18 485 läst · 10 svar
18k läst
10 svar
Någon med Nordiska kök?
Hej,
Efter lämnat modulhusleverantören för egenritat lösvirkeshus känns även köksleverantören Vedum, som vi ritade med, att vi inte riktigt får det vi vill ha.
Är det någon som provat Nordiska kök? https://www.nordiskakok.se/
Vi lutar åt Shaker-stilen men då det inte finns showroom så känns det lite svårt att få en uppfattning om material och kvalité.
Efter lämnat modulhusleverantören för egenritat lösvirkeshus känns även köksleverantören Vedum, som vi ritade med, att vi inte riktigt får det vi vill ha.
Är det någon som provat Nordiska kök? https://www.nordiskakok.se/
Vi lutar åt Shaker-stilen men då det inte finns showroom så känns det lite svårt att få en uppfattning om material och kvalité.
Även jag är intresserad av detta - mycket svårt att hitta recensioner eller omdöme. Verkar som om mycket lämnas till köpare när det i alla fall gäller mätning mm. Lite risky om man inte har lätt att mäta.
För oss var det en show-stopper att de inte använde massivt trä utan spån likt "de andra vanliga", Vedum, ikea, mm. Fick känslan av massivt trä som tex. Kulladal, Skandinaviska shakerskök, Årsaslöv snickeri mfl
För oss blir det troligen Åraslöv, hamnade i samma prisklass som Vedum (vid 0% rabatt, såg faktura från större entreprenör som köpte in till 40% från Vedum)
För oss blir det troligen Åraslöv, hamnade i samma prisklass som Vedum (vid 0% rabatt, såg faktura från större entreprenör som köpte in till 40% från Vedum)
Bästa svaret
Rekommenderar INTE Nordiska kök. Nu över 6 månader efter leverans så är vårt kök fortfarande inte komplett pga fel som dom gjort. Kundservice är under all kritik. Fick påminna många gånger och åtgärderna att fixa iordning det felaktiga skåpen och flera saker som saknades tog alldeles för lång tid. När kompletteringarna kom var det dessutom fel mått. Samma visa igen. Besticklåda och invändiga lådor som jag betalat för fick jag tjata mig till att de skulle skicka. Idag mer än 6 månader efter leverans har jag fortfarande inte fått en innerlåda levererad som dom glömde. Förutom att det tagit orimligt med tid så måste vi själva dessutom montera de lådor och beslag som de glömde och som skulle varit fabriks-borrat och fabriksmonterat.
I övrigt är det ett oändligt pussel att montera, det tar väldigt lång tid då nästan alla lister och ramverk kommer löst. Flera lister som var fabriksmonterade har lossnat men jag har inte haft energi att reklamera då all energi går åt att se till att få alla delar av köket vi betalat för. Inte ens den minsta kompensation har vi blivit erbjudna för allt trassel.
I övrigt är det fin yta och snygg färg men det är det enda positiva och väger tyvärr inte upp för köpupplevelsen alls.
I övrigt är det ett oändligt pussel att montera, det tar väldigt lång tid då nästan alla lister och ramverk kommer löst. Flera lister som var fabriksmonterade har lossnat men jag har inte haft energi att reklamera då all energi går åt att se till att få alla delar av köket vi betalat för. Inte ens den minsta kompensation har vi blivit erbjudna för allt trassel.
I övrigt är det fin yta och snygg färg men det är det enda positiva och väger tyvärr inte upp för köpupplevelsen alls.
Tack för att du tog dig tid @arkiplan! Det blev Åraslövkök för vår del iom de funnits länge, massivt trä och jag kunde åka och känna på sakerna. Poppat upp många nya köksleverantörer och de nya bolagen har fantastiskt fina hemsidor/foton men betyder inte att man kan leverera, och med en bra upplevelse
Redigerat:
Sämsta omdömet ges till Nordiska kök! Önskar att man sett Arkiplans svar innan jag köpte köket ifrån Nordiska kök. Är så besviken på allt som har med dom att göra. Jag köpte köket i slutet av 2019 och har fortfarande inte fått färdigt köket. Jag har exakt samma erfarenhet som Arkiplan. Deras "kundservice" är så gott som obefintlig, har man väl fått tag på ett telefonnummer så svarar dom inte. De skickar fel grejer, luckor som har fel färg och det tar månader innan nya grejerna kommer.
