Det är också bra att vara två, när du skall upp med plåten är det nästan nödvändigt. I övrigt går själva läggningen av plåten lätt och fort. Glöm inte en extra remsa papp under fotplåten
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
total total skrev:
tack för svar i tråden.

Upplever att plannja själva (kundtjänst) inte själva vet hur det ska se ut, de hänvisar till deras monteringsanvisning.
Där bilden inte stämmer med verkligheten.

Nockstödet kommer att släppa in regn/snö på båda sidor, då det är ca 5mm på vardera sida. Tänkte själv när jag gjorde jobbet att nockplåten täcker så långt ner att det ska mycket till för vattnet att ta sig hela vägen upp till nock. Börjar nu ångra den tanken.

Stör mig på att man som konsument/montör får hitta på egna lösningar, tänker även då du betalar för installationen hamnar lite i ett lotteri om det blir bra eller inte. Då hänvisa till monteringsanvisningen blir svårt.
Mmmmm, visst är det underbart med halvfärdiga instruktioner som är för en tidigare generation av produkten (gissar bara här, men tror att de har bytt utförande på plåten och inte helt uppdaterat instruktionerna) :(

Z Zedo skrev:
Fasen va intressant att höra era diskussioner och se bilder. Har beställt Trend och inväntar leverans. Några andra tips och tricks som jag ska tänka på vid montering? :D
Instämmer, kul att denna tråden fick liv, synd att det blev efter att jag la mitt tak ;) Men förhoppningsvis kan den hjälpa dig och andra som ska lägga samma tak!
Ett annat tips, utöver de som redan nämnts är att till varje takfotsbeslag levereras det en extra plåtbit (sitter i änden på plåten, ca 20cm lång). Den kan man knacka ut ca 10cm och använda för att skarva ihop plåtarna på längden. Kan vara lite lurigt att få in skarvbiten i nästa takfotsbeslag, men med lite lirkande och igenom att bända upp falsarna något kan man få ihop det. Självklart står det inget om denna skarvplåt ingår på plannjas hemsida eller i deras instruktioner :rolleyes:

Ytterligare ett tips är att vara noga med att få bort limrester från skyddsplasten som sitter kvar på plåten. Om man inte gör det, vilket jag skippade på mina första 10-14 plåtar, så fastnar det skit i limresterna som syns, speciellt om man som jag har svart plåt. Det blir inte bättre av att bonden fick för sig att slå rapsen dagen efter att jag hade lagt taket, det svarta, nya, fina taket var inte så vackert längre. Men ett regnväder senare så var det mesta borta, förutom i limresterna ;) Det kommer säkert försvinna med tiden, men kan man är det ju lika bra att göra rent när allt är på marken.

D Dr Jumping Jack skrev:
Surt och göra det nu, beror förstås på taklutning, min känns ganska måttlig, gick ju betongplattorna men nu är taket för halt, enda chansen är att hasa sig fram på nocken. Blir nog mycket jobb och fixa, hade varit lätt från början
Nu är iofs din lutning aningen högre än min, 30 vs 22, men jag har inget problem att ta mig upp på mitt tak, trampar aldrig i plåtdalen utan går endast på falsarna. Ett par sjysta träningsskor på det så får man bra grepp. Men som sagt, med högre takvinkel blir det ju knepigare. Man blir dock ordentligt trött i hälsenorna när man har stått och balanserat på falsarna ett tag...
 
Ang. uppviket vid nock:

Frågade där jag köpte min plåt om vad som gäller med uppviket, hen i sin tur ställde fråga vidare till deras säljare på plannja, se svar nedan.

"Pratade precis med vår säljare som säger att det endast är profilbotten som ska vikas upp så som du har gjort.
Bilden i monteringsanvisningen är missvisande då det inte finns plåt till att vika den förbi profiltopparna som det ser ut på bilden."



:surprised::(:rolleyes:
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är också bra att vara två, när du skall upp med plåten är det nästan nödvändigt. I övrigt går själva läggningen av plåten lätt och fort. Glöm inte en extra remsa papp under fotplåten
2 personer är nästan ett krav för att undvika skador på plåt och dig.

Lägga gärna någon timme på en stabil ramp att glida upp plåtarna upp till taket, annars har du snart ingen färg kvar på takfotsplåten.
 
total total skrev:
tack för svar i tråden.

Upplever att plannja själva (kundtjänst) inte själva vet hur det ska se ut, de hänvisar till deras monteringsanvisning.
Där bilden inte stämmer med verkligheten.

