palme som jag varje natt gråter mig till sömns över instiftades både dolda och öppna regler i kommunal hantering. Den synnerligen omfattande erfarenhet jag har av kommuner är att de är enväldiga, att den som smörar bäst får största fördelarna, att bråkstakar aldrig har en chans, att ett kommunalt beslut är hugget i sten även om det ännu inte formaliserats i protokoll, att ingen form av svenska domstolar är skapade för att hjälpa medborgare mot kommunala övergrepp , att kommunala tjänstepersoner är extremt kunniga inom byråkratins outtömliga möjligheter att skapa makt i det fördolda och att kommuners enda herre är finansdepartementet som ger statsbidragen. Jag har så många exempel på detta att jag är mörkrädd. Du har inte en chans för det är någon som har kliat en annan på ryggen i ditt fall. Ryssar säger att korruptionen i Sverige är större än i Ryssland. OECD säger att Svenska korruptionen är en av de lägsta i världen,. OK om man bortser från vänskapskorruption och nepotism så håller jag med OECD, som ( av oförklarliga skäl) inte gärna själva vill prata om den typ av korruption som är dold. Om jag skulle berätta allt jag vet om kommunal korruption så skulle jag behöva livvakter mot dödspatruller som behöver återbetala en gentjänst till en kommunal kuf.
Så om du börjar bråka och mot förmodan får rätt och kommunen får fel så kommer du att nagelfaras så länge du bor kvar i kommunen. Jag har en klient som har skällt ut en kommunal lantmätare för att denne gömt undan ett klagomål vars frånfälle avgjorde ett kommunalt beslut och nu ska man expropriera ännu mer mark för en helt onödig cykelparkering på hans lilla villatomt (ca 900 kvm) fastän hans företag i bottenvåningens butik då inte längre kan erbjuda kunder den bilparkering som de står på idag inne på hans tomt där cykelställ nu finns gjutna i backen med höga tak så att man kan sätta upp cykeln på bakhjulet. De är alltså i vägen för verksamheten han har bedrivit i 20 år i sin butik där. Kunderna har nu parkerat utanför detta och tvingats idag gå runt hela huset för att komma in i butiken och då har kommunen snabbt skickat dit sitt P-bolag och lappat bilarna. Det dröjer nog inte länge förrän kommunen där mannen bor tar mera mark så att hemlösa kan sitta vid ett kommunalt utebord och ha trivsamt och sjunga snapsvisor utanför butiken så att den stängs för gott.
Så gilla läget eller välj annan kommun som du kollar upp i förväg. Det du tycker är orättvist är gällande kommunal rätt. Och svensk lag är inte till för dig, bara för den som har pengar eller inflytande.
mvh Bosse12
Aha, då förstår jag bättre. Kan såklart vara handläggaren som satt sig själv i klistret men onödigt att ljuga. Kör på och håll allt skriftligt.F Festlund skrev:Jag har det skriftligt på att handläggaren säger att bygglov finns på den tomten på aktuell intressent. Därför skulle jag inte ens få ställa mig i kö.
Min gissning till hela hanteringen är att handläggaren har samtalat och intalat dom som bokat att allt är lugnt trots kort tid kvar, ta er tid, ni kan boka om osv. och sedan när vi kom och ville boka oss blev det svårt eftersom det då finns en kö och då började handläggaren försöka förhala istället.
Ska bli spännande att se svaret på när jag begär ut regelverket på måndag vad tonerna blir då.
EDIT: Jag förstår att det är lite rörigt, men svaren jag fått är alltså följande i kronologisk ordning där jag mailat/ringt tillbaka och frågat/ifrågasatt vissa detaljer och därför fått nya svar;
- Tvärnej på köplats, bygglov finns redan.
- Dom är i princip sålda
- Kan ställa mig i kö, men dom är sålda
- Bygglov är på G, dom är ”långt fram i processen”
- Bygglov är strax inskickat, inväntar slutgiltiga detaljer, kötid därför förlängd oviss tid
Kommunala beslut går att överklaga, nu verkar det inte vara ett beslut, utan en handläggare som försöker hålla undan. lyft frågan till byggnadsnämnden, det brukar finnas allmänhetens frågestund där du kan berätta om din situation. finns inte det så ta det med nämndens ordförande, de är politiker och brukar gilla att träffa folk
Erfarenhet - handläggare på byggnadskontor gillar inte JO-anmälningar. Vet inte om det går i det här sammanhanget, men handläggning av tillsynsärenden går i alla fall alltid att JO-anmäla. Min erfarenhet (och faktiskt ett råd från Villaägareföreningen också) är att handläggare är rädda för att få en JO-anmälan på sig. Jag fick fart på en handläggning *dagen efter* jag antytt att jag ville JO-anmäla, när handläggningen av ett tillsynsärende stått still i nästan tre år.
När du refererar till ”handläggaren” i inläggen undrar jag vilken avdelning (yrkesroll) hen tillhör? Är det någon som jobbar med exploatering, plan- byggärenden, fastigheter, kart-mät?F Festlund skrev:Jag vet inte hur jag annars ska förklara det? För 3 veckor sedan så fick jag ett Mail där handläggaren säger att den tomt vi är intresserad av har ett godkänt bygglov och kommer därför bli såld. För två dagar sedan ringde jag och kontrollera detta då jag har fått reda på omständigheter som gör mig tveksam till det. Då bygglov är en offentlig handling så kan jag begära ut den, men byggnadsnämnden har bekräftat åt mig att det ej finns något bygglov, ingen ansökan, ingenting. När jag konfronterar handläggaren så ändrar den sig till ”bygglovet kommer snart skickas in, dom väntar på sista detaljerna.”
Hur förklarar du då att handläggaren säger till mig för tre veckor sedan att det finns bygglov om han/hon inte ljuger?
Skrev inte TS att hen diskuterats med byggnadsnämnden och de var positiva till att ge förlängning av tiden för nuvarande spekulant? Jag tror inte du inte har mycket nytta av att kontakta politiker faktiskt.P Plutus skrev:Kommunala beslut går att överklaga, nu verkar det inte vara ett beslut, utan en handläggare som försöker hålla undan. lyft frågan till byggnadsnämnden, det brukar finnas allmänhetens frågestund där du kan berätta om din situation. finns inte det så ta det med nämndens ordförande, de är politiker och brukar gilla att träffa folk
Redigerat: