Hej!
Vi skall få hjälp med att tvätta och behandla vårt tak. I orderbekräftelsen skriver leverantören "Vi övertar byggherrens arbetsmiljöansvar i sin helhet".

Är det tillräckligt för att jag t.ex. inte skall bli skadeståndsskyldig om någon ramlar ner och skadar sig? Eller behövs det något ytterligare för att friskriva sig ifrån detta?

Mvh
Tomas
 
  • Orderbekräftelse med text om taktvätt, efterbehandling och övertagande av byggherrens arbetsmiljöansvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Läs Hempularens mer utförliga svar nedan istället.
 
Redigerat:
Såvitt jag har förstått, så har en privatperson normalt inte arbetsmiljöansvar per automatik, oavsett vad som inte avtalats. Men det gäller om du anlitar EN firma för hela jobbet. Om du ex. låter en firma som du anlitar, sätta upp byggnadsställningen, och sedan en annan firma som du också anlitar arbeta på den för att byta taket, så kan ansvaret ligga på dig. Så låt takfirman fixa ställningen osv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Såvitt jag har förstått, så har en privatperson normalt inte arbetsmiljöansvar per automatik, oavsett vad som inte avtalats. Men det gäller om du anlitar EN firma för hela jobbet. Om du ex. låter en firma som du anlitar, sätta upp byggnadsställningen, och sedan en annan firma som du också anlitar arbeta på den för att byta taket, så kan ansvaret ligga på dig. Så låt takfirman fixa ställningen osv.
Det stämmer nog som du säger. Känner igen det nu när du nämner det, har för mig det är relativt nytt dock.
Men återigen är det som sagt viktigt att det inte är flera företag inblandade, då gäller ovan defintivt inte och kan heller inte i det fallet förhandlas bort.
 
Jo jag tror (men är osäker) att du vid flera inblandade kan anlita ett företag som åtar sig att sköta arebetsmiljöansvaret, oftast då ett av företagen du anlitar för själva arbetet. Men att det i det fallet måste finnas ett avtal om det. Sedan vet jag inte om det krävs mer. Rimligen borde det finnas någon spärr mot att anlita "ärlige byggansvar AB" med address, soffan framför systembolaget, och med 300 arbetsplatser för en person att hålla koll på...
 
H hempularen skrev:
Jo jag tror (men är osäker) att du vid flera inblandade kan anlita ett företag som åtar sig att sköta arebetsmiljöansvaret, oftast då ett av företagen du anlitar för själva arbetet. Men att det i det fallet måste finnas ett avtal om det. Sedan vet jag inte om det krävs mer. Rimligen borde det finnas någon spärr mot att anlita "ärlige byggansvar AB" med address, soffan framför systembolaget, och med 300 arbetsplatser för en person att hålla koll på...
Blev lite förtvivlad över hur lite jag kommer ihåg efter alla dessa kurser, så började kika runt lite. Det enda jag hittar på verkets hemsida är att vid delad entreprenad så har byggherren alltid kvar arbetsmiljöansvaret. Läser gärna vidare om du hittar någonting annat.
 

Bästa svaret

Så här är det. Du som beställare har samordningsansvar. Respektive entreprenör har sitt eget arbetsmiljöansvar. Anlitar du en entreprenör som privatperson har du inte mycket att ta hänsyn till. Ansvaret blir tyngre om du har flera entreprenörer som ska samsas om samma yta. I de fallen är det bättre att delegera arbetsuppgifterna till en generelentreprenör.

Notera att jag skriver uppgifterna. Ansvaret som sådant kan aldrig delegeras bort. Som t.ex. i exemplet ovan med alkismålvakten. Här är det uppenbart att inte denne har rätt kunskapsnivå och att du inte kunde förväntas tro att denne klarar av det ansvaret.

En rimlig nivå som privatperson är att begära in arbetsmiljöplan och riskanalyser från respektive entreprenör vid lite större jobb.

Jag är själv BAS-U för jobb i 100 miljonersklassen och har således samordningsansvaret för de jobben å mitt företags räkning och i sin förlängning min beställare. Det betyder dock inte att jag har arbetsmiljöansvar för alla yrkesarbetare på min arbetsplats, det har deras arbetsgivare själv.

Skulle en person skada sig p.g.a. att han har trillat från en stege är det inte mig arbetsmiljöverket går på utan dennes arbetsgivare. Skulle han dock trilla p.g.a. att någon annan UE välter ner hans stege vid deras arbeten kommer de ifrågasätta hur jag har samordnat arbetena. Skulle det då visa sig att vi har haft en genomgång och informerat om hur de kommer arbeta, men att de har brutit mot detta. Faller det tillbaka på respektive arbetsgivare igen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Tackar så mycket för god hjälp. Då känner jag mig trygg med att de springer omkring på taket.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Oavsett vems ansvar det är, så är det inte roligt vem det än är sim ramlar ned från taket och bryter ryggen. Jag vet. En vän, en snickare som tidigare byggde vårt hus, råkade ut för exakt detta .
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Oavsett vems ansvar det är, så är det inte roligt vem det än är sim ramlar ned från taket och bryter ryggen. Jag vet. En vän, en snickare som tidigare byggde vårt hus, råkade ut för exakt detta .
Det var tråkigt att höra. Så klart önskar jag att de är försiktiga och att ingen råkar ut för olyckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.