En Citroën BX med plastkaross. Helt problemfri...
 
En problemfri Citroen???????:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
zwennebanan och 7 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
=) enklast är att skaffa bil som inte har rostproblem elr känd för att rosta
Tyvärr är vi inte så många som har råd med specialbeställd kaross av rostfritt stål. Alla vanliga bilar får rostproblem med åren.
 
Köp rätt bil. Jag haft en Citroen C5 från 2004, inte en rostfläck. Nu har jag en från 2005, inte en enda rostfläck. Hon sväver med mig helt suveränt över våra skogsvägar.
Frugans A-klass var rostig efter några få år.
 
H heimlaga skrev:
Tyvärr är vi inte så många som har råd med specialbeställd kaross av rostfritt stål. Alla vanliga bilar får rostproblem med åren.
sant merco bemmar folkare peugeot citroen har tendens att rost snabbare. Men som med allt i världen kärlek&omsorg håller allt längre =)
 
M Myckling skrev:
En problemfri Citroen???????:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Har haft 3 av de "värsta" sorterna under 20år med mycket hydraulik och elfinesser.Problemfria skulle jag nog inte säga men billiga att hålla i drift, sällan nåt var trasigt på riktigt eller dyrt ifall man verkligen behövde byta nåt. Men iaf så var dom ju så underbara att köra så ibland kan man ta lite problem med ett leende på läpparna.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
En lite anekdot om Citroen Xantia Activan jag hade, den läckte rätt mycket hydraulolja när det blev kallare än sisdådär -10 och rätta lösningen vara att byta en hydraulcylinder för drygt 4000 listpris men den fanns inte längre att få tag på och de fåtal som fanns på skroten hade antagligen samma fel. Lösningen var att stoppa in en spik i ett lågtrycksrör för hydrauliken för att helt plugga ett rör. Problemet löst för 10öre typ, behövdes inte ens verktyg för denna operation. Fanns nog några sådana andra sådana fel, ett annat var att skifta bromsok mellan höger och vänster sida bak, när trycket kom från andra hållet slutade dom att kärva.
 
Tomture61
Fixade nya framskärmar till en bil jag har ägt , lackeraren tipsade om en grundfärg som är outstanding, tog ett foto på burken men kan tyvärr ej hitta bilden.
Men medel finns .
 
Staffans2000
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fixade nya framskärmar till en bil jag har ägt , lackeraren tipsade om en grundfärg som är outstanding, tog ett foto på burken men kan tyvärr ej hitta bilden.
Men medel finns .
CA:primer?

Staffan
 
Tomture61
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
CA:primer?

Staffan
Nope , var ingen Hagmans produkt
 
Ja det var inte någon premiumkvalitet på Mercedesbilarna som byggdes under 2000-talet. Andra tillverkare, typ Ford, hade också problem med rost som kom när man bytte till miljövänligare lacker och ny karosstätningsmassa som släppte av fukten. Ford valde att ge kunderna nya dörrar till skillnad mot Mercedes som mer eller mindre bad kunderna fara och flyga.

Problemet med rostlagning av bilar är att rosten ofta kommer inifrån av kondens som rinner och hamnar i plåtpressningarna. Det är alltid mer rost än man tror och ser.
 
Har själv rostlagat på liknande sätt på en Volvo 740 från 87 runt 93 så 6 år höll den från fabrik. Nederkant bakdörrar på båda sidor samt bakskärm på ena sidan. Fortfarande ser det bra ut på skärmen, men ena dörren börjar bli ordentligt ful och den andra ser ut ungefär som ut som innan lagning -93. Tyckte jag gjorde likadant på alla ställen men en lagning håller än utseendemässigt 27 år senare, en började se ful ut efter 15 år och en gav typ ingen effekt. Har legat på todo listan i minst 5år nu att snygga upp den igen. I övrigt brukar besiktingen berömma bilen för lite rost men det som syns är ju inte kul.
 
Tror på att fylla inifrån med tunnflytande vax eller linolja.
 
V Ville_Vessla skrev:
Har själv rostlagat på liknande sätt på en Volvo 740 från 87 runt 93 så 6 år höll den från fabrik. Nederkant bakdörrar på båda sidor samt bakskärm på ena sidan. Fortfarande ser det bra ut på skärmen, men ena dörren börjar bli ordentligt ful och den andra ser ut ungefär som ut som innan lagning -93. Tyckte jag gjorde likadant på alla ställen men en lagning håller än utseendemässigt 27 år senare, en började se ful ut efter 15 år och en gav typ ingen effekt. Har legat på todo listan i minst 5år nu att snygga upp den igen. I övrigt brukar besiktingen berömma bilen för lite rost men det som syns är ju inte kul.
Från 87 blev 740 karosserna helgalvade..
 
Violina Violina skrev:
Från 87 blev 740 karosserna helgalvade..
Tyvärr så är min inreggad 19861031 men med årsmodell -87 så den är nog tillverkad runt sommaren -86. Om jag inte minns fel kallade Volvo bilarna tillverkade efter sista juli för nästa årsmodell på den tiden. Det innebar ju också att jag fick vänta till 1:a januari 2017 innan den blev skattebefriad även om den faktiskt var i drift 30 år och 3 månader innan. Hursomhelst hör folk av sig för att köpa den trots att den står ute i skogen och inte är till salu så jag får väl se den som en pensionsförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.