Som Arkiplan skriver: I övrigt är det ett oändligt pussel att montera, det tar väldigt lång tid då nästan alla lister kommer löst. Detta känns som de gjort så enbart för att de ska spara sin tid. Ritningen man får är under all kritik, det är som de ritat den i minecraft, pixligare ritning får man leta efter...
Köp ert kök från en etablerad köksfirma som har bemanning som klarar av att supporta kunder.
Som kund ska man förvänta sig samma service efter köp som innan köp.....
Som Arkiplan skriver: I övrigt är det ett oändligt pussel att montera, det tar väldigt lång tid då nästan alla lister kommer löst. Detta känns som de gjort så enbart för att de ska spara sin tid. Ritningen man får är under all kritik, det är som de ritat den i minecraft, pixligare ritning får man leta efter...
Köp ert kök från en etablerad köksfirma som har bemanning som klarar av att supporta kunder.
Som kund ska man förvänta sig samma service efter köp som innan köp.....
Vi byggde kök med Nordiska Kök i våras och måste säga att vi verkligen är så nöjda! Vi kollade både Ballingslöv och Marbodal men kunde inte riktigt få vad vi ville ha (de var inte så flexibla i färg och utformning) Funderade först på att gå direkt till en snickare som skulle skissa utifrån våra idéer men när vi såg Nordiska köks alla kök på Instagram så blev vi helt sålda. Och det var dessutom billigare, trott eller ej. Alltid positivt, man är ju rätt van att det är tvärt om Vi kollade runt lite bland vänners vänner som byggt med dem som alla sa att de var nöjda så vi körde på och har inte ångrat oss. Visserligen så råkade vår hantverkare montera en lucka fel som fick göras om men det löste sig.
Jag måste tyvärr stämma in i den negativa kritiken från @arkiplan och @alfons74 kring strulet med Nordiska Kök. Vill dock vara nyanserad och säga att vi är mycket nöjda med vårt kök design- och funktionsmässigt - tillslut! Men processen har varit under all kritik och kommentarer av er kring "kundservice" instämmer jag helt i.
Ett exempel som drabbade oss två gånger var att då tilläggsbeställningar behövde göras, en gång pga designfel och en gång pga skadat gods. Då läggs dessa sist i fabrikens beställningslista, dvs sex veckor! Det bara måste ju finnas ett sätt att få in små enskilda kompletteringar i ett parallellspår, då hela köksprojektet inte kan avslutas i väntan på dessa. Att man dessutom tvingas förbetala för allt som inte ännu kommit kändes lite frustrerande.
Vår köksdesigner var väldigt lite intresserad av att erbjuda vitvaror i en helhetsleverans, vilket jag hade föredragit. När jag tillslut fick några förslag och priser, var det inte konkurrenskraftigt och det slutade med ett hopkok av modeller från Elgiganten, Mediamarkt och Elon (efter många timmars surfande på modellnummer och funktionalitet).
En viktig lärdom när man jämför pris mellan kökstillverkare är att deras offert oftast saknar bänkskiva, vitvaror och hela renoveringsarbetet med material. Så även en skillnad på 50% i pris, blir kanske bara 10% av slutkostnaden av hela projektet. Om man för det kan få en engagerad köksdesigner som kommer hem och är involverad i projektet, så är besparingen för att köra Nordiskas online-koncept kanske inte värt det?
Ett exempel som drabbade oss två gånger var att då tilläggsbeställningar behövde göras, en gång pga designfel och en gång pga skadat gods. Då läggs dessa sist i fabrikens beställningslista, dvs sex veckor! Det bara måste ju finnas ett sätt att få in små enskilda kompletteringar i ett parallellspår, då hela köksprojektet inte kan avslutas i väntan på dessa. Att man dessutom tvingas förbetala för allt som inte ännu kommit kändes lite frustrerande.
Vår köksdesigner var väldigt lite intresserad av att erbjuda vitvaror i en helhetsleverans, vilket jag hade föredragit. När jag tillslut fick några förslag och priser, var det inte konkurrenskraftigt och det slutade med ett hopkok av modeller från Elgiganten, Mediamarkt och Elon (efter många timmars surfande på modellnummer och funktionalitet).
En viktig lärdom när man jämför pris mellan kökstillverkare är att deras offert oftast saknar bänkskiva, vitvaror och hela renoveringsarbetet med material. Så även en skillnad på 50% i pris, blir kanske bara 10% av slutkostnaden av hela projektet. Om man för det kan få en engagerad köksdesigner som kommer hem och är involverad i projektet, så är besparingen för att köra Nordiskas online-koncept kanske inte värt det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Det får du nog räkna med hos andra leverantörer också. Finns en tråd med sådana klagomål.H HPX skrev:
Vill verkligen varna för det här företaget! För oss blev det inte ens ett kök då vi drog oss ur efter en otroligt långsam och slapp process. Obefintlig kundservice! Bemötande och kundtjänst har varit under all kritik under hela tiden, långsamt och oengagerat. Vi har gång på gång fått höra av oss till dem för att överhuvudtaget få ett livstecken. Det dröjde mer än 10 veckor från det att vi skickade in den info de efterfrågade tills vi fick ett första möte och under den tiden var det vi som fick höra av oss för att få nån info om vad statusen var. Sedan fick vi ett halvhjärtat och slarvigt designförslag som vi gav respons på och sedan dess har vi inte hört ett ord! En månad sedan nu... Antar att vårt nya kök (som vi bygger med annan leverantör med ett helt annat bemötande och bättre pris) kommer vara klart innan dem behagar svara igen. Ett av de mest oproffesionella företag jag varit i kontakt med.
Rekommenderar inte Nordiska Kök.
Allt var jättebra med design tjänster och allt till vi betalade. När köket levererades - 40% av leveransen saknades eller var fel producerade. Vi har valt Nordiska för att få kök i betsad trä faner där ådringar matchar och skaffar en vattenfall effekt på högskåpväggen. Men de kapade kyldörrar fel och när de försökte åtgärda problemet - såklart gick det inte. Varje faner batch har egen karaktär o storlek på ådringar.. samt det är väldigt svårt at få betsen i exakt samma ton. När vi liftade fråga om det här - då använde Nordska deras plikt att "trä är levande material"... eh... okej....
Anyway... vårt dröm att göra om köket blev en mardröm som dröjde sig för flera månader.
Allt var jättebra med design tjänster och allt till vi betalade. När köket levererades - 40% av leveransen saknades eller var fel producerade. Vi har valt Nordiska för att få kök i betsad trä faner där ådringar matchar och skaffar en vattenfall effekt på högskåpväggen. Men de kapade kyldörrar fel och när de försökte åtgärda problemet - såklart gick det inte. Varje faner batch har egen karaktär o storlek på ådringar.. samt det är väldigt svårt at få betsen i exakt samma ton. När vi liftade fråga om det här - då använde Nordska deras plikt att "trä är levande material"... eh... okej....
Anyway... vårt dröm att göra om köket blev en mardröm som dröjde sig för flera månader.
Liknande trådar
-
Linoljevaxat köksgolv = skräp. Vad ha ovanpå vaxet? Någon lack?
Golv -
Har någon ståt faktum kökslucka?
Kök -
Hej jag undrar om någon vet vad detta är ,detta är på parketten i köket i huset som jag hyr
Miljö & Hälsa -
Hur får man tag på någon i sydskåne som sprutlackerar köksluckor till en vettig peng?
Kök -
Köksfläkt ”viner”, någon som känner igen ljud? Kondensator?
Kök