Jag ska sätta innertak till friggeboden som ska vara brandklassat. Vilket material bör jag välja? Funkar det med enkelgips eller 22mm råspont?
Eller osb+enkelgips?
Innertaket kommer sitta på cc30 glespanel och ovan det är det plast o sen isolering.

Ei30 räcker.
Funkar det med med råspont också istället för gips?
Och funkar det med endast osb som innerväggar, eller behövs gips också?

V Vix85 skrev:
Ei30 räcker.
Funkar det med med råspont också istället för gips?
Och funkar det med endast osb som innerväggar, eller behövs gips också?
Du är medveten om att trä är brännbart va? Brännbart material är inte brandklassat.

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Om man mixar gipsskivor och ett trämaterial, måste då gipsskivan vara det första synliga skiktet sett inifrån för att uppnå ei30?

Av estetiska skäl vill jag ha ett trämaterial som det synligt skiktet om det är möjligt förstås.

Redigerat:
Det funkar. Gipsskivorna ska skydda de bärande delarna.

Måste du uppfylla något regelkrav eller är det nån speciell funktion du vill åt? Även trä står ju emot brand en tid om man vill hindra elden att ta sig igenom (EI-klassningen). Men sen har du ju ytskiktsklasser också och då är det värre med trä.

Tack för alla svar!
På sikt så kommer det stå några få meter från ett framtida uterum på huset, så jag vill vara på säkra sidan gällande brandklassning.

Om det är kraven för skydd mot brandspridning mellan byggnader du vill åt så är det väl utsidan som ska brandklassas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.