9 492 läst · 79 svar
9k läst
79 svar
Fråga om taxeringsvärde, bud och gåvoavsikt
Bra. Då borde dödsboet be om en omtaxering. Men OM man gör det och Skatteverket finner huset vara värt mindre än 50 kkr så blir fastigheten taxerad som en tomt utan bostadshus ( = lika värd mindrevän 50 kkr) och då får ni betala 1% i fastighetsskatt av taxeringsvärdet varje år.
Bättre att sälja det.
Bättre att sälja det.
Jag vet inte varför alla pratar om taxeringsvärdet...Sandra84 skrev:Jag anser inte att vi försöker lura dödsboet. Vi vill köpa en övergiven tomt med ett fallfärdigt ruckel och en igenvuxen tomt till ett skäligt pris. Vi har varit i kontakt med dödboet och de är vuxna och kompetenta stt säga nej till ett bud de anser är för lågt vilket jag tror de skulle göra till ett bud under taxeringsvärde.
Säger säljarna att de inte vill ha vad fastigheten är värd?
Om de vill ha vad den är värd ta in mäklare att göra en värdering eller sälja den via mäklaren.
Att här prata om ruttna hus/risiga tomter/lågt värde och att man inte ska blanda in mäklare låter som mygel för mig.
/ATW
de pratar om taxeringsvärde för att ett köp under taxeringsvärdet kan klassas som gåva.A ArneTW skrev:Jag vet inte varför alla pratar om taxeringsvärdet...
Om de vill ha vad den är värd ta in mäklare att göra en värdering eller sälja den via mäklaren.
Att här prata om ruttna hus/risiga tomter/lågt värde och att man inte ska blanda in mäklare låter som mygel för mig.
/ATW
Moderator
· Stockholm
· 52 273 inlägg
Vi har flera möjliga vägar att gå. Vi har inte sagt till säljaren att vi tänker lägga ett bud här och nu. Det är klart att de vill ha vad den är värd. Men i och med köpet tänker vi oss att erbjuda oss att lösa en del huvudvärk de har som innebär att de slipper mycket jobb. Du får tycka det är hur mycket mygel du vill. Jag fasthåller vid att de är vuxna kompetenta människor som kan tacka nej till vårt erbjudande om de inte är intresserade.A ArneTW skrev:Jag vet inte varför alla pratar om taxeringsvärdet...
/ATW
Jag har inte läst att säljarna funderar på att ge bort fastigheten, de är ett dödsbo som antagligen vill sälja snabbt och enkelt men till marknadspris... Gör man ett par värderingar och säljer/köper till den (- litegrann för en problemfri affär) är taxeringsvärdet inte ett problem.B bergigtomt skrev:
Taxeringsvärde-/gåvo-problemetiken uppstår när man försöker få fram en affär under marknadsvärdet.
Jag har sagt det i andra trådar...
Vill du köpa. Skaffa en riktig värdering. Lägg ett bud.
/ATW
Varför vill ni inte få fastigheten värderad av någon oberoende så ni har en utgångspunkt?Sandra84 skrev:Vi har flera möjliga vägar att gå. Vi har inte sagt till säljaren att vi tänker lägga ett bud här och nu. Det är klart att de vill ha vad den är värd. Men i och med köpet tänker vi oss att erbjuda oss att lösa en del huvudvärk de har som innebär att de slipper mycket jobb. Du får tycka det är hur mycket mygel du vill. Jag fasthåller vid att de är vuxna kompetenta människor som kan tacka nej till vårt erbjudande om de inte är intresserade.
/ATW
Det kan klassas som gåva om det sälj under taxeringsvärde och under marknadsvärde. Så om det säljs till marknadsvärde är det inte en gåva. Det behöver inte taxeras om.
Riktigt så enkelt är det inte när det bara är en intressent.A ArneTW skrev:
Sker försäljningen via budgivning på den öppna marknaden så kan man vara säker på att försäljningspriset motsvarar marknadsvärdet.
Men vid privata överlåtelser brukar man behöva styrka priset med en eller flera oberoende värderingar för att slippa framtida problem.