Går det att tyda från denna ritning?
Det jag får fram så är väggen jag vill ta bort, smalare än de väggar som går längs med huset i mitten? Eller är det någon annan ritning jag måste ha?
Det jag får fram så är väggen jag vill ta bort, smalare än de väggar som går längs med huset i mitten? Eller är det någon annan ritning jag måste ha?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 795 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 795 inlägg
De som kan sånt brukar ofta vilja se en sektionsritning. Men normalt brukar inte väggar på det hållet vara bärande utan det är väggar som går under eller längs med taknocken som brukar vara bärande (det är väl den väggen som är tjockare hos dig?).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en VVS-ritning som inte är helt idealisk för den här typen av bedömningar. Men jag tror heller inte att den aktuella väggen är bärande. Då utgår jag fråm din beskrivning av hur takstolarna är arrangerade. Använd aldrig väggens utförande som utgångspunkt. Det kan bli fel, särskilt i ett typhus.
Okej! Inte många ritningar I huspärmen som förra ägaren lämnade efter sig men jag hittade några till, om det hjälper vet jag inte? J justusandersson skrev:Det är en VVS-ritning som inte är helt idealisk för den här typen av bedömningar. Men jag tror heller inte att den aktuella väggen är bärande. Då utgår jag fråm din beskrivning av hur takstolarna är arrangerade. Använd aldrig väggens utförande som utgångspunkt. Det kan bli fel, särskilt i ett typhus.
 rummet ovanför är bara en liten klädkammare, skruvade bort inspektion luckan där och kolla hur det såg ut.. Slänger med en bild därifrån också om det är till någon hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det var bättre ritningar. Bl.a. är trappan till övervåningen rätt ritat. Det är ingen tvekan om att väggen som du vill ta bort saknar bärande funktion.
Vilken lyx med spånplatta över isoleringen under takfoten, hos mig har de fyllt upp med cutterspån till över takstolshöjden och satt nån planka så det inte rinner ut över kanterna. Har du månne Frånluftsfläkt på taket? Jag skulle behöva veta hur det är draget F-lufts rören nämligen. Ska ge mig på och konvertera till FTX. Ganska trött på 30 grader inomhus ena halvåret och 17 grader andra halvåret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 795 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 795 inlägg
Nu skrev du nog i fel tråd.frisken skrev:Vilken lyx med spånplatta över isoleringen under takfoten, hos mig har de fyllt upp med cutterspån till över takstolshöjden och satt nån planka så det inte rinner ut över kanterna. Har du månne Frånluftsfläkt på taket? Jag skulle behöva veta hur det är draget F-lufts rören nämligen. Ska ge mig på och konvertera till FTX. Ganska trött på 30 grader inomhus ena halvåret och 17 grader andra halvåret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 795 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 795 inlägg
Förlåt, jag bara inte förstod hur du kunde veta något om takfotens konstruktion etc. som du skrev om.frisken skrev:
TS har inte varit inloggad sen i höstas så kan ju se om citat och tagg kommer fram.
@ante.officialA ante.official skrev:
Liknande trådar
-
Innervägg bärande eller ej?
Planlösningar -
Riva och bygga upp ny icke-bärande innervägg
Utbyggnad och tillbyggnad -
Konstig takstol - bärande innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man bygga bärande innervägg ovanpå EPS-betong m 40 mm flytspackel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande innervägg (?) 30-talshus
Byggmaterial & Byggteknik