Nockstödet kommer att släppa in regn/snö på båda sidor, då det är ca 5mm på vardera sida. Tänkte själv när jag gjorde jobbet att nockplåten täcker så långt ner att det ska mycket till för vattnet att ta sig hela vägen upp till nock. Börjar nu ångra den tanken.

Stör mig på att man som konsument/montör får hitta på egna lösningar, tänker även då du betalar för installationen hamnar lite i ett lotteri om det blir bra eller inte. Då hänvisa till monteringsanvisningen blir svårt.

[bild] [bild]
du har väl fått tätband med till nockstödet ?
 
total total skrev:
2 personer är nästan ett krav för att undvika skador på plåt och dig.

Lägga gärna någon timme på en stabil ramp att glida upp plåtarna upp till taket, annars har du snart ingen färg kvar på takfotsplåten.
Apropå skador, hur känslig är plåten när man är uppe på den och sätter nockstöd och nockplåt och ståndplåtar.
 
Inte speciellt, gympaskor är bra, grus och stenar under skorna repar ordentligt
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
du har väl fått tätband med till nockstödet ?
Finns inget tätband till plannja trend 475

Illustrationer som visar monteringsinstruktioner för nockstöd på ett tak med måttangivelser och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av montering av nockbeslag på Plannja Trend 475 takplåtar, inklusive skruvar och överlappningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
En sak till som kan vara bra att tänka på, som jag även tror @total kan intyga, är att se till så att man har tänkt ut ur hängrännekrokarna ska monteras, och eventuellt montera dem innan man monterar takfotsbeslaget. Takfotsbeslaget gör det nämligen väldigt svårt att montera krokarna efter att beslaget är monterat.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
total total skrev:
Finns inget tätband till plannja trend 475

[bild] [bild]

Nu har jag inte lagt plannjas klicktak mer än ett par gånger . Men har alltid använt tätband .
kommer med leveransen som kunden beställt
 
  • Gilla
Vitaliljan
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Nu har jag inte lagt plannjas klicktak mer än ett par gånger . Men har alltid använt tätband .
kommer med leveransen som kunden beställt
Där ser man, fick inget i min leverans och vad jag kan se så omnämns det inte något tätningsband mellan profilbotten och nockstöd i monteringsanvisningarna. Faktum är att det nämns bara "tätningsband" på ett ställe i monteringsanvisningarna och det är om taket har lägre vinkel än 14 grader och då ska man ha det ovanför nockstödet om jag förstår anvisningarna rätt.

Plannja listar inte något för trend på deras hemsida heller (https://www.plannja.se/produkter/tillbehör/tätningsband).

Säger inte att du har fel, snarare att Plannjas anvisningar är undermåliga och lämnar en hel del att önska :/
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
J JSten skrev:
Där ser man, fick inget i min leverans och vad jag kan se så omnämns det inte något tätningsband mellan profilbotten och nockstöd i monteringsanvisningarna. Faktum är att det nämns bara "tätningsband" på ett ställe i monteringsanvisningarna och det är om taket har lägre vinkel än 14 grader och då ska man ha det ovanför nockstödet om jag förstår anvisningarna rätt.

Plannja listar inte något för trend på deras hemsida heller ([länk]).

Säger inte att du har fel, snarare att Plannjas anvisningar är undermåliga och lämnar en hel del att önska :/
denna har vi använt

https://www.plannja.se/produkter/tillbehör/tätningsband/tätningsband-details/universal-34uni45_17823
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
denna har vi använt

[länk]
Aha, men det har ni ovanför nockstödet för att förhindra att vatten/luft tar sig upp över plåten? Hur brukar ni göra för att täta skruvhålen mellan nockstödet och plåtbotten?
 
J JSten skrev:
Aha, men det har ni ovanför nockstödet för att förhindra att vatten/luft tar sig upp över plåten? Hur brukar ni göra för att täta skruvhålen mellan nockstödet och plåtbotten?
menar du skruven som sätter fast nockstödet på taket ?
skruv med gummipackning
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
menar du skruven som sätter fast nockstödet på taket ?
skruv med gummipackning
Yes, precis, den syftar jag på. Med på att det blir tätt mellan skruvskallen och själva nockstödet, men vad tätar mellan stödet och plåten, där blir ju två lager plåt och enligt mina amatörs ögon så borde vatten kunna tränga in mellan plåtarna och sedan ner igenom skruvhålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.