Hjälp!
Vi har sedan en vecka en Mcculloch rob r1000 i vår trädgård
Vi har inte lyckats komma rätt med inställningarna och skulle behöva hjälp
Kan vi ha både två arbetsområden (ev med olika klipptider) och två fjärrstarter?
Vi har nu ett (1)arbetsområde med två fjärrstarter (röda prickar). Område 1 ska klippas dagligen mellan 07 - 21
Laddstationen är (undefär) vid gula pricken
Fjärrstarterna ska den gå till ofta (ca 60 m från laddaren) och sällan (ca 99 m från laddaren) .
Helst vill roboten bara klippa i området nära laddstationen, så där är det väldigt välklippt för tillfället.
Vi bär den nu till fjärrstart 1 och 2
Området märkt med grön färg är inte anknutet, så dit måste den bäras. Det är ett mindre område där en laddning räcker
Vit linje anger ungefär begränsningskabel, blå anger guidekabel
Linjerna är väldigt slarvigt angivna. Vänligen bortse från det!
Måste vi ta bort inställningar och återgå till fabriksinställningar innan/efter vi gör ändringar?
Krävs omstart (slå av strömbrytare/slå på strömbrytare) när vi ändrat inställningar?
Roboten kan gå hem till laddstationen men när vi gör "test ut" eller "test in" börjar den bara klippa
När vi trycker på Hem-knappen går den inte till laddstationen.
Vi måste gjort något fel i inställningarna men är inte klara över vad
Tacksam för tips
Vi har sedan en vecka en Mcculloch rob r1000 i vår trädgård
Vi har inte lyckats komma rätt med inställningarna och skulle behöva hjälp
Kan vi ha både två arbetsområden (ev med olika klipptider) och två fjärrstarter?
Vi har nu ett (1)arbetsområde med två fjärrstarter (röda prickar). Område 1 ska klippas dagligen mellan 07 - 21
Laddstationen är (undefär) vid gula pricken
Fjärrstarterna ska den gå till ofta (ca 60 m från laddaren) och sällan (ca 99 m från laddaren) .
Helst vill roboten bara klippa i området nära laddstationen, så där är det väldigt välklippt för tillfället.
Vi bär den nu till fjärrstart 1 och 2
Området märkt med grön färg är inte anknutet, så dit måste den bäras. Det är ett mindre område där en laddning räcker
Vit linje anger ungefär begränsningskabel, blå anger guidekabel
Linjerna är väldigt slarvigt angivna. Vänligen bortse från det!
Måste vi ta bort inställningar och återgå till fabriksinställningar innan/efter vi gör ändringar?
Krävs omstart (slå av strömbrytare/slå på strömbrytare) när vi ändrat inställningar?
Roboten kan gå hem till laddstationen men när vi gör "test ut" eller "test in" börjar den bara klippa
När vi trycker på Hem-knappen går den inte till laddstationen.
Vi måste gjort något fel i inställningarna men är inte klara över vad
Tacksam för tips
Redigerat:
Har du fått någon rätsida på detta?
Har du gjort några avsteg från installationsanv. för laddstation och beg/guidekablar?
Du kan ändra inställningarna utan omstart av klipparen eller återställning till fabriksinst.
"arbetsområde" ska ses som startpunkter för klippningen. När klipparen där startar sin klippning så gör den det efter slumpprincipen och kan hamna var som helst inom avgränsat område.
Det går ej att sätta olika klipptider på fjärrstartsområdena.
Har du gjort några avsteg från installationsanv. för laddstation och beg/guidekablar?
Du kan ändra inställningarna utan omstart av klipparen eller återställning till fabriksinst.
"arbetsområde" ska ses som startpunkter för klippningen. När klipparen där startar sin klippning så gör den det efter slumpprincipen och kan hamna var som helst inom avgränsat område.
Det går ej att sätta olika klipptider på fjärrstartsområdena.
Tack för svar!
Nej, vi har inte kommit till rätta med vår robot ännu. Kanske ska vi nu, när hetta och torka råder, ge den en vecka att visa vad den gör och inte alls blanda oss i.
Kommer den en dag, att gå själv till fjärrstart 2 (99 meter bort) och börja klippa?
Är det någon mening med två arbetsområden? Såvitt jag förstått är fjärrstarterna inte underordnade ett arbetsområde? Vi har ändrat fjärrstartspunkterna, så den ska nu klippa ofta i bägge.
