3 010 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Isolering av kanaler på vind?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja två meter isolering tycker jag låter överdrivetallexx skrev:
Men jag tycker att @Miike88 tänker rätt!
Rören med tilluft aggregatet -> sovrum och rören med frånluft kök/bad/tvätt -> aggregatet är varmare än omgivande kallvind, och isoleras lämpligen, men någon kondensskyddande plast behövs inte, för där bildas inte kondens.
Vill minnas att vi rekommenderades 8 cm isolering, antingen av Mitsubishi eller av ventilationskonstruktören när vi byggde år 2010.
Byggaren lade på en matta med 20 mm isolering + plast, vilken snabbt sprack upp i tejpskarvarna.
Vi ersatte detta med rejält med lösfiberisolering i kattvindarna, där ventilationsrören var dragna.
Och det har fungerat perfekt!
Att man bör isolera till- och avluftkanalerna mellan aggregatet och ventilerna i yttertak- och yttervägg med kondensskydd förstår säkert alla här.
Men det brukar vara så korta sträckor så rörleverantörernas isoleringsstrumpor bör räcka.
När v
20 cm så klartKnockOnWood skrev:Nja två meter isolering tycker jag låter överdrivet
Men jag tycker att @Miike88 tänker rätt!
Rören med tilluft aggregatet -> sovrum och rören med frånluft kök/bad/tvätt -> aggregatet är varmare än omgivande kallvind, och isoleras lämpligen, men någon kondensskyddande plast behövs inte, för där bildas inte kondens.
Vill minnas att vi rekommenderades 8 cm isolering, antingen av Mitsubishi eller av ventilationskonstruktören när vi byggde år 2010.
Byggaren lade på en matta med 20 mm isolering + plast, vilken snabbt sprack upp i tejpskarvarna.
Vi ersatte detta med rejält med lösfiberisolering i kattvindarna, där ventilationsrören var dragna.
Och det har fungerat perfekt!
Att man bör isolera till- och avluftkanalerna mellan aggregatet och ventilerna i yttertak- och yttervägg med kondensskydd förstår säkert alla här.
Men det brukar vara så korta sträckor så rörleverantörernas isoleringsstrumpor bör räcka.
När v
Säger bara vad som händer i praktiken om rör går på vinden och är dåligt isolerade.tommib skrev:Det är oftast dålig argumentation när man säger på detta vis.
Förklara gärna hur det bildas kondens på till-/frånluftsrör när dessa går i varma utrymmen. Förklara också gärna hur det bildas kondens på utsidan av ett varmt rör i ett kallt utrymme. Det är grundläggande fysik.
Det gäller dock att hålla isär begreppen. Utelufts- och avluftskanalerna ska absolut isoleras eftersom dessa kan vara kallare än omgivningen.
Menar du verkligen till-/frånluftsrör här? Är du säker på att du inte pratar om ute-/avluft?
Kondensering blir när en kall yta uppstår och beroende på temp och fuktighet så varierar dagpunken.
Jag menar spirorör (tilluftkanal) som går på vinden mellan ftx och tilluft don.
Och spirorör (frånluftkanal) som går mellan ftx och frånluft don.
Redigerat:
Kondensering kan ju ske även på utsidan av röret om röret blir kallare än tempen på vinden. Och det är inte så stort drag i ventilationen att det vatten som bildats dras med. Är det skarv eller liknande och vatten byggs upp så kommer det rinna ut nån stanstommib skrev:
Du vet om att det blir kondens på en kall yta och med hjälp av daggpunkten så kan man räkna fram när det kondenseras??tommib skrev:
Vi säger att det är 40 grader varmt på vinden
Och luftfuktigheten är 40% på vinden!
Om rören är kallare än 23.8 så är risken stor för kondens, och även små ytor får kondens eller om isolering inte är tillräcklig
Jag orkar inte kolla din beräkning men ifrågasätter under vilka förutsättningar du har dessa förhållanden.
