Jag funderar på om det är möjligt att sänka golvet i källaren. Höjden är idag 210cm så vi talar om 20+ cm sänkning.
Problemet är att det enligt ritningarna endast är 23cm från golv till nederdel av sulan. Lite beroende på mängd av makadam och isolering skulle det behövas grävas bort ca 50cm och då hamnar man under sulan. Är det ett projekt man ska låta bli?
Antar också att dräneringen måste sänkas?
Vad finns det annars för OK alternativ? Det är ingen som ska sova i källaren utan den ska användas som hemarbetsplats ett par dagar i veckan samt som hobbyrum/lekrum.
/CL
Problemet är att det enligt ritningarna endast är 23cm från golv till nederdel av sulan. Lite beroende på mängd av makadam och isolering skulle det behövas grävas bort ca 50cm och då hamnar man under sulan. Är det ett projekt man ska låta bli?
Antar också att dräneringen måste sänkas?
Vad finns det annars för OK alternativ? Det är ingen som ska sova i källaren utan den ska användas som hemarbetsplats ett par dagar i veckan samt som hobbyrum/lekrum.
/CL
Ja mycket jobb för de extra centimeterna blir det helt klart. Är ni inte i behov av att akut byta dränering eller behov av att bila upp för stambyte så är det absolut ett alternativ att låta bli.
Är det ren betong idag eller är det också någon ytterligare konstruktion med reglar och golvspån ovanpå? I så fall finns ju centimetrar att hämta bara att riva bort sådant och lägga en matta direkt på betongen.
Är det ren betong idag eller är det också någon ytterligare konstruktion med reglar och golvspån ovanpå? I så fall finns ju centimetrar att hämta bara att riva bort sådant och lägga en matta direkt på betongen.
Nej, det är inget akut med dränering eller liknande utan hade bara varit fint med mer yta som går att använda och där inomhusklimatet är OK.
Vad är egentligen möjligt att göra från insidan när det gäller golv och väggar? När det gäller väggarna gör det inte så mycket om åtgärderna bygger på, men på golvet vill jag gärna klara mig undan med att max förlora 5 cm.
Vad är egentligen möjligt att göra från insidan när det gäller golv och väggar? När det gäller väggarna gör det inte så mycket om åtgärderna bygger på, men på golvet vill jag gärna klara mig undan med att max förlora 5 cm.
Tack f svar. Då ser det ut som att man kommer slippa bila. Men hur gör man egentligen då för att få källaren ”inredd”? Vilka lager ska man ha från vägg/golv? Plast, isolering, luftspalt etc.W witten skrev:
Dräneringslagret ska bort - det ersätter man med en isodränskiva. Tycker man sedan att takhöjd är viktigare än ett isolerat golv kan man ju nöja sig med dessa 100mm isolering, men det normala är ju att man lägger 20cm isolering totalt.
Min erfarenhet är att med ett varmt golv i källare är saken biff, vad du gör med väggarna spelar mindre roll för klimatet.
Min erfarenhet är att med ett varmt golv i källare är saken biff, vad du gör med väggarna spelar mindre roll för klimatet.
Jag tänkte mest vad det bästa är att göra med golvet (om man kan göra ngt öht) om jag helt enkelt låter bli att bila? Om det finns något som ger effekt och som bara bygger på ca 5 cm?MathiasS skrev:Dräneringslagret ska bort - det ersätter man med en isodränskiva. Tycker man sedan att takhöjd är viktigare än ett isolerat golv kan man ju nöja sig med dessa 100mm isolering, men det normala är ju att man lägger 20cm isolering totalt.
Finns det bara folk som gör saker ordentligt här.... ?L lantzen skrev:
Uppvärmning via fjärrvärme finns så jag är inte superbekymrad över värmeförluster. I mitt okunniga huvud så tänker jag lite som så här beträffande golvet (nerifrån o upp):
3 cm isolering
Plast
4 cm flytspackel med golvvärme
Klinkers
På väggarna något i stil med (utifrån o in):
Stålreglar
Cellplast (tunt)
Gips
Låter det helt hål i huvudet? Jag vet att det inte är perfekt på något vis, men kan tänka mig att chansa om det kan funka OK.
Bor i skåne så det kommer inte bli speciellt kallt.
Liknande trådar
-
Luft/vatten - hur är det ens möjligt??
Värmepumpar -
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer -
Möjligt att bygga ut tegelhus?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det lagligt med vindskupor på en oinredd vind? Dvs är det möjligt att få bygglov för vindskupor fast vinden är oinredd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Möjligt att sänka golvnivån i källaren under huset?
Grund & Markarbeten