4 809 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Ojordad kabel mellan tv och jordat uttag
Hej
Kan jag använda mig utav en ojordad förlängningssladd med platt europropp mellan en platt tv till ett jordat eluttag?
Har platsbrist så detta är enda möjligheten och hade löst många problem!
Förövrigt finns det jordade uttag i hela lägenheten plus jordfelsbrytare.
Tack på förhand
Kan jag använda mig utav en ojordad förlängningssladd med platt europropp mellan en platt tv till ett jordat eluttag?
Har platsbrist så detta är enda möjligheten och hade löst många problem!
Förövrigt finns det jordade uttag i hela lägenheten plus jordfelsbrytare.
Tack på förhand
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 990 inlägg
Nej, ingen som helst betydelse.
Det är en förutsättning för att den ska vara ojordad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Har din förlängningssladd även den platt kontakt så lär väl den också vara klassad som dubbelisolerad om man ska vara petig...
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 831 inlägg
Som jag förstår det? Du har en platt euro kontakt på TVn, och vill ansluta den via en skarvkabel med platt euro kontakt, det är OK.
Om TVn har ojordad kontakt som inte är platt, så får man inte tillverka en skarvsladd med platt kontakt och normal uttag i andra änden, för TVn.
Skälet är att de platta kontakterna är elektrikskt väldigt dåliga, de ger dålig kontakt, och blir då farligt varma om man drar hög ström. Därför är de bara godkända för apparater som drar låg ström (max 2,5A, om jag minns rätt). Så en skarvkabel med platt Eurokontakt i ena änden och normalt uttag i andra änden, skulle möjliggöra att koppla in ex. en dammsugare via kabeln, och då finns risk för brand i uttaget där skarvkabeln är inkopplad.
Av samma skäl finns det grendosor för Eurokontakter, med de har en vanlig stickontakt i matande ände. Det är ju då möjligt att koppla in flera apparater som var och en drar 2,5A. Och det skulle bli farligt om även matningen till grenkontakten var för max 2,5A.
De platta kontakterna är tillverkade på det viset för att passa i alla uttag i Europa, men kompromissen gör att de ger väldigt dålig kontakt.
Om TVn har ojordad kontakt som inte är platt, så får man inte tillverka en skarvsladd med platt kontakt och normal uttag i andra änden, för TVn.
Skälet är att de platta kontakterna är elektrikskt väldigt dåliga, de ger dålig kontakt, och blir då farligt varma om man drar hög ström. Därför är de bara godkända för apparater som drar låg ström (max 2,5A, om jag minns rätt). Så en skarvkabel med platt Eurokontakt i ena änden och normalt uttag i andra änden, skulle möjliggöra att koppla in ex. en dammsugare via kabeln, och då finns risk för brand i uttaget där skarvkabeln är inkopplad.
Av samma skäl finns det grendosor för Eurokontakter, med de har en vanlig stickontakt i matande ände. Det är ju då möjligt att koppla in flera apparater som var och en drar 2,5A. Och det skulle bli farligt om även matningen till grenkontakten var för max 2,5A.
De platta kontakterna är tillverkade på det viset för att passa i alla uttag i Europa, men kompromissen gör att de ger väldigt dålig kontakt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vilken typ av elslang/kabelskydd mellan hus och laddstolpe?
Laddboxar & Elbilar -
Hur ansluta mellan kabelslang och markfäste för trädgårdsstolpe?
El -
Säkerhetskontroll: Behöver dubbelkolla kabelkoppling för lampans anslutning i ojordade uttag
El -
Om att dra luftkabel för nätverk mellan hus
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Adapter kabel mellan IKEA Omlopp-Trådfri
Belysning