Om du har 40 grader på (den oisolerade) vinden så är sannolikt utetemperaturen relativt hög. Det som kyler ner rören är flödet av rumsluft. För att faktiskt kyla ner röret till 23,8 grader i ett utrymme som håller 40 grader så behöver flödet av luft i röret sannolikt vara betydligt högre än vad som är fallet i normala ventilationssystem (killgissning, orkar inte räkna).
Självklart kan man få kondensation under extremt ogynnsamma förhållanden och rena felkonstruktioner men i ett normalt byggt hus kommer de förhållanden du beskriver ovan inte inträffa.
Om du har 40 grader på (den oisolerade) vinden så är sannolikt utetemperaturen relativt hög. Det som kyler ner rören är flödet av rumsluft. För att faktiskt kyla ner röret till 23,8 grader i ett utrymme som håller 40 grader så behöver flödet av luft i röret sannolikt vara betydligt högre än vad som är fallet i normala ventilationssystem (killgissning, orkar inte räkna).
Självklart kan man få kondensation under extremt ogynnsamma förhållanden och rena felkonstruktioner men i ett normalt byggt hus kommer de förhållanden du beskriver ovan inte inträffa.
Ja, det stämmer. Jag ifrågasätter under vilka driftförhållanden detta kommer inträffa och hävdar att det inte kommer göra det under några normala sådana.allexx skrev:
Bland annat pga detta. Det är inte så stora flöden och luft är en dålig värmebärare. Denna kondensation sker också inne i röret och inte på utsidan.allexx skrev:
Då ska det vara väldigt stora mängder vatten och en dåligt utförd skarv. Vanliga gumminipplar lär hålla tätt utan problem så länge vattnet inte fyller hela röret.allexx skrev:
Jag skriver detta för att jag har gjort en egen installation på min vind och fick detta problem.tommib skrev:Jag orkar inte kolla din beräkning men ifrågasätter under vilka förutsättningar du har dessa förhållanden.
Om du har 40 grader på (den oisolerade) vinden så är sannolikt utetemperaturen relativt hög. Det som kyler ner rören är flödet av rumsluft. För att faktiskt kyla ner röret till 23,8 grader i ett utrymme som håller 40 grader så behöver flödet av luft i röret sannolikt vara betydligt högre än vad som är fallet i normala ventilationssystem (killgissning, orkar inte räkna).
Självklart kan man få kondensation under extremt ogynnsamma förhållanden och rena felkonstruktioner men i ett normalt byggt hus kommer de förhållanden du beskriver ovan inte inträffa.
Ja, det stämmer. Jag ifrågasätter under vilka driftförhållanden detta kommer inträffa och hävdar att det inte kommer göra det under några normala sådana.
Bland annat pga detta. Det är inte så stora flöden och luft är en dålig värmebärare. Denna kondensation sker också inne i röret och inte på utsidan.
Då ska det vara väldigt stora mängder vatten och en dåligt utförd skarv. Vanliga gumminipplar lär hålla tätt utan problem så länge vattnet inte fyller hela röret.
Kondens kan bli både i eller utanpå beroende på förhållande. Och vid ett sånt tillfälle så hinner det bli en del vatten på några timmar.
Jag jobbar dagligen i driftutrymmen och vet och sett att detta händer. Men du får gärna förklara hur du kan vara så säker?? Hur kan du veta nått som både i teorin och i praktiken kan och händer??
Naturlagarna är vad de är.
Du måste läsa vad jag skriver. Det jag säger är att detta problem inte uppstår normalt i en normal installation. Givetvis kan det finnas ytterlighetsfall där det kan bli problem. Driftutrymmen är inte det normala för den typen av bostadsinstallation vi pratar om här, därmed är miljön där inte tillämplig. Vad som gått snett i din installation kan jag inte säga eftersom du inte beskrivit din anläggning i detalj. Jag kan dock konstatera att rekommendationerna från större tillverkare av FTX-system inte rekommenderar kondensisolering givet normala förutsättningar.
I TS fall kommer det inte bli problem.
