Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan jag inte svara på för jag kan inte bedöma riskerna hos just dig då jag inte sett platsen. Att lägga en kabel på marken och sedan hälla jord över den så att en vall skapas ser jag inte som en lösning. Då är det naturligare med ett kabelskydd och lite jord över som planar ut. Men det beror på hur det ser ut på platsen och vad som kan tänkas påverka kabeln, risk för motorfordon, spadar, spett, grävskopor osv.
Ok jag förstår.

Nu verkar det vara mycket berg runt första stugan. Jag antar att det är lämpligare att dra in matningen på en sida stugan och sen dra genom stugan för vidaredragning till andra stugan från andra sidan första stugan om alternativet är att förlägga kabeln på berg runt första stugan för att komma till andra stuga?
 
Ja det låter som ett bättre och framför allt billigare alternativ.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Jag har ju gjort allt man inte får göra och jag har även lagt upp en mindre jordvall där det var berg under så man inte fick ner kabelskyddsröret tillräckligt. Det var även vad Fortums folk sa att de ville göra när de skulle gräva ned luftledningarna några år senare. Men vi kom överens om att dra den nya ledningen direkt till huset istället för dit sista stolpen stod förut, så de slapp fuska och mitt gamla fuskrör blev också överflödigt.
 
Nu innan jag har fått till grävningen så kör jag med skarvkablar istället för att kunna arbeta i andra stugan. Handlar alltså om några ihopkopplade skarvkablar. Är det olämpligt med tanke på avståndet? Är alltså kopplade från garaget till andra stugan rakaste vägen.
 
Tja, lika olämpligt som fasta ledningar av samma dimension. Därtill blir det flera skarvar som kan ställa till det (varmgång till exempel). Dessutom är många skarvsladdar ganska klena, oftast 1-1,5 kv mm. Och eftersom ledningen ligger öppet på marken och skarvarna inte alltid håller så tätt blir det extra noga med jordfelsbrytare.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Tja, lika olämpligt som fasta ledningar av samma dimension. Därtill blir det flera skarvar som kan ställa till det (varmgång till exempel). Dessutom är många skarvsladdar ganska klena, oftast 1-1,5 kv mm. Och eftersom ledningen ligger öppet på marken och skarvarna inte alltid håller så tätt blir det extra noga med jordfelsbrytare.
Misstänkte det. Får försöka skynda på grävningen. Skulle det vara en fördel med en portabel jordfelsbrytare i stugan? Finns en jordfelsbrytare i garaget redan men skönt om inte den stoppade då vattenpump etc. går på samma jordfelsbrytare.
 
Menar du att sätta jordfelsbrytarna efter varandra? Det är tveksamt vilken som löser ut först...
Dessutom är det viktigt att skydda själva skarvsladden med jordfelsbrytare, eftersom den är lätt åtkomlig för alla.

Nu låter jag nog tråkig och petig, men jag vill gärna ge korrekta och säkra råd på ett forum. Naturligtvis har jag sett (Och själv haft) katastrofala tillfälliga (långa tillfälligheter...) lösningar som har fungerat, men jag har även råkat ut för strömgenomgång ståendes på en stege på grund av en (felaktig) tillfällig skarvsladd.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Är spänningsfall ett problem med långa skarvsladdar?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Menar du att sätta jordfelsbrytarna efter varandra? Det är tveksamt vilken som löser ut först...
Dessutom är det viktigt att skydda själva skarvsladden med jordfelsbrytare, eftersom den är lätt åtkomlig för alla.
Skulle isf bli efter varandra ja så struntar i det och fokuserar på den permanenta lösningen istället
 
M Marsman80 skrev:
Nu innan jag har fått till grävningen så kör jag med skarvkablar istället för att kunna arbeta i andra stugan. Handlar alltså om några ihopkopplade skarvkablar. Är det olämpligt med tanke på avståndet? Är alltså kopplade från garaget till andra stugan rakaste vägen.
Även i detta fall är önskad belastning vital för att öht kunna svara på frågan. Du kan har väldigt långa skarvsladdar bara de skyddas på ett bra sätt, både elektriskt och mekaniskt. Vi har diskuterat ett fall med kilometerlång kabel på forumet :) Men som sagt, behöver du ta ut mer än säg 1000 W så blir det en riktigt dyr skarvsladd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även i detta fall är önskad belastning vital för att öht kunna svara på frågan. Du kan har väldigt långa skarvsladdar bara de skyddas på ett bra sätt, både elektriskt och mekaniskt. Vi har diskuterat ett fall med kilometerlång kabel på forumet :) Men som sagt, behöver du ta ut mer än säg 1000 W så blir det en riktigt dyr skarvsladd.
Just nu kör jag bara elektronik d.v.s. laptop, PLC, datorskärm. Men blir det kallare vill jag gärna använda ett elelement och då antar jag att det blir värre
 
M Marsman80 skrev:
Är spänningsfall ett problem med långa skarvsladdar?
Ja, precis som med fasta ledare, och också med reservation för att skarvsladdar ofta är klenare än fasta ledningar. Men som sades tidigare så hör spänningsfallet ihop med kortslutningsström/utlösningsvillkor, så lyckas man klara det ena så brukar man klara det andra.
 
M Marsman80 skrev:
Just nu kör jag bara elektronik d.v.s. laptop, PLC, datorskärm. Men blir det kallare vill jag gärna använda ett elelement och då antar jag att det blir värre
Jo, men det beror som sagt på storleken på belastningen. Finns ju oljefyllda rull-element på 400W, det är ju inte så fasligt mycket.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jo, men det beror som sagt på storleken på belastningen. Finns ju oljefyllda rull-element på 400W, det är ju inte så fasligt mycket.
Jag har ett rull-element på 2400W. Kanske inte läge att köra det på full läge alltså (finns 3 effektinställningar)?
 
Jag har ibland sett att man kan använda 3-faskabel (5 x 2,5 mm2) med röda handskar för att mata fram el till "klen enfasbelastning". "16-A kontakter"

Vinsten blir dels större ledararea, dels mer gedigna kontakter.

Givetvis kan man använda grövre kablar också, 32A brukar gå i par med 6mm2 ledning, men det är inget man som privatperson vill betala för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.