Det där med jante är lite kul, åkt Merca och Audi innan men behövde en större bil nu så tog en väldigt välutrustad Skoda Kodiaq och det ser jättebra ut i kundernas ögon men den bilen är dyrare än de båda tidigare bilarna jag haft siktar på en Enyaq om 24 mån vi nästa byte..

G GargamelSE skrev:
Förutom att e-tron låter så jävla krystat?
Inte så dunderförtjust i audi, typ. lång leveranstid, inget annat.
Jagge: Inte så bra att dyka upp hos kunder i "för fin" bil, då är man "för dyr" typ.. jante. vet ej leveranstid.
MB: Kunde få leverans på en månad, satt som en kung på moln. inte för dyr förmånsskatt.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Nu har jag ett par frågor angående funktioner i min nya Passat GTE:

1) Vad betyder meddelandet?
När jag slår på bilen så visas i centralinstrumentet nedanstående bild.
Vad 17 betyder de inringade flygplanstolarna? De försvinner efter en stund och ersätts då av batterisymbol med uppskattad räckvidd.

Bilens instrumentpanel med fokus på symboler som liknar flygplanstolar omringade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Vad gör knappen?
På rattens vänstra eker finns kontrollerna för farthållaren.
Jag fattar alla knapparna utom den mest prominenta i mitten, enligt instruktionsboken skall man använda den för att göra uppehåll i farthållningen men där visas knappen utan denna bild och i stället tre bokstäver.
Närbild på Volkswagen Passat GTE:s ratt med farthållarknappar och en inringad ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag trycker den så visas kortvarigt en bild på centralinstrumentet som liknar bilden på knappen. Men inget händer med farthållningen.
Vilken funktion har denna knapp?
 
Bild 1 visar hur många som är bältade bak.

Bild 2 är avståndsregleringen till acc

B Bo Berglund skrev:
Nu har jag ett par frågor angående funktioner i min nya Passat GTE:

1) Vad betyder meddelandet?
När jag slår på bilen så visas i centralinstrumentet nedanstående bild.
Vad 17 betyder de inringade flygplanstolarna? De försvinner efter en stund och ersätts då av batterisymbol med uppskattad räckvidd.

[bild]

2) Vad gör knappen?
På rattens vänstra eker finns kontrollerna för farthållaren.
Jag fattar alla knapparna utom den mest prominenta i mitten, enligt instruktionsboken skall man använda den för att göra uppehåll i farthållningen men där visas knappen utan denna bild och i stället tre bokstäver.
[bild]

När jag trycker den så visas kortvarigt en bild på centralinstrumentet som liknar bilden på knappen. Men inget händer med farthållningen.
Vilken funktion har denna knapp?
 
Icewing1 Icewing1 skrev:
Bild 1 visar hur många som är bältade bak.

Bild 2 är avståndsregleringen till acc
1) Det sitter inga alls bak. Vi har ännu inte kört någon passagerare i baksätet...
Vi är bara två eller en i bilen. Kan man stänga av denna visning och få batteriet i stället hela tiden?

2) Avståndsreglering av luftkonditioneringen????
Kan du förklara mer?
 
De flesta nya bilar har denna funktion för att du ska se hur många av dina passagerare bak som är bältade, går nog inte stänga av men visas bara en kort stund.

ACC = adaptiv cruise control = adaptiv farthållare

[ QUOTE="Bo Berglund, post: 3806817, member: 149332"]1) Det sitter inga alls bak. Vi har ännu inte kört någon passagerare i baksätet...
Vi är bara två eller en i bilen. Kan man stänga av denna visning och få batteriet i stället hela tiden?

2) Avståndsreglering av luftkonditioneringen????
Kan du förklara mer?[/QUOTE]
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag trodde ACC betyder Automatic Climate Control....

Men ur som helst, vad skall hända när man trycker på knappen?
Som det är nu så funkar farthållaren så här:
- Ställ in på tex 90 km/h
- Bilen kör med denna fart tills den hinner ikapp en långsammare bil
- Då bromsas farten så att man ligger c:a 2 sekunder bakom framförvarande bil.
- Om jag blinkar och byter fil så ökas farten igen till 90 och jag kan köra om.

Så vad skall hända när jag trycker på knappen? Och när händer det?
Det jag ser är bara att centralinstrumentet visar en bild på en bil med ett antal streck under i en liten stund innan den försvinner igen.
 
Du ökar/minskar avståndet till framförvarande bil, desto fler streck desto längre avstånd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
OK, då förstår jag! Tack!
 
