BerraBo BerraBo skrev:
Det var ju inte direkt osynligt så diskussionen om dolt fel kan vi skippa.
Den diskussionen kom ändå. Kan säga att på någon gammal företagstelefon finns ett album med ett sjuttiotal liknande bilder.

M Matten skrev:
Ett av många fynd hos ett par som köpt ett nytt hus där förre ägaren stolt sade att han hade fixat allt. Jag blev inringd för ett uttag som inte fungerade. Uttaget var helt sönderrostat, så vi drog om kablarna. Upptäckte att de skarvat Fkn genom att tvinna runt den ett par gånger. Fick då uppdraget att göra en kontrollera hela anläggningen. Besiktningsprotokollet gick på fyra sidor.

Blev helt paff på lösningarna i sommarstugan. Dragit lampsladd med en ledare för lite? Dra bara ut en FK från centralen upp i isoleringen på vinden. Sen kastar du in allt i en öppen dosa. Lyser det så funkar det ju, eller hur?
Var det bara jag som först såg fel med lite småsnuskiga associationer på tredje bilden...? :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Wow
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Här är en av mina bästa upplevelser under mina 15 år som elektriker. En krypvind med 8 dosor nedgrävda i spånet, givetvis i drift.

• Elektrisk dosa nedgrävd i sågspån på krypvind med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Så här såg det ut på en av mina vindar, begagnad el...
Elledningar fastsatta längs med en träbjälke och en röd eldosan på en vind, med isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

Gammal elinstallation med kabelrör och sladdar bland spilld isolering på vindsgolv.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Lucky2015 och 9 till
  • Laddar…
tommib
A AndersNorman skrev:
Här är en av mina bästa upplevelser under mina 15 år som elektriker. En krypvind med 8 dosor nedgrävda i spånet, givetvis i drift.
Snyggt! Det kan man kalla en riktig värsta elkoppling. Jag gillar speciellt FKn som går parallellt med VP-röret ner mot höger i bild. Det är lite som att "meeeeehhh.... jobbigt att dra i röret, jag lägger den här bredvid"

Det intressanta är att det ändå, trots denna fullkomligt vanvettiga installation, ändå inte brinner mer än vad det gör.

Mikael_L
Väldigt likt vinden som jag var och bökade i för ett par år sedan.
Finns i inlägg 5773

Jonas Persson
Fick en chock när jag kikade in på den vinden. Här syns hela härligheten med elen längst in, välisolerat och prydligt.
Vindutrymme med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial och elledningar längs golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt likt vinden som jag var och bökade i för ett par år sedan.
Finns i inlägg 5773
Men ditt fynd ser ut att ha mer enhetliga delar. Titta på den faluröda kopplingsdosan som har det mesta i kabelväg.

Denna röra med blandade färger var bland annat en fungerande trappkoppling.

Är jäkligt imponerad över hur man lyckats knöla in 6st 3g1,5 i samma dosa och fått igen locket

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Panor82
L Lutte skrev:
Är jäkligt imponerad över hur man lyckats knöla in 6st 3g1,5 i samma dosa och fått igen locket
Yrkeserfarenhet :crysmile:

JanneJanne123
tommib tommib skrev:
Snyggt! Det kan man kalla en riktig värsta elkoppling. Jag gillar speciellt FKn som går parallellt med VP-röret ner mot höger i bild. Det är lite som att "meeeeehhh.... jobbigt att dra i röret, jag lägger den här bredvid"

Det intressanta är att det ändå, trots denna fullkomligt vanvettiga installation, ändå inte brinner mer än vad det gör.
Ja det där slår mig ofta när man läser i den här tråden. Ofta på forumet bråkas det om att någon ledare i en strömbrytare är 3 mm för långt skalad och att det är en fullkomlig katastrof brandsäkerhetsmässigt som kommer få ditt hus att brinna ner inom en vecka (överdriver såklart lite här). Sedan ser man sånna här idiotgrejer och de brinner ändå inte, överdriver vi brandrisken kan man ju undra..

Nja, sannolikheten för elrelaterade bränder är liten, men konsekvenserna är ohyggliga. Så man vill inte ge nåt råd som skulle kunna innebära nån fara.

Jag ska bjuda på ett exempel från hur det såg ut i mitt eget hus innan det blev ordning på elen.

Eldragning med oorganiserade kablar och plintar täckta av spindelnät på en röd vägg.
Skapa konto

Genom denna plint gick all utomhusel och all el till luftvärmepumpen. Bara avsäkrat med 16amp huvudsäkringar, ingen jordfelsbrytare...
Låg lite halvtaffligt dold bakom en lampa på ytterväggen.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Lucky2015 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så här såg det ut på en av mina vindar, begagnad el...
[bild]
[bild]
När jag ser sånt här brukar jag ibland bli lite imponerad över att den som gjort öht har kostat på sig att köpa lite klammer och tiden att spika dit dem.
Jag menar .. när man tydligen inte bryr sig om nästan nånting annat, varför känns klammer viktigt?

• Gilla
christobal och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Annars är det inte en fast installation :p

I mitt fall var även klammern begegnad. Att hålla nere kostnaderna verkade vara extremt viktigt förr, allt som gick att återanvända återanvändes; spikar, rör, brädor och bevisligen även el.
Varför köpa nytt, det fungerade ju innan det revs ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.