Keexet Keexet skrev:
Jag blandar inte alls ihop begreppen, min erfarenhet och den kunskap jag har om branschen är att det är lättare att få igenom en retur utan kvitto, än en reklamation. Du har uppenbarligen en annan erfarenhet? Egentligen krävs kvitto i båda fallen och mycket av detta avgörs av personalens välvilja, kundens agerande och varans värde.

Texten du citerar hänvisar just till att DU som konsument ska intyga inköpet, inte företaget! Genom att söka efter kvitto blir företaget den som bevisar inköpet, DU har ju fortfarande inga bevis! Sen ligger det i företagets intresse och är en självklarhet för en serviceminded personal att hjälpa kunden så långt det går. Men jag är ingen paragrafryttare så jag erkänner att jag inte kan juridiken.

Men egentligen var det inte det jag reagerade på, utan det var argumentet att förpackningen räcker, DET ÄR FEL! Det finns så mycket svinn i branschen och oftare än man tror görs försök av bedragare att lämna igen (reklamera/returnera) stulna varor. Måhända att det är vanligare vid returer än vid reklamationer. Men det är en otroligt vanlig villfarelse att etiketten på något sätt skulle intyga inköpet.

Att det numer är vanligt med tillverkningsdatum även på denna typ av varor är ju bra för att kunna spåra batcher med fel på, men oftast är ledtiderna från att den märkningen sätts dit, tills dess att konsumenten använder varan, långt mer än ett år som är kutym för garanti, så det duger inte som någon tidsmarkör i reklamationssammanhang. Ska en butik med lägre omsättning ha färre antal reklamationer för att de har äldre etiketter?

Av just ovan nämnda problematik börjar digitala kvitton numer bli allt vanligare en branschstandard vore önskvärd. Kvittoutskrift vid begäran för de som vill bokföra i en pärm?
Nej du behöver inget kvitto när det kommer till felande produkt sålänge du kan visa upp att du handlat hos aktuell kedja, t ex med kontoutdrag eller liknande. Sluta hitta på felande argument om kvitto krav när sådana inte finns. Men förövrigt kan jag hålla med dig om att jag sa fel när jag antydde om att det räcker med endast förpackningen (detta kan företaget neka som bevis). Orkar inte söka fram rätt text, tog första bästa utan att läsa igenom den men återigen vid felande vara räcker t ex kontoutdrag bevisande att du köpt varan hos företaget. Däremot har du inte rätt att kräva pengar om företaget hellre vill försöka laga/åtgärda felet själva. Punkt
 
j.f.s
Vi byggde altan 2006 och köpte trallskruv på Woody ca 90 kvm! Alla gick av! Fick några nya men inte bättre för det. Köpt nya på jem och fix och verkar hålla än så länge. Håller tummarna för det. Var jobbigt att ta bort och byta.
 
optimum optimum skrev:
Och när beställaren väl fått sina prover och godkänt dem flyttar Kina leverantören produktionen till valfri tillverkare i Kina. Oftast med sämre kvalitet men billigare.

Att tillverka med hög kvalitet går givetvis bra i Kina men oftast blir det inte billigare än att producera saker på rätt sätt i Europa.
Möjligen om det är mycket manuell hantering som inte går att automatisera så blir kinesisk produktion billigare om det ska vara jämförbar kvalitet.

Allt är inte guld som glimmar i Kina
Det är anledningen till att tillverkare de senaste åren mer och mer flyttar hem komponenttillverkning från Kina.
Avståndet, kulturella skillnader och pga undermåliga kalkyler gör att det inte lönar sig att göra allt i Kina om man eftersträvar kvalitet.
Det krävs i princip svenska ingenjörer på plats för att det ska gå.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är anledningen till att tillverkare de senaste åren mer och mer flyttar hem komponenttillverkning från Kina.
Avståndet, kulturella skillnader och pga undermåliga kalkyler gör att det inte lönar sig att göra allt i Kina om man eftersträvar kvalitet.
Det krävs i princip svenska ingenjörer på plats för att det ska gå.
Jo jag vet.
Har även varit i Kina en hel del och kommit fram till samma.

Större producenter av maskiner för tillverkning och produkter har sina egna tekniker på plats för att upnå rätt nivå på kvalitet och prestanda.
 
A adde321 skrev:
Nej du behöver inget kvitto när det kommer till felande produkt sålänge du kan visa upp att du handlat hos aktuell kedja, t ex med kontoutdrag eller liknande. Sluta hitta på felande argument om kvitto krav när sådana inte finns. Men förövrigt kan jag hålla med dig om att jag sa fel när jag antydde om att det räcker med endast förpackningen (detta kan företaget neka som bevis). Orkar inte söka fram rätt text, tog första bästa utan att läsa igenom den men återigen vid felande vara räcker t ex kontoutdrag bevisande att du köpt varan hos företaget. Däremot har du inte rätt att kräva pengar om företaget hellre vill försöka laga/åtgärda felet själva. Punkt
Jag säger inget om att kvitto behövs, jag säger bara att om man går vägen via ett kontoutdrag är det butiken som sitter på beviset, inte du. Kontoutdraget må specificera att du handlat i butiken ett visst datum ,men inget om vilka produkter du köpt vid det tillfället; således inget bevis. Beviset kommer ju först när kvittot letas fram och jag säger inte att det inte är tillräckligt, bara att det inte är DU som konsument som sitter inne med beviset på att just den varan är köpt vid just det tillfället.

Sen att det i praktiken FUNGERAR som ett bevis för att personalen hjälper dig leta fram ett bevis är ju en annan sak. Det skulle vara intressant att se ett prejudikat som illustrerar hur juridiken ser på det hela, vad som anses vara ett bevis och vad som inte är ett bevis och vem som är skyldig att tillhandahålla beviset. Men att hävda att kontoutdraget är ett bevis för just den varan, är lite som att hävda att person x måste varit mördaren eftersom denne befann sig på brottsplatsen, det är först när polisen plockar fram fingeravtrycken på mordvapnet, personalen som letar fram kvittot, som beviset börjar bli starkt nog enligt mig. Men det är min åsikt!

Jag hittar inte på några felande argument, faktum är att jag inte alls förstår den argumentationstekniken. Att säga så gör ju en debatt rätt uddlös och man kan lägga ner på en gång. Jag tänker att ett forum på internet är till för meningsutbyte och att dela varandras erfarenheter. Om man inte ens vill lyssna på den andra sidan eller ta till sig av andras argument, undrar jag vad man gör på ett forum. Om du däremot hade skrivit "jag köper inte dina argument" hade det känts mindre kränkande och fullt legitimt.

Som jag ser det är jag en enkel lekman som försöker hitta logiska resonemang i vardagen. Jag tycker att det är förbannat tråkigt att trådstartaren råkat ut för denna skruv som inte håller måttet och att det tillverkas så mycket av dålig kvalité idag när miljömedvetenhet borde vara högsta prioritet. Jag hoppas och tror ännu på förnuftet och att alla människor är ärliga, men fram tills denna utopi inträtt, får vi inse att förpackningen inte gäller som bevis för att styrka ett inköp, Vilket var det enda jag opponerade mig emot, inte kvittokravet som sådant.
 
C
Keexet Keexet skrev:
Men att hävda att kontoutdraget är ett bevis för just den varan, är lite som att hävda att person x måste varit mördaren eftersom denne befann sig på brottsplatsen, det är först när polisen plockar fram fingeravtrycken på mordvapnet, personalen som letar fram kvittot, som beviset börjar bli starkt nog enligt mig.
I tvistemål finns något som inte finns i brottmål; editionsföreläggande. Domstolen skulle alltså kunna förelägga Biltema att plocka fram kvittot på ett visst belopp ett visst datum i en viss butik med en viss vara eftersom det är enkelt för dem och har avgörande betydelse i målet.
 
Det blir ett sabla jobb att fixa till en veranda där skruvarna gått av !

Funderar lite. Färsk trall är näst intill blöt när den kommer från impregneringen. Om man lägger färsk trall sväller den inte ett dugg, den krymper däremot ganska duktigt. Om man lägger torr trall så sväller den troligen när den blir blöt. Orsaken att proffsen inte drabbas i lika stor utsträckning som amatören kan ha med det att göra.

Med tillräckligt bra skruv, rätt monterad, finns inte problemet, såklart.
 
M MickeMörkö skrev:
Med tillräckligt bra skruv, rätt monterad, finns inte problemet, såklart.
Varför är då det inte den självklara lösningen i denna typen trådar oavsett vad det gäller för material och utförande? Forumet kan ju ge många råd preventivt om det bara frågas rätt. Knappast meningsfullt med diverse spetsfundigheter kring kvitton, reklamationer osv när man bör se sig i spegeln erkänna oförmågan i de enkla jobben och försöka bättre nästa gång.
 
  • Gilla
Henke203
  • Laddar…
Det slog mig plötsligt att jag har aldrig kollat måtten på mina rostfria trallskruvar som varit litet klena.
Det är 4,2 mm ytterdiameter på gängan men kärnan är bara 2,4 mm och den ogängade delen är 2,8 mm.
Mäter jag upp en "riktig" skruv så är kärnans diameter 3 mm hela vägen. Så nog är det skillnad...
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Spika är ju alltid intressant...
Har någon (vågat) använda spikpistol och "lagom" storlek på galvad spik??
Kanske även för dold montering?
Undrar vad "svenskt trä" anser om dold montering...
 
Cheesen
M molndal skrev:
Spika är ju alltid intressant...
Har någon (vågat) använda spikpistol och "lagom" storlek på galvad spik??
Kanske även för dold montering?
Undrar vad "svenskt trä" anser om dold montering...
Spikpistolen går ju som bort då den aldrig går att ställa in så att alla spikar blir lika djupa.

Har en spikad altan i stugan, 40 år gammal... Och där märker man alla nackdelar med spik. Den knarrar och det är lögn att lätt ta loss en planka om man tappar en nyckel eller liknande genom springor.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
6st ...90%?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har haft samma problem med Biltemas ankarskruv.
Och det är ju skruv som man gärna vill skall hålla :mad:
Har också råkat ut för det.
 
H Hussematte skrev:
6st ...90%?
Jag har slutat att lägga trall med den vanliga skruvsorten, jag lägger med så kallad dold skruvning istället och sådan skruv har inte Biltema. Annars är det som du skriver, Biltemas vanliga trallskruv går lätt av och samma har jag råkat ut för med deras ankarskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.