Vissa dagar (som idag och igår ) lämnar den inte alls laddstationen utan vi får trycka på Start framåt middagstid. Enligt inställningarna ska den börja jobba vid 07.
Vi har burit den längre bort utan att ändra till Manuellt. Kanske det har medverkat?
Så, fortfarande förvirrat läge här
Nej, vi har inte kommit till rätta med vår robot ännu. Kanske ska vi nu, när hetta och torka råder, ge den en vecka att visa vad den gör och inte alls blanda oss i.
Kommer den en dag, att gå själv till fjärrstart 2 (99 meter bort) och börja klippa?
Är det någon mening med två arbetsområden? Såvitt jag förstått är fjärrstarterna inte underordnade ett arbetsområde? Vi har ändrat fjärrstartspunkterna, så den ska nu klippa ofta i bägge.
Vissa dagar (som idag och igår ) lämnar den inte alls laddstationen utan vi får trycka på Start framåt middagstid. Enligt inställningarna ska den börja jobba vid 07.
Vi har burit den längre bort utan att ändra till Manuellt. Kanske det har medverkat?
V virre1 skrev:Tack för svar!
Ja det låter lite förvirrat. Ni bör absolut använda fjärrstartsfunktionera, det ger en bättre funktion på klipparen.
Som sagt, när klipparen väl har kört sträckan för en fjärrstart, så kan den därefter hamna varsomhelst inom klippområdet, den stannar alltså inte kvar i ett specifikt område.
Har ni testa att låta klipparen köra ut till de två startpunkterna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den måste kunna följa guiden ut till de två platserna utan problem.
"Test ut" har aldrig fungerat.
Ska prova igen.
Kanske är det fel, att jag satt fjärrstart 1 som 99 meter bort och fjärrstart 2 som 63 meter från laddstationen
Jag ska låta dem byta plats
Hittills har roboten inte tagit sig ner till 99-området men den hittar hem
Den började jobba vid 7 i morse och tog sig efterhand till "fjärrstart 2"
Ska prova igen.
Kanske är det fel, att jag satt fjärrstart 1 som 99 meter bort och fjärrstart 2 som 63 meter från laddstationen
Vad händer nu du aktiverar "Test ut--Fjärrstart1/2? Påbörjar klipparen körning eller sker ingenting öht?V virre1 skrev:"Test ut" har aldrig fungerat.
Ska prova igen.
Nej! Den vrider och krockar nästan genast med ett träd och jag försökte med att justera guidelinan lite längre åt vänster från trädet. Det hjälpte inte. Den börjar klippa vid laddaren och går inte ut. Jag provade 3 gånger och ska prova igen i morgon.
I manualen står "Se till att produkten kan hitta området" Bör jag flytta den?
Vi kom just hem och den klipper kring laddstationen men måste ha gjort lite utflykt men inte tillräckligt långt. De enda ställen där gräset växer nu är nedåt Fjärrstart 2.
Vi kom just hem och den klipper kring laddstationen men måste ha gjort lite utflykt men inte tillräckligt långt. De enda ställen där gräset växer nu är nedåt Fjärrstart 2.
V virre1 skrev:Nej! Den vrider och krockar nästan genast med ett träd och jag försökte med att justera guidelinan lite längre åt vänster från trädet. Det hjälpte inte. Den börjar klippa vid laddaren och går inte ut. Jag provade 3 gånger och ska prova igen i morgon.
Om klipparen stöter mot något föremål vid utgång via guide så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Det låter som att grejorna inte är korrekt installerade. Guidekabeln ska i princip gå mitt på gräsmattan och ej i närhet av träd eller andra föremål.
Har du följt manualen när det gäller dragning av beg. och guidekabel?
Ja, det tyckte vi ju - med guidelinan mer än tre meter rakt fram. Eftersom det sedan bär av åt höger ska vi lägga till ytterligare lina innan svängen.
Tack för tipset om att felet ligger där!
Det har blivit långdraget och vi vill äntligen se den klippa som vi tänkt
Tack för tipset om att felet ligger där!
Det har blivit långdraget och vi vill äntligen se den klippa som vi tänkt
Liknande trådar
-
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
El -
Hjälp med 12V solcell med batteri till stuga
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hjälp med luftvärmepump till svärmor
Värmepumpar -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hjälp med förslag på tillbygge och förändring planlösning
Utbyggnad och tillbyggnad