De 3 sätena är är bältesvarnare för baksätet. Den visar alltså om någon är bältad eller ej bak. Är alla "tomma" så innebär det att ingen är bältad. Är någon bältad så blir symbolen ifylld för det sätet som det avser :D

Knappen på ratten är avståndsregleringen för den adaptiva farthållaren. Du kan välja vilken avstånd den ska hålla till bilen framför genom att trycka på denna knappen (trycker du på den så kommer assistans skärmen upp i färddatorn och visar vad du valt). Själv brukar jag köra med avstånd 2 då jag tycker avstånd 3 och uppåt skapar för stor lucka.

Fyller på med lite mer åt dig.

Längst ut på blinkersspaken sitter en knapp. Det är genvägen till hjälpsystemen, därifrån kan du tex slå av Lane assist, side assist mfl. Utan att behöva gå in via stereon.

En annan sak som jag kan upplysa om redan nu är att om du kör utan farthållare och ligger för nära bilen framför (enligt bilen) så kommer det upp en liten symbol längst ner i vänstra hörnet på färddatorn som visar 2st bilar. Kommer denna upp ligger du alltså för nära!

Sist men inte minst. Om du haft släp kopplat på bilen så kommer vissa säkerhetsfunktioner avaktiveras per automatik. Dessa aktiveras inte när du kopplat från släpet. Så detta måste du göra själv! (då är knappen på blinkersspaken väldigt behändig ;))

Hoppas alla frågetecken retts ut! :D
 
J Jarlsgård skrev:
Hoppas alla frågetecken retts ut!
Tack, måste prova spakknappen.
Har bara kört 160 mil med bilen ännu så den känns ny och lite främmande fortfarande.
Men om den skall visa vilka som är obältade i baksätet borde den då inte först ha kollat vilka säten som det faktiskt sitter nån i?
Vårt är ju alltid tomt numera...
Vi beställde denna bil när vi fortfarande hade barnbarn i närområdet men nu har de flyttat 300 km bort så det är inte aktuellt med skol-/dagishämtning längre.
Och så behöver vi lastutrymmet när vi åker till/från landet också...
 
Prova med att fästa ett av bälten i sitt fäste i sätet så ser du att du antagligen får en fylld symbol eller ett streck över sätet för att visa att bältet är kopplat. Tror inte bilen läser av om någon sitter på sätet utan känner vilket bälte som är kopplat.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Tack, måste prova spakknappen.
Har bara kört 160 mil med bilen ännu så den känns ny och lite främmande fortfarande.
Men om den skall visa vilka som är obältade i baksätet borde den då inte först ha kollat vilka säten som det faktiskt sitter nån i?
Vårt är ju alltid tomt numera...
Vi beställde denna bil när vi fortfarande hade barnbarn i närområdet men nu har de flyttat 300 km bort så det är inte aktuellt med skol-/dagishämtning längre.
Och så behöver vi lastutrymmet när vi åker till/från landet också...
Jag vet inte om vw har uppdaterat den biten men jag har symbolerna så som du visade på bilden, men ingen bältespåminnelse för det. Så det är bara "hälften" av funktionen som är aktiverad kan man säga!

Då slänger jag in en till sak, inte alla som har koll på det. Men baksätet är ett så kallat 40/20/40 säte så du kan fälla endast mittdelen av baksätet om du vill!

Väldigt praktiskt och uppskattat av åtminstone mig som har 2 barnstolar i baksätet (y)
 
Sätessymbolerna har sett lika ut i mina 3 tidigare golfar, men fanns där vad jag förstår bara om man valt till bältessträckare och sidoairbags bak, vilket jag gjort på alla bilar utom passaten som jag tror hade detta som standard.

Mina golfar slog av alla säkerhetssystem efter släokörning och man fick manuellt slå på dem. Jag inbillar mig att passaten 2020 återaktiverar eller sätter grundinställning vid varje start - känns som de ändrat rätt mkt med Travel assist.

Vws displayer tycker jag har endel att önska då även jag hade velat själv kunna konfigurera 3-4 saker som alltid ska visas. Istället visas i princip en sak i taget med lite flipperspel när en popup kommer... Kanske är det bättre om man valt versionen med helt digitalt Kombiinstrument...
 
Flipperspelskänslan blir ännu värre när man efterprogrammerat sign assist som jag gjort utan att ha navi :crysmile:
 
Ett ytterligare exempel. Med rattvärmen igång så går det inte längre att se hur långt kvar man har att köra på el..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.