Det är två hus som vi tittat mycket på. Vi är en familj på två vuxna och två barn.
Vi har fått tomt men har ej bestämt vilket hus vi vill ha ::)

Är det någon där ute som kan tipsa oss om vad som är bra/dåligt med dessa hus eller tillverkare.

Någon som byggt dessa hus?

Vi vet att standarden är högre i Myresjöhus än i Älvsbyhus.. Men priset är ju mycket lägre på Älvsbyhusen.

Vad tillkommer på grundpriset Hos Älvsbyhus?
Om någon köpt Ägir, vad blev slutpriset för er?

Om någon köpt Kvartett, Myresjöhus, vad blev slutpriset?

Vi vill kunna bo bra men ändå ha pengar över till annat.

Tips och goda råd är välkomna :)

Mvh Lotta :D

Hej ! Vi har fått vårat Ägir, klar för besiktning på Torsdag 9/3-06. Vi räknar med att det kostar i slutändan ca 2,9 milj klart med garage och tomt färdig. Tomtpris för oss 960.000 kr. pust..........
Vi ska byta kök och lägga golv, kakla badrum, bygga bastu, bygga ett till badrum bredvid det största sovrummet. Har redan rivit vägg, byggt ny väggoch flyttat dörr till det sovrummet. Rivit en del av väggen i hallen. Kommer att bli såååååååå fint !

mvh bii :D ;)

Ojdå, det var en dyr tomt... Var bor ni?
Vår tomt kommer att gå på ca 185 000 med vatten och avlopp.

Vi vill ha parkett, andra luckor i kök och rostfria maskiner.

Kaklat badrum vill vi ha med bubbelbad.

Vi får väl boka en tid och se vad priset blir..

Tack för ditt svar :D

Hej,
Har några kompisar som byggt Myresjöhus "Kvartett". Som standard ingår kaklat badrum, men bubbelbad kostar extra. Rostfritt i köket kostar ca 15-20 tkr extra. I grundutförandet kostade "Kvartett", för ca ett år sedan, ca 1,8 milj. Sen tillkommer ju tomt mm. Vi kollade själva på "Kvartett", men valde till slut "Duett" istället.

Hej, tack för svaret... Vi har idag varit på Myresjöhus och pratat och vi kom också fram till att Duett är nog ett hus för oss.
Vi fick ett pris på 2 475 000 för det stora Duetthuset, inkl tillval, tomt och garage.

Det är mycket pengar men säkert värt det.

Ska försöka titta på ett Ägir också men frågan är vad det blir i slutändan när man gjort allt tillval.

Hej!

Vi flyttade in i vårt ÄGIR förra fredagen och har lagt in egna golv, kaklat badrum med golvvärme och byggt ut gästtoaletten så att vi fick en dusch extra.

Allt som allt kommer vi att hamna på ungefär 1,5miljoner (tomtpris 120.000kr+anslutningsavg. på ca 90.000).

Mvh Jesper

Hej Jesper, det var ju ett lagom pris... La ni golven själv eller hade ni någon som hjälpte er?
Valde ni då bort plasmattor och mattor i badrummet och fick pengar tillbaka?

Var byggde ni ert Ägir? Vi skulle så gärna vilja hitta ett visningshus så att vi kan se riktigt hur det ser ut inuti.

Mvh Lotta

Ja, vi valde bort plastmattorna och våtrumstapeten och fick därför fick ett avdrag på priset.
Golven fixade vi själva och badrummen fixade min far så vi har ju inte lagt några pengar på att hyra in folk och det har givetvis bidragit till att slutsumman inte har sprungit iväg.
Huset är byggt utanför Borås.

Mvh Jesper

Hej! Vi har ganska nyligen beställt ett Ägir med tomt enligt:
-SX-modell (värmepump och vattenburen värme, mm)
-Parkett i alla rum
-Klinker, kakel och golvvärme i badrum
-Braskamin
-Centraldamsugare
-Vidbyggt dubbelgarage

Kalkyl: 3.072.000 kr (varav tomt 990.000)

Hej och tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Ovärderligt för oss som funderar på att bygga.
En fråga till er som byggt Ägir för ca 3 milj. Skulle ni kunna specificera vad som har kostat vad... ser på prislistan att Ägir kostar 1 132 700 för SX modellen (skåne). Med tomtpris är det ju nästan en miljon ifrån era totalpriser.
Hur mycket är tillval och markarbete etc..?

Vårat som går på ca 2.9 milj i slutändan.... :p :-/ Våran tomt kostade 960.000 kr. Vi ska bygga pool, garage och verandor + anlägga gräsmatta mm småfix

Vårat markarbete gick på ca. 230.000 inkl avloppspump. Vi tog bara köksluckor spårade vita som tillval 6000 kr. Och givetvis SX modellen. Specifikation får man när man får sk fabriksorder. Sen betalar man när huset står på plats ett par dagar innan slutbeiktning och resten efter slutbesiktning. Min summa som jag har räknat med till banken så var det 500.000kr "tillval", Kalkylen var 2.850.000 kr

Anledningen att jag är så frågvis är att vi funderar allvarligt på att bygga ett Höner/Lodur/Miner/oden (har ej bestämt vilket) och när jag pratade med säljaren var jag dels trött efter jobbet och så snackade han en MASSA hit och dit...jag kom därifrån med en kalkyl på 5-600' över katalogpriset.
Vi vill bygga billigt, standard utrustning, inget extra. Vill vi förbättra gör vi det i efterhand.

Är detta realistiskt? (Vi har redan en tomt) Om inte säg vad som jag kan förvänta mig tillkommer. Om jag bara fått en beskrivning av markarbetet så kunde jag begärt in offerter på det och fått ett 100%-igt pris på rubbet...eller tänker jag fel?

Höner SX 913'
Markarbete 200' (Platt tomt med sandmark, 5 meter från anslutningspunkt)
Bygglov 20'
El/VVS Anslutningar 100'
------------------
1233'

Tillkommer fler "obligatoriska" kostnader? Vi behöver inget garage, trädgården har vi kontakt med en lantbrukare som kan hjälpa oss.

Dom som gör markarbetet, kopplar dom in el och vvs, och drar fram det innan grunden sätts?? Finns det risk att Älvsbyhus säger att förarbetet inte uppfyller deras krav och därför inte kan sätta grunden? Hur fungerar det?

Ok, enligt min kalkyl tillkommer följande för Ägir med vidbyggt dubbelgarage:
-Anslutn VA och el: 95kkr
-Entreprenad hus, ca: 350kkr
-Entreprenad garage: 65kkr
-Utvändig målning: 48,5kkr (går att välja bort)
-Bygglov mm: 35kkr
Dessutom:
-Lagfart: 1,5% av tomtpris
-Pantbrev: 2% av lånet
-Räntor under byggtid: Kreditlån för tomt, markarbete mm innan inflyttning

Kostnaden för entreprenaden verkar skilja sig mkt beroende på var marken ligger och vem som gör arbetet, jag gissar att min kalkyl är högt räknat. Tyvärr är det så stort intresse för tomterna i Malmö där vi ska bygga, så det är bara att svälja betet och försöka se glad ut :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.