Hej,

Vi har fått möjligheten att själva välja var på släktens mark vi skall stycka av vår blivande tomt.

Därför behöver vi nu omgående komma i kontakt med en Landskaps- eller Trädgårdsarkitekt för att få professionell hjälp med att välja ut det bästa läget!

Senare vill vi även vända oss till denne för att få hela trädgården planerad på ett professionell och kunnigt sätt!

Någon som kan tipsa oss om en bra i Vänersborg med omnejd?

Du kan ju börja med att leta på

www.arkitekt.se/arkitekt.nu

Arkitekt/Landskapsarkitekt/Hemredningsarkitekt har numera gemensamt fackförbund.

Kommer hus/tomt ingå i en befintlig bebyggelse och du behöver hjälp med just trädgården kan en trädgårdsingenjör också vara lämplig. Lägger du hus/tomt i ett större landskapsområde skulle jag råda dig till att välja en landskapsarkitekt med inriktning på trädgårdsdesign.

John Tizzard är populär i Vänersborg. Jobbar med större offentliga objekt. Annars vet jag att parkchefen i Vänersborgs kommun extraknäcker åt snart sagt varenda nybyggare som kommer i hans väg. ;)

Som så mycket annat i trakterna är hantverkarna billigare (och ofta bättre) nere i Trollhättan. Vill du inte ha bara en fin signatur på din parkritning tar du kontakt med erkänt duktige Olof Johansson med T O MARKBYGGNAD (0708-821717) i Trollhättan.

Jag ritar våra anläggningar själv, men Olle verkar kapabel designer ifall du behöver både teori och praktik.

Jag hittade en kontakt på Vänersborgs hemsida som heter Hans Wallmander (verksamhetsansvarig Parkunderhåll) är det den personen du menar?

Känns lite märkligt att ringa upp en på kommunen och fråga om man kan anlita honom...känner du honom?

Först och främst behöver vi en kunnig person som kan råda oss var vi skall stycka av och vilka för och nackdelar olika delar av marken har för att lägga ett hus på!

Men det brådskar för vi vill få in förhandsbesked om bygglov snart så att vi sedan kan stycka av tomten!

Nej, jag känner inte Wallmander personligen.  Vet bara att han ritar egnahemsträdgårdar på löpande band.  Hans styrka är att han - dessutom - är van vid landskapsplanering i kommunal skala.  Du kan ju ringa hans bostad (0520-97733) om det känns fel att ringa kontoret.

Det är möjligt att Tizzard hittar djärvare lösningar än Wallmander.  Jag hittar ingen hemsida, men ringer du Tizzard  har han säkert en lista referensobjekt som du kan titta på.  Kollar i katalogen att han har tele 0521-63913.

Vill du nödvändigtvis att SAMME person ska både rita och genomföra jobbet är Olle Johansson killen du ska ringa direkt (0708-821717).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.