Tackar!
 
lopec
Hur klarade sedumtaket vintern? Inga döda fläckar som måste åtgärdas (eller hur man nu gör)?
 
Det ser väldigt fint ut. Eftersom vi la taket i höstas så hann det inte blomma innan vintern. Jag kan lägga upp bild på det om någon vecka (är på semester nu).
 
Så här ser det ut nu :D
 
  • Olika nyanser av röda och gröna sedumväxter i ett takträdgårdsprojekt med en ensam gul blomma i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sedumtak med varierande röda och gröna nyanser på en träbyggnad med överbyggd terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Andrakarriären och 9 till
  • Laddar…
Har du behövt rensa bland sedumen för ogräs? Tänker mest grässtrån som frösått sig osv... jättefint iaf! :)
 
  • Gilla
Henrik_U
  • Laddar…
Väldigt fint! Blir det så där fint skiftande av sig själv eller gjorde ni någon specialbeställning?
 
  • Gilla
Henrik_U
  • Laddar…
Gräs klarar inte av att växa på sedumtaket eftersom det blir för långa torra perioder, det självdör helt enkelt.
Vi köpte sedumtaket av Ljungs Sedum. Jag tror att det var 8-9 olika sorters sedumväxter. Det syntes inte alls när vi la ut taket utan syns på riktigt först nu när det har börjat växa.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för glas, vad kostade glasen och hur är infästningen av glasen gjorda? :)
 
Jag köpte glasen på Växthusteknik (tror jag att det hette) i Ängelholm. Dom hade en massa olika storlekar fast man var tvungen att köpa i 45-pack. Det råkade bara rätt så exakt så många jag behövde.
Se bilderna för infästningen. Helt egenuppfunnit. Hittills har inte en enda ruta pajat förrutom när jag skar dem eller klantade mig när jag satte upp dem.
 
  • Egenuppfunnen infästning av glasruta med träkil och gummidetaljer i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenkonstruerad infästning för glasruta med metallklämma på träblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andrakarriären och 5 till
  • Laddar…
H Henrik_U skrev:
Jag köpte glasen på Växthusteknik (tror jag att det hette) i Ängelholm. Dom hade en massa olika storlekar fast man var tvungen att köpa i 45-pack. Det råkade bara rätt så exakt så många jag behövde.
Se bilderna för infästningen. Helt egenuppfunnit. Hittills har inte en enda ruta pajat förrutom när jag skar dem eller klantade mig när jag satte upp dem.
Vad var det för glas och vad kostade det då?
 
630x1190x4 mm för ca 6000:-
 
Pingar upp den här tråden. Skulle gäärna se några närmare bilder på hur du satt glaset. Fattar inte riktigt. :) växthusbutiken var ju lysande.
 
Jag är inte vid uterummet nu men försökte göra ett par ritningar. Vet dock inte om dom ger så mycket mer än bilderna jag delat tidigare. Uterummet finns i Lerum om du har vägarna förbi. Handskiss av detalj för fästanordning i uterum med glas, taklist och gummitätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av detaljer i ett uterum med tätningar och glasinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
H Henrik_U skrev:
Jag är inte vid uterummet nu men försökte göra ett par ritningar. Vet dock inte om dom ger så mycket mer än bilderna jag delat tidigare. Uterummet finns i Lerum om du har vägarna förbi. [bild] [bild]
Okej! Tack så mycket för vänligheten! Har du fräst spåren i stommen? Och vilka dimensioner typ? igen: tack!
 
Skitsnyggt rent ut sagt. Riktigt läckert.
Men varför satte du inte säkerhetsglas på de ställen där glaset går ner till marken? Hur fick du igenom bygglovet med vanligt planglas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.