Ska lägga massiv ekparkett i hela huset (1 plan 125 m2, våtutrymmen borträknade). Mönstret är fyrkanter 408x408 mm med sex stycken 408x68-tiljor åt ena hållet och sedan sex stycken åt andra hållet. Golvläggaren tycker att vi ska ha fris också (gör det tydligen lättare att anpassa golvet till väggarnas eventuella icke-rätvinklighet mellan rummen (huset är L-format).

Vad tycker ni? Fris eller inte? Det är alltså inte fiskbensparkett det handlar om. Huset är i 60-talsstil så jag tycker inte riktigt att fiskben passar. Någon är kanske av annan åsikt?

Givetvis föreslår han fris. det är f*n så mycket enklare (om det nu ska spikas) :D. Det är ju svårt, rentutav omöjligt, att komma åt med spikpickan vid sista raden, för väggen tar emot.

Fris blir inte direkt snyggare. Det blir lite rörigt på nåt sätt.

Jag tycker du ska beställa limning av golvet. Du slipper allt vad knäppningar och knarr heter jämfört med spikning av golvet.

Det sista golvet vi lade (se vår dagbok på www.fasting65.se [2006, april]) använde vi både Bostik MP-lim och spik. Jag upplever att det blev några mikrometer tightare när man spikade ihop bitarna.

Fasting65 skrev:
Givetvis föreslår han fris. det är f*n så mycket enklare (om det nu ska spikas) :D. Det är ju svårt, rentutav omöjligt, att komma åt med spikpickan vid sista raden, för väggen tar emot.

Fris blir inte direkt snyggare. Det blir lite rörigt på nåt sätt.

Jag tycker du ska beställa limning av golvet. Du slipper allt vad knäppningar och knarr heter jämfört med spikning av golvet.

Det sista golvet vi lade (se vår dagbok på www.fasting65.se, [2006, april]) använde vi både Bostik MP-lim och spik. Jag upplever att det blev några mikrometer tightare när man spikade ihop bitarna.
Funderar på att bara ha "fris" i dörröppningarna. Ska diskutera lim med honom. Vad hade ni för underlag? Edit: Ser på bilderna... :)

mmm, jag skulle nog också överväga fris i dörröppningarna. Det skapar ju en känsla av gräns mellan rummen - på gott och ont.

Vilket märke på golv köper du - och vilken sortering?
(Burseryd är svenskt och dyrt, det är väl "bara" danska Hörning som e dyrare)
Kvaliteterna brukar delas in i tre klasser i sverige; Palace (helt jämn i färg), Classic (något livlig med någon ytved och pärlkvist), Country (rörig, med ytved och smärre kvistar).

Fasting65 skrev:
mmm, jag skulle nog också överväga fris i dörröppningarna. Det skapar ju en känsla av gräns mellan rummen - på gott och ont.

Vilket märke på golv köper du - och vilken sortering?
Vet inte märket faktiskt. Det är golvläggaren som tar med sig det. 16 mm tjock ek och enligt honom av bästa kvalitet. De tiljor han visat är också mycket fina.

Hej!

Har köpt ett hus byggt 60 där det i vardagsrummet låg parkett i ungefär det mönster du beskriver, möjligen något mindre rutor, med rutorna på diagonalen (eller snarare 45 graders vinkel mot väggarna) och fris. Vi tyckte att det var underbart vackert, tyvärr sa golvslipningsmannen att det inte gick att rädda...
När vi la (läs: lät lägga) nytt golv blev det limmade 8mm stavar i liknande mönster, men vår golvläggarnisse tyckte att det var svårare att lägga fris, så det fick det bli utan. Hade gärna haft, men det blev fint ändå.

Ska det vara i hela huset kanske det blir lite mycket både med mönster på snedden och fris, men i ett enskilt rum tycker jag att det är jättefint! (Och bevisligen är det ett mönster som lades på 60-talet!)

Lycka till!

/Elin

Där håller jag nog med. Om man kör "ruta" på diagonalen skulle jag nog också föredra fris.

Fasting65 skrev:
Där håller jag nog med. Om man kör "ruta" på diagonalen skulle jag nog också föredra fris.
Håller med. Fast jag kör "raka rutor". :)
Lutar åt att köra en eklist i samma bredd som dörröppningarna (där det inte finns någon dörr) och slipa ner till samma höjd som golvet. Där det finns dörr finns tröskel, så där kan han ha lite mån om huset är snett. Alternativt är att lägga tiljor där på längden eller tvären.

Det blev fiskben med fris. Killarna har nästan lagt ut allt nu.

• vrumgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt att jag avbryter :-[ Men vad är fris :-[ Är det det som ser ut som en ram på golvet som går längs väggarna?

/många dumma frågor blir det...

¤ maria ¤ skrev:
Förlåt att jag avbryter :-[ Men vad är fris :-[ Är det det som ser ut som en ram på golvet som går längs väggarna?

/många dumma frågor blir det...
Precis.

dasjo skrev:
Det blev fiskben med fris. Killarna har nästan lagt ut allt nu.
Ser riktigt fint ut, får man ställa några frågor:
Vilken sortering var detta golv? nature? select? etc?
Vilken firma anlitade du att lägga detta?
Vad betalade du per m2?

Är själv i fiskbenstankar...

/Sahbot

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.