Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är jord inkopplat i uttaget eller inte är inget som syns på bilden.

Det är helt lagligt med uttag med IP21 i badrum, tex 60cm ifrån tvättställsblandaren eller 120cm från duschmunstyckets normalposition.
[bild]
Varför hittar folk hela tiden helt felaktiga bilder för att beskriva reglerna för elinstallationer i badrum. Den här bilden är verkligt inte alls gällande - på något vis.


Läs denna artikel istället, här är allt korrekt:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
 
  • Gilla
elmont och 6 till
  • Laddar…
tommib
Ja, den såg konstig ut. En fet varning är också att texten är på engelska och inte svenska.
 
Claes Sörmland
tommib tommib skrev:
Ja, den såg konstig ut. En fet varning är också att texten är på engelska och inte svenska.
Googles bildsök ger att bilden verkar komma från UK. I alla fall används den på brittiska sidor.
 
Den tumregel som kan vara bra är dock att det bör bara torrt där man vill ha ett uttag, även om uttaget håller IPX4.
Det finns ingen regel som allmänt tillåter IPX1 utanför områdesreglerna i ett badrum utan det beror på om det är torrt där. Hade jag inte denna missuppfattning med i min artikel om skrönor?
 
Installation vid en kommunal lekpark.

För mig så verkar elkoppling inte vara riktigt säkert. Förstår inte hur en elektriker kan lämna en sån installation då det finns en rejäl risk att något barn får för sig att leka med ledningen.
 
  • Oskyddad elkabel med blottade ledare ligger på marken i gräs vid lekplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk ledning vid basen av en stolpe i en lekpark, potentiell säkerhetsrisk för barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
T
Jag har nog inte hittat värsta elkopplingen i det här huset än, men den här stötte jag precis på i köket. Uttag direkt ovanför diskhon, kreativt vidarekopplat till ett uttag för kaffebryggaren...

Oöppnat eluttag med synliga ledningar på kakelgolv nära vit rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har nog inte hittat värsta elkopplingen i det här huset än, men den här stötte jag precis på i köket. Uttag direkt ovanför diskhon, kreativt vidarekopplat till ett uttag för kaffebryggaren...

[bild]
Vad är problemet? :thinking:
De flesta diskbänksarmaturer brukar väl ha uttag, och hamnar således ovanför diskhon.
Att gå vidare till en kaffebryggare är väl inget konstigt det heller?
Eller missar jag nåt mer uppenbart? :oops:
 
T tanaris skrev:
Jag har nog inte hittat värsta elkopplingen i det här huset än, men den här stötte jag precis på i köket. Uttag direkt ovanför diskhon, kreativt vidarekopplat till ett uttag för kaffebryggaren...

[bild]
Vad missar jag? Blå kabel skadad till höger? Svart något för dåligt intryckt? Olika dimension?
 
N nmeden skrev:
Vad missar jag? Blå kabel skadad till höger? Svart något för dåligt intryckt? Olika dimension?
Är det kanske lampsladd? Ser tunnare ut, men jag har svårt för att se tjocklek på bild. Och som listen är spikad finns det kanske risk att köra genom den kabeln. Uttag ovanför diskho brukar väl inte sitta på väggen heller, utan ovanför? Blir väl lite lätt stänk som rinner ner i dosan om den var precis ovanför diskhon?

Jag har dock sett mycket värre som besiktningsman inte ens bryr sig om ifall han får det påtalat (för han vägrar ändå besikta el eller uttala sig om den...)
 
  • Gilla
Thedarkonex
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är problemet? :thinking:
De flesta diskbänksarmaturer brukar väl ha uttag, och hamnar således ovanför diskhon.
Att gå vidare till en kaffebryggare är väl inget konstigt det heller?
Eller missar jag nåt mer uppenbart? :oops:
N nmeden skrev:
Vad missar jag? Blå kabel skadad till höger? Svart något för dåligt intryckt? Olika dimension?
Ganska uppenbart fel tycker jag, helt fel materielval, den vänstra kabeln är en RKK / anslutningskabel /lampsladd o.s.v.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ganska uppenbart fel tycker jag, helt fel materielval, den vänstra kabeln är en RKK / anslutningskabel /lampsladd o.s.v.
Av texten att döma hamnade jag på placering/vidaredragningsspåret.. :rolleyes:
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
T
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ganska uppenbart fel tycker jag, helt fel materielval, den vänstra kabeln är en RKK / anslutningskabel /lampsladd o.s.v.
Ja, det är en lampsladd. Hittade den när jag felsökte en icke fungerande trappkoppling (visade sig att mellantrådarna var klippta i en dosa och strömmen till lampan kom från en påskarvad fas från en annan grupp som gick genom strömbrytardosan...)
 
Ett av många fynd hos ett par som köpt ett nytt hus där förre ägaren stolt sade att han hade fixat allt. Jag blev inringd för ett uttag som inte fungerade. Uttaget var helt sönderrostat, så vi drog om kablarna. Upptäckte att de skarvat Fkn genom att tvinna runt den ett par gånger. Fick då uppdraget att göra en kontrollera hela anläggningen. Besiktningsprotokollet gick på fyra sidor.

Blev helt paff på lösningarna i sommarstugan. Dragit lampsladd med en ledare för lite? Dra bara ut en FK från centralen upp i isoleringen på vinden. Sen kastar du in allt i en öppen dosa. Lyser det så funkar det ju, eller hur?
 
  • Hand håller sönderrostat elkabel framför trasmatta på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Amatörmässigt utförda elinstallationer i en öppen dosa med otillräckliga och osäkert skarvade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabel oprofessionellt dragen längs ett hörn i taket utan riktig isolering eller skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Varför valde han inte vit FK?
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det var ju inte direkt osynligt så diskussionen om dolt fel kan vi skippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.