Jo, är det nån här som är bra på ventilation av varmgrunder?
jag håller på att fundera lite över hur jag ska lösa ventilationen i mitt hus. Det blir en så kallad inneluftsventilerad varmgrund och en fläkt, F, i pannrummet kommer att suga ut luft ur grunden via de blå 'rören' . Bilden är endast schematisk och visar inte den exakta rördragningen, men jag tror principen framgår...
Sen tänkte jag sätta frånluftsdon i taket i kök, badrum och klädkammare (gröna rören) och koppla in dom på den blåa 'stammen' i grunden.
Köksfläkten (orange) ansluts direkt till skorstenen.
Tilluft blir via befintliga ventiler vid de röda pilarna (plus kanske nån till).
I den vänstra fjärdedelen(kök, sovrum, etc) blir det moderna 'lufttäta' golv (limmad spånskiva med parkett eller liknande typ) och i den stora salen i mitten blir det ett gammalt grovt plankgolv. Ingen isolering i golven förutom i badrummet där det blir golvvärme.

Jag har några funderingar dock...
- Tanken är att stora salen i mitten ska ventileras genom att luft sugs genom det otäta plankgolvet. Kommer det att funka bra i praktiken?
- Hur svårt blir det att få till rätt flöden i respektive rum med osäkerhetsfaktorn 'otätt plankgolv'? Spelar det någon roll egentligen så länge det är undertryck och tillräckligt totalt flöde?
- Tilluftsventilerna sitter ganska högt upp alldeles vid taket. Dom funkar i dag som frånluft för självdragsventilationen, så man kanske borde plugga dom och sätta mer lämpade don t ex under fönstren istället?
- kommer Lukasjenko sitta kvar som president?

Schematisk planritning av hus med ventilationssystem, inkluderar blåa rör för avluft och gröna för tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår mindre än vanligt, inte ett skvatt faktiskt :thinking:
Skall luften i salen, med det otäta golvet, sugas ut till grunden?
Eller tvärt om?
Och hur skall hela huset, och "varmgrunden", värmas upp?
Vad är värmekällan?

tommib
Det känns spontant riskabelt att suga ner inomhusluft i grunden. Det kommer ju "alltid" vara kallare där än i huset sommartid och då har du som högst risk för fuktutfällning. Tyvärr är det nog svårt att lösa det utan att täta golvet i stora salen.

Du har ju ett väldigt speciellt hus som kräver någon form av speciallösning. Det kommer nog att kosta på ett eller annat sätt.

Ang sista frågan så blir svaret ett rungande Nyet. Han ryker på ett eller annat sätt, klockan är slagen. Frågan är vem som ersätter honom, en oppositionsledare eller en ryskvänlig marionett efter ett besök av små gröna män.

Egna lösningar för ventilation blir sällan bra, luften tar den enklaste vägen så jag tror din plan blir misslyckad tyvärr. Varför måste du experimentera med grunden? Isolera golvbjälklag och sikta in dig på ett standard F eller FTX-system anpassat för huset.

tommib tommib skrev:
Det känns spontant riskabelt att suga ner inomhusluft i grunden. Det kommer ju "alltid" vara kallare där än i huset sommartid och då har du som högst risk för fuktutfällning.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför måste du experimentera med grunden?
Just varmgrund är ganska beprövat och väl dokumenterat. Det ligger 220 mm isodrän på marken och 200 mm EPS på insidan grundmuren, så det ska inte vara några problem att hålla samma temperatur i kryputrymmet som i bostaden.

I de flesta beskrivningar jag har läst så är principen just att husets frånluft tas från grunden och 'bostadsluften' sugs ner (och värmer upp grunden ) genom otätheter i golvet. Problemet är att jag inte hittar någon beskrivning över hur man får det att fungera i rum med täta golv. Därav mina frågor.

grunder-utf-inneluftsventilerad-g12_luft.jpg
https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/

https://www.isover.se/solutions/gb09-varmgrund

https://www.husgrunder.com/ny-husgrund/hur-lagger-man-krypgrunder/#krypgrund-inneluft

https://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är värmekällan?
Bergvärme med radiatorer i bostaden.

Är det inte slöseri med värmen att ta in kall uteluft och släppa ut varm frånluft utan att ta till vara värmen i frånluften?
Det som man oftast gör med ett FTX-aggregat alltså.

Jag tror nästan det skulle vara bättre att bygga ett ordentligt luftcirkulationssystem som övercirkulerar luften, då är inte flödena så noga och sätta till och frånluftsventiler på många ställen.

Dvs ett hederligt luftvärmesysyem om du sätter på en kanalvärmare eller så

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte slöseri med värmen att ta in kall uteluft och släppa ut varm frånluft utan att ta till vara värmen i frånluften?
Det som man oftast gör med ett FTX-aggregat alltså.
Värmen i frånluften kommer att tas tillvara till värmepumpen. dock har jag inte planerat att ha någon förvärmning av tilluften.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tror nästan det skulle vara bättre att bygga ett ordentligt luftcirkulationssystem som övercirkulerar luften, då är inte flödena så noga och sätta till och frånluftsventiler på många ställen.

Dvs ett hederligt luftvärmesysyem om du sätter på en kanalvärmare eller så
Ja, det är ett alternativ. Dvs ett separat system som cirkulerar luften mellan grunden och bostaden och ett 'vanligt' frånluftsystem för de rum som behöver det.
Ingen dum idé alls när jag tänker efter. Jag har även funderat på hur man ska jämna ut temperaturen i den stora salen med hög takhöjd, men det kanske man kan lösa med samma cirkulationssystem.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Du bör sätta i ett F- eller FTX-system som klarar av att återvinna värmen , speciellt eftersom du har stora ytor och högt i tak. Kommer bli bastuvarm och kvavt annars.

Det blir, som sagt var, F-system med återvinning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.