A
Hej.
Min gamla diskho borjade läcka. Under den vänstra silen (115mm) sitter en skruv som håller upp röret mot diskhon. Muttern är av, så röret sitter inte fast längre.
Jag har försökt hitta delar till denna gamla diskho, utan framgång. Jag hittar inga 'moderna' fästen som skulle kunna passa, för avloppet sitter inte exakt under silens mitten.
Jag skickar lite bilder och hoppas att kanske någon vet var man kan köpa delar till gamla diskhon, alt. vilken modern lösning skulle kunna fungera.
Gammal diskho i rostfritt stål med en synlig skruv och lös avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal diskho med skruv utan mutter under vänstra silen.
Skapa konto
En hand håller en avtagen mutter framför en demonterad diskho med delar och verktyg utspridda på en köksbänk.
Skapa konto
Närbild av en gammal diskhos avloppsrör med borttagen mutter och oskarp bakgrund.
Skapa konto
Rörkonstruktion under diskho med avtaget rör och synlig skruv som ej håller röret på plats.
Skapa konto

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej, du behöver bottenventil med RSK 8084766, finns till exempel att beställa hos https://www.rinkabyror.se/artikel/ventil-37/
Bottenventilen till höger har RSK 8084774, om du även behöver den ny
Du behöver inte byta böjarna om packningar fortfarande är intakta.

• Gilla
Daniel33
  • Laddar…
A
P pacman99 skrev:
Hej, du behöver bottenventil med RSK 8084766,
Tack så mycket. Jag passar på och bytter den högra samtidigt.

Mvh /Eric

Passar på att hoppa in i tråden. Nån som vet om det finns nån slags sil för den större 115 mm silen? Typ som denna vore bäst :cool:. Man vill ju inte få alla matrester i avloppet:thinking:

• Bild på tre staplade diskho-silar i rostfritt stål med produktnamn och pris från Clas Ohlson hemsida.
    Skapa konto
  • Bottenventil av plast och krom med plan sil och ett genomskinligt propphandtag.
    Skapa konto
  • Bottenventilset med silbricka från Intra, gummipackning, installationsinstruktion och skruv.
    Skapa konto
Är bottenventilen då i 115 mm med ? Det ser ut som om hålet är mindre undertill. Kanske samma storlek som den andra hon.:thinking: typ 70 kanske

Ja det är 70mm på båda undertill men den 115 mms silbrickan som sitter i den äldre diskbänken svår att få tag på löst numera såvitt jag vet.

Jag velar lite hit och dit och är säkert otydlig med vad jag vill ha :rofl:. Jag tror att det heter silkorg ,där matresterna stannar ,man lyfter upp den och tar bort den när man ska tömma dem, den går även att trycka ner och blir så en propp, bra när man diskar:D. Eller heter det silkorgspropp? :p. Nåja jag vill iallafall ha en sådan till den lilla hon och även den stora hon 115mm nåt sådant. Måste man isåfall även byta ut bottenventilen till en korgbottenventil:thinking: .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.