3 281 406 läst · 11 144 svar
3281k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
När jag var elektriker så förekom det att vi återanvände både dosor, JR-klammer, kabel och i enstaka fall elcentraler. Många grejor tas ju inte bort för att de nått sin tekniska livslängd utan för att man byter funktion/bygger om och det inte passar längre.
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Efter att jag bytte några brytare till moderna sådana u huset sålde jag de gamla fullt funktionsdugliga till min chef och hans nya Attefall. Varför inte? Dom har ett annat liv framför sig.
Ska säga att det var inga sketna anslut-saker utan kvalitet från 90-talet.
Ska säga att det var inga sketna anslut-saker utan kvalitet från 90-talet.
Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?
Det är väl konstigt och oerhört ovanligt att det går två rör/slang till en spisdosa...
Det kan väl möjligen vara till en ugn på annat ställe, om det ska vara häll där, det känns som enda vettiga.
Men lite snålt att inte dra en helt egen matning till ugnen om väggarna ändå är öppna.
Spisdosa?
Det är väl konstigt och oerhört ovanligt att det går två rör/slang till en spisdosa...
Det kan väl möjligen vara till en ugn på annat ställe, om det ska vara häll där, det känns som enda vettiga.
Men lite snålt att inte dra en helt egen matning till ugnen om väggarna ändå är öppna.
Är dom oranga numera? har ett par superior som ser ut på bilden men även några ProfCut som är metallfärgade på bladet. Vette fan varför man har 20 fogsvansar. Men något svårt att sätta skivan blir det ju.
Helt riktigt. Ugn på ett ställe, induktionshäll på annat.Mikael_L skrev:Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?
Är inte det en vanlig lösning vid renovering?Mikael_L skrev:Men vad är det för dosa slangarna går till?
Spisdosa?
Ofta är det väl 3 fas draget till den gamla spisen medan den nya hällen bara använder två av dem. Då är det ju smidigt att dra vidare till den nya ugnen som oftast hamnar på samma vägg någon enstaka meter bort. Centralen kan ju vara i andra änden av huset utan möjlighet att dra fram nya matningar utan att riva upp andra väggar.
Så kan det ju också vara, att det inte är öppna väggar hela vägen, utan bara i köket. Då blir kanske det där lämpligaste lösningen.Janus82 skrev:Är inte det en vanlig lösning vid renovering?
Ofta är det väl 3 fas draget till den gamla spisen medan den nya hällen bara använder två av dem. Då är det ju smidigt att dra vidare till den nya ugnen som oftast hamnar på samma vägg någon enstaka meter bort. Centralen kan ju vara i andra änden av huset utan möjlighet att dra fram nya matningar utan att riva upp andra väggar.
Nåja, nu trallar vi på sååå offtopic, så det kanske får avhandlas i någon annan tråd vid behov.
electrocuted skrev:appropå pizzerior, där kan man se en hel del "nytänkande" jag var inne på den lokala pizzerian häromdagen och då hade han renoverat, flyttat disken och pizzaugnen en meter åt sidan, men 3-faskablen till ugnen blev ju för kort då, inga problem om man har SKK lampkabel liggande! han tänkte iallafall på att öka arean, så det var en SKK per fas, alltså 2x0.75mm2/fas ett härligt nystan av eltape i vardera änden också..
i övrigt var det öppna kulodosor, sockerbitar osv. på utsidan kunde man se att bakom pizzerian så låg mätarskåpet på marken.
När jag arbetade med resturangmaskiner såg jag många intressanta insatalltioner på pizzerior o dito ställen.Flera gånger maskiner som man inte hade några som helst möjligheter att bryta strömmen till.electrocuted skrev: