P Pysslarn skrev:
Det var inte dåligt, 33 sidor... Starkt jobbat!

Din sugare har väl en 35 mmm slang som standard? Jag skulle därmed inte gått över 50 mm i rör/slang. Detta beroende på att dammsugare jobbar med — och nu ber jag om ursäkt för engelskan men det här har jag läst mig till på nätet och utländska magasin — "high pressure/low volume" till skillnad från spånsugar som jobbar med "low pressure/high volume".
Blir volymen i rör och slangar för stor tappar du i sugkraft med dammsugare.

När det gäller dina maskiner är ju gersågen en notorisk skitgris, enbart dammsugare räcker nog inte långt. Man brukar vinna på att bygga in den på något sätt.
Bordsågen genererar också mycket spån men sprider det lite mer kontrollerat sas. Med det sagt klarar inte min dammsugare att fånga ens huvuddelen av mängden spån som alstras men om du har utsug under bordet och i klingskyddet (vilket inte jag har än) kanske resultatet blir ok.

Posta gärna utfallet när du fått ihop allt.
Lycka till!
//Ronnie
Tack Ronnie,

Då får det bli 50mm. Kommer inte bli så många rör. 2-3 förgreningar för tillfället. Sen övergångar till slangar som passar verktygen. Min DeWalt såg DWE7492 har dammutsug både för klingan (undertill) samt i klingskyddet. Får se till om jag kan snickra till någon y-koppling till båda. Känns som majoriteten av dammet kommer undertill. När det gäller gersågen så kan jag bara hålla med. Den ÄR en riktig skitgris. Har sett en del youtube filmer om olika inbyggnader. Funderar på någon modell med spånuppsamlare undertill. Förhoppningsvis så tar dammsugaren det fina stoftet och uppsamlaren det grövre. Skall bli kul detta. Det kommer bilder när de börjar ta form.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nu kan jag ha svårt fel dessvärre, men :
dammsugaren pumpar luft, luftmängden per tidsenhet kallas för "flöde" q, enheten tex i liter /minut
om röret är smalt, trångt, så måste vi öka hastigheten för att behålla antalet liter/minut som passerar.
Och omvänt, med stor diameter så sjunker hastigheten men flödet är det samma. x liter/minut.
Med hög hastighet tillkommer friktionsförluster som i princip kan bortses ifrån på låga hastigheter.
pga detta bör man öka diametern om man har länga rör.
eller ?
 
H hyggabus skrev:
Nu kan jag ha svårt fel dessvärre, men :
dammsugaren pumpar luft, luftmängden per tidsenhet kallas för "flöde" q, enheten tex i liter /minut
om röret är smalt, trångt, så måste vi öka hastigheten för att behålla antalet liter/minut som passerar.
Och omvänt, med stor diameter så sjunker hastigheten men flödet är det samma. x liter/minut.
Med hög hastighet tillkommer friktionsförluster som i princip kan bortses ifrån på låga hastigheter.
pga detta bör man öka diametern om man har länga rör.
eller ?
mm man kanske kan köra 75 mm på "matarledningarna" och 50 mm till "sticken". Då borde det finnas tillräckligt med sug. Frågan är bara om hastigiheten minskar om man går upp i storlek. Det borde bli samma liter/minus men att hastigheten minskar i röret. Men det kanske inte funkar så :) Är ingen flödesingenjör bara en simpel IT konsult med fokus på datalagring i större miljöer :p
 
Dammsugare är billiga. Du ska inte ha två stycken, en på vardera sida verkstaden. Då kan du säkert minimera rördragning
;)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Lite intressant läsning här om vad som händer när man förstorar slangdiametern till dammsugaren:

[länk]

//Ronnie
Intressant. Blev iofs inte mycket klokare. Större system med 10cm (4") rörsystem brukar ju gå ner i storlek till vissa mindre maskiner. Och då ökar väl luftströmmen väl? Men i det stora hela så strömmar väl luften konstant i det stora röret.

Jag har inte så stor snickarboa har ingen plats för ett stort system. Så jag tänkte bygga ett tillräckligt bra system för mina behov. Lutar nu åt ett 50mm system. Med så få skarpa krökar som möjligt. Har inget som skapar stora spån. Som tex en svarv, planslip mm

Kommer bygga ett fräsbord för en överhandsfräs fast monterad. Men det är väl allt, förrutom gersågen och bordssågen. Ibland drömmer man om den stora snickaboan. Men det kanske kommer med tiden om jag flyttar :)
 
Känner ungefär som du @RmK_71 när jag läste artikeln. Dock skrev Farid bra saker i kommentarerna som är värda att läsa igen.

Som jag förstår det, rätta mig gärna när jag har fel
Har du en maskin med en fast hastighet så kan du inte kompensera för ändrad rördiameter. Dvs en stor spånsug med högt flöde kommer aldrig kunna uppnå detta flöde (?). En dammsugare kommer lika så tappa allt tryck och (fortfarande) ha ett lågt flöde.

