11 330 läst · 19 svar
11k läst
19 svar
Tilläggsisolera plankbyggt hus från 1947
Jaså, det lät ju väldigt lite. Det kan ju vara så att vi bor olika geografiskt. Jag bor i Västerås. Vi är dock endast två i hushållet, men tjejen gillar iof att duscha länge. Vi köpte huset juni -03, flyttade in nov-dec -03. Då var pannan igång endast för tappvarmvattnet och gick naturligt in mer och mer eftersom det blev kallare. Vid köpet ingick uppskattningsvist 2900 liter olja. I våras
stängde jag av brännaren när nivån var nere vid kanske
100 liter. Våran granne Kalle tror att vi har ca 30 millimeter typ vassmatta som isolering. Fasaden är ca 140 kvm. Träfasad. Med tanke på hur varmt det är inne på sommaren så kan man ju tänka sig att isoleringen inte är tillräcklig.
// Mvh Texas //
stängde jag av brännaren när nivån var nere vid kanske
100 liter. Våran granne Kalle tror att vi har ca 30 millimeter typ vassmatta som isolering. Fasaden är ca 140 kvm. Träfasad. Med tanke på hur varmt det är inne på sommaren så kan man ju tänka sig att isoleringen inte är tillräcklig.
// Mvh Texas //
Du har en årsförbrukning på ca 3,73 m3 = 37150 kW. Det är fruktansvärt mycket för ett sådant litet hus. Antingen är tak och väggar helt tomma så värmen går rakt ut i luften. Annars har din panna extremt dålig verkningsgrad, ca 59% ungefär. Hoppas du fått bukt med värmen sen detta skrevs...Texas skrev:
Nu är det klart med hur väggen är uppbyggd. Rivning in till plankstommen är påbörjad. Inifrån ut ser det ut så här: Smutsig tapet, trätex, spontad plank ca 60-65 mm,trätex upp till mellanbjälklaget (iallafall på långsidorna, gavelsidorna återstår att se), spikläkt, panel och läkt.
Är det någon som stött på en panel och lockläkt som ligger iskjutna i varann, alltså att lockläkten ser ut som ett H? Våran eviga diskussion om ångspärr och isoleringstjocklek startar jag i en ny tråd.
Är det någon som stött på en panel och lockläkt som ligger iskjutna i varann, alltså att lockläkten ser ut som ett H? Våran eviga diskussion om ångspärr och isoleringstjocklek startar jag i en ny tråd.
Du Texas
kombipanna med en förbrukning på 3m3.
dock innan den nyligen installerade pelletsbrännaren kom på plats så svetsade jag till en baffel och lade in i pannan under den tiden enbart oljebrännaren gick.
och vips så minskade rökgastempen med 15° vilket tyder på att jag ökade upptagningsförmågan av värme i pannan. vill du veta mer så PM mig så får du veta mer vill ju inte förstöra tråden.
Hej har oxo en kåk 54 98m2+källare ej uppvärmd.johansjostrand skrev:
kombipanna med en förbrukning på 3m3.
dock innan den nyligen installerade pelletsbrännaren kom på plats så svetsade jag till en baffel och lade in i pannan under den tiden enbart oljebrännaren gick.
och vips så minskade rökgastempen med 15° vilket tyder på att jag ökade upptagningsförmågan av värme i pannan. vill du veta mer så PM mig så får du veta mer vill ju inte förstöra tråden.
Liknande trådar
-
Tilläggsisolera hus utåt, ny fasad, luftspalt, vindskydd hus från 1934, rätt sätt?
Isolering -
Tilläggsisolerat 30 tals hus med plankstomme med glasull.
Isolering -
Tilläggsisolera plankhus vid renovering
Isolering -
Tilläggsisolera och timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Tilläggsisolera hall gammalt hus - Hunton träfiber
Isolering