Om vi ska prata anekdotiskt så har jag också gjort ett par installationer. Dels har jag byggt om mitt FTX-system på ett rätt omfattande sätt, dels har jag byggt ett frikylesystem. Just kylsystemet är naturligtvis högrisk för kondens i och med aktiv kylning men trots oisolerade rör ovanför badrummet så får jag inga problem. Lite förvånad själv över detta men troligen är det relaterat till att kylningen inte är tillräckligt effektiv. I kanalen blir det förstås massor av kondens i kylaren men det leder jag bort.
Du måste läsa vad jag skriver. Det jag säger är att detta problem inte uppstår normalt i en normal installation. Givetvis kan det finnas ytterlighetsfall där det kan bli problem. Driftutrymmen är inte det normala för den typen av bostadsinstallation vi pratar om här, därmed är miljön där inte tillämplig. Vad som gått snett i din installation kan jag inte säga eftersom du inte beskrivit din anläggning i detalj. Jag kan dock konstatera att rekommendationerna från större tillverkare av FTX-system inte rekommenderar kondensisolering givet normala förutsättningar.
I TS fall kommer det inte bli problem.
Om vi ska prata anekdotiskt så har jag också gjort ett par installationer. Dels har jag byggt om mitt FTX-system på ett rätt omfattande sätt, dels har jag byggt ett frikylesystem. Just kylsystemet är naturligtvis högrisk för kondens i och med aktiv kylning men trots oisolerade rör ovanför badrummet så får jag inga problem. Lite förvånad själv över detta men troligen är det relaterat till att kylningen inte är tillräckligt effektiv. I kanalen blir det förstås massor av kondens i kylaren men det leder jag bort.
Ok! vi kommer inte längre känner jag och du verkar ha en mirakel system ,Eller ligger du under boverkets minimum krav för ventilation per kvm som då gör systemet mindre känsligt..tommib skrev:Naturlagarna är vad de är.
Du måste läsa vad jag skriver. Det jag säger är att detta problem inte uppstår normalt i en normal installation. Givetvis kan det finnas ytterlighetsfall där det kan bli problem. Driftutrymmen är inte det normala för den typen av bostadsinstallation vi pratar om här, därmed är miljön där inte tillämplig. Vad som gått snett i din installation kan jag inte säga eftersom du inte beskrivit din anläggning i detalj. Jag kan dock konstatera att rekommendationerna från större tillverkare av FTX-system inte rekommenderar kondensisolering givet normala förutsättningar.
I TS fall kommer det inte bli problem.
Om vi ska prata anekdotiskt så har jag också gjort ett par installationer. Dels har jag byggt om mitt FTX-system på ett rätt omfattande sätt, dels har jag byggt ett frikylesystem. Just kylsystemet är naturligtvis högrisk för kondens i och med aktiv kylning men trots oisolerade rör ovanför badrummet så får jag inga problem. Lite förvånad själv över detta men troligen är det relaterat till att kylningen inte är tillräckligt effektiv. I kanalen blir det förstås massor av kondens i kylaren men det leder jag bort.
En vind är en vind. Och driftutrymmet står aggregatet bara i annars samma förutsättningar genom vinden.
Ska snart beställa prylar för att installera FTX i mitt hus och det enda jag funderar kring nu är just isoleringen. Jag tyckte isolerstrumpa lät bra till en början, men efter att ha läst att man rekommenderar minst 100mm isolering på till- och frånluft så fallerar det då det är väldigt svårt att hitta (och då det finns - snordyrt). Har jag fattat rätt i att man kan isolera dessa kanaler med vanlig byggmatta lindad med spoltråd?
Av- och uteluft - här kan man isolera med strumpa då den inte behöver vara tjockare än 50mm och är aluklädd? Med tejpade skarvar?
Har jag fattat rätt eller helt missat något viktigt?
Av- och uteluft - här kan man isolera med strumpa då den inte behöver vara tjockare än 50mm och är aluklädd? Med tejpade skarvar?
Har jag fattat rätt eller helt missat något viktigt?