Farid verkade däremot säga att det generellt vad en bra grej att koppla spånsugar med små adaptrar i slutet. Det låter inte osunt, fortfarande stor luftmängd, måttlig friktionsförlust, tryckökning där det behövs.

Farid skrev också om tryck vs flöde beroende på hur långt bort slangmunstycket är från spånen, det tål att tänkas på :) @Pysslarn
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Låt säga att man har en grovdammsugare med 35 mm anslutning med högt sug. Och kopplar den till 50mm eller 75 mm rör då borde ju flödeshastigheten minska i portportion till diametern. Dvs lika mycket luft går igenom men iom att det är större diameter så minskar "suget"

Om man skall ge sig på ett fast system. Så då är frågan 50 mm hela vägen. eller ha ha matarrören på 75 mm och utsticken ner till 50mm till maskinerna.
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Låt säga att man har en grovdammsugare med 35 mm anslutning med högt sug. Och kopplar den till 50mm eller 75 mm rör då borde ju flödeshastigheten minska i portportion till diametern. Dvs lika mycket luft går igenom men iom att det är större diameter så minskar "suget"

Om man skall ge sig på ett fast system. Så då är frågan 50 mm hela vägen. eller ha ha matarrören på 75 mm och utsticken ner till 50mm till maskinerna.
Till mina DC-grovdammsugare har jag 6 resp 10 m långa slangar med 38 mm innerdiameter och relativt
slät insida. Det är viss skillnad i suget men båda fungerar väldigt bra så det kanske du kan ha som en referens?
 
nanowire nanowire skrev:
Till mina DC-grovdammsugare har jag 6 resp 10 m långa slangar med 38 mm innerdiameter och relativt
slät insida. Det är viss skillnad i suget men båda fungerar väldigt bra så det kanske du kan ha som en referens?
Jo. Det är en bra referens. Man kanske skall hålla sig till 50mm då. Mina rörsystem kommer inte vara så långa. Totalt ca 5 meter och små slangar ifrån rören till maskinerna. Kommer ha en längre vid arbets/monteringsbänken som jag kan koppla till handhållna maskiner mm

Kollade på Julas blå slangar. Som verkar vara sugslangar till brunnar. Det verkade inte så dumma. Men jag har för mig att vi pratat om dem förrut här?
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Jo. Det är en bra referens. Man kanske skall hålla sig till 50mm då. Mina rörsystem kommer inte vara så långa. Totalt ca 5 meter och små slangar ifrån rören till maskinerna. Kommer ha en längre vid arbets/monteringsbänken som jag kan koppla till handhållna maskiner mm

Kollade på Julas blå slangar. Som verkar vara sugslangar till brunnar. Det verkade inte så dumma. Men jag har för mig att vi pratat om dem förrut här?
Jag och @vectrex pratade om mina slangar för några veckor sedan. De bättre budgetslangarna jag har är från Bauhaus (dammslang, se mina tidigare inlägg med bilder). De har inte en slät insida vilket vi två kom fram till var den största boven. Sen har jag haft Biltemas pool-slangar (även de har jag skrivit om förut). Dessa tror jag var släta på insidan men inte speciellt böjbara. Ganska många gånger har de slagit till mig i ansiktet när de har fjädrat tillbaka.

Sedan köpte jag 40/50 mm flexirör, de gav tinnitus ljud och hade nog sämst yta på insidan :)
 
Tänkte lägga till att det går utmärkt att beställa från Wish nu när det är strul med aliexpress/bangood och allt vad dom heter. Nästan två månaders leveranstid dock.

Fick min med brevbäraren härom dagen och det fungerar långt över förväntan. 350kr allt som allt med hinkar från Jula och en rörförminskning därifrån. Hålet i botten på cyklonen var exakt samma som en hålsåg för eldosa i vägg, vilket gjorde att installationen tog fem minuter.

Provsugningen genomfördes på spånet från hålsågen, får återkomma om det inte vill sig med separation från t.ex bordssågen eller elhyveln.

Dammsugare och cyklonseparator ansluten till hink från Jula, rörförminskning och sågspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti en vit hink med skala visande spånet från en hålsåg, kopplad till cyklonseparator för städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
F F_man skrev:
... nu när det är strul med aliexpress/bangood och allt vad dom heter.
Har jag missat något...vad är det som är strul?
 
P Paxman skrev:
Har jag missat något...vad är det som är strul?
Postnord och tull från Kina?
Men jag har också för mig att det gick att få via Polen ibland.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Postnord och tull från Kina?
Men jag har också för mig att det gick att få via Polen ibland.
Så har det ju varit länge...trodde F_man menade att det var något som börjat strula nyligen. På både Banggood och Aliexpress kan man välja att de skickar från vissa EU-länder...ibland. Det beror på säljaren.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.