193 142 läst · 1 017 svar
193k läst
1,0k svar
Grannfejd med släkten pga uppstyckning av sommarstugetomt?
Den måste räknas in om den tillfaller hennes lott, något annat kan inte vara aktuellt. De måste ni få henne att förstå.N najks skrev:
Som sagt, dra gränserna där det är optimalt och faller sig naturligt utan hänsyn till att alla får lika stor del eller får just exakt de delar de helst av allt vill ha. Sen gör ni en objektiv värdering av respektive lott med avdrag för de förbättringar var och en har gjort, och om det inte faller ut lika så får ni byta pengar med varandra. Fastigheten är alldeles för liten för att lösa det genom att "byta mark" mellan lotterna.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ni kan till exempel bygga ett upphöjt trädäck där eller tippa skottkärror med jord och löv där det är alltid bra att äga mark nära sin stuga.N najks skrev:
Det är en sträcka på ca 150 - 200m x 10m breddHyltran från Veglemyren skrev:
nu kan jag inte räkna ut exakt mängd som går åt, men det känns lite ogörbart med skottkärra!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag menade alltså inte att ni skulle tippa jord där med skottkärra för att höja upp marken. Jag menade man kan använda det som en liten privat avstjälpningsplats.N najks skrev:
Och man kan man även få plats med ett rejält trädäck där.
Den där biten som "inte ska räknas in" ser ganska stor ut. Det är inte så att det går att bygga ytterligare ett hus där? Det är ju en risk/möjlighet ifall de vill sälja sin del av fastigheten som ni kanske ska överväga?
Jo det är ganska rejält, jag menar.. en stuga på 20 - 50m2 skulle lätt få plats,A arkTecko skrev:
gissar på att det är i alla fall 500m2 tomt som hon tycker ligger för långt ut mot hörnet för att den skall räknas in
Hyltran från Veglemyren skrev:
Mja.. det är fullt av planterade växter, blommor osv.. vet inte om jag skulle vilja ha det som dumpningsplats, dessutom direkt synlig från fönstren..Hyltran från Veglemyren skrev:
den vetter ju indirekt mot andra grannen, så varför skulle man vilja ha ett trädäck där?
ser i dagsläget ingen vettig användning för ett trädäck placerat så pass långt från husets vanliga altan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Klokt och välformulerat!C cpalm skrev:dra gränserna där det är optimalt och faller sig naturligt utan hänsyn till att alla får lika stor del eller får just exakt de delar de helst av allt vill ha. Sen gör ni en objektiv värdering av respektive lott med avdrag för de förbättringar var och en har gjort, och om det inte faller ut lika så får ni byta pengar med varandra.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vart jag vill komma är att det borde göra hennes ”lott” värd mer pengar om hon kan använda den till det?N najks skrev:
Hon skulle kanske till och med kunna sälja sin lott som två tomter?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Ja, givet att husen var likvärdiga år noll blir det ju så. Men deras inbördes värde då verkar ni ju inte direkt vara överens om heller.N najks skrev:
När jag läser sånt här blir jag extra tacksam att min far valde att stycka av tomten på landet och fördela fastigheterna efter eget tycke. Mina syskon och jag kan vara glada över vad vi får istället för att gräla om hus, strand och tomter.
rent krasst javisst - hon skulle lätt kunna stycka av en bit på ca 1000m2 (normal villatomt) och sälja.. eftersom hennes hus ligger mer åt vårt håll (dvs de ligger inte centrerade inom hennes markområde)Hyltran från Veglemyren skrev: