Antagligen har dom läst om det på nätet!

• Gilla
  • Haha
Norsken69 och 20 till
  • Laddar…
A
BerraBo BerraBo skrev:
Antagligen har dom läst om det på nätet!
Tror jag inte, men man vet aldrig.... återkommer när taket är på plats så får vi se.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen okej att lägga stålreglarna direkt på pappen utan någon form av ströläkt under? Kondens och eventuellt skräp som tar sig in under ser inte ut att kunna rinna ut utan istället stoppas upp av stålreglarna.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
A
H hjulia skrev:
Är det verkligen okej att lägga stålreglarna direkt på pappen utan någon form av ströläkt under? Kondens och eventuellt skräp som tar sig in under ser inte ut att kunna rinna ut utan istället stoppas upp av stålreglarna.
det är de minsta problem, är Lindabs egna kombiläkt gjorda för dessa plåttak.

är borrade hål rakt igenom läkten överallt för kondensen och nocken kommer ha någon nocktätning + en plåt vikt nere vid fotplåten så inget ska kunna blåsa in.

Nej, det är nog det minsta problemet nu, men visst nu i efterhand hade det nog varit lättare för dom själva att sätta bär och ströläkt,

• Gilla
Marshall-jcm900 och 1 till
  • Laddar…
Kondensen skall avledas i de hål som finns på stålregeln, skräp däremot blir kvar.
Skulle gissa att stålreglarna snabbt las ut för att hålla kvar pappen över helgen. Dessutom blir det lättare att utföra justeringen när alla reglar är utlagda. Bara att lägga en rätskiva och justera, precis som TS gjorde när bilderna togs.

• Gilla
RickardAvara och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
det är de minsta problem, är Lindabs egna kombiläkt gjorda för dessa plåttak.

är borrade hål rakt igenom läkten överallt för kondensen och nocken kommer ha någon nocktätning + en plåt vikt nere vid fotplåten så inget ska kunna blåsa in.
Aah, okej. Har aldrig sett det systemet tidigare och missade hålen så därför som jag reagerade. Är det gjort enligt tillverkarens anvisning så ska det inte vara några problem med att göra så.

A
R roli skrev:
Kondensen skall avledas i de hål som finns på stålregeln, skräp däremot blir kvar.
Skulle gissa att stålreglarna snabbt las ut för att hålla kvar pappen över helgen. Dessutom blir det lättare att utföra justeringen när alla reglar är utlagda. Bara att lägga en rätskiva och justera, precis som TS gjorde när bilderna togs.

Japp, men är rätt säker på planen inte va att rikta från början med tanke vad jag skrev högre upp.

Men skitsamma nu verkar det va igång så hopps det blir bra :)

Kan så vara, men då de endast var fästa med tre skruv per stålregel så var de i alla fall inte helt klara med sin utläggning. Om de sedan hade tänkt eller inte att görs en justering kan vi ju bara spekulera i. Men då det nu har påbörjat en justering så får vi hoppas att slutresultatet blir ett som TS blir nöjd med.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Sen är ju allting relativt också.........Är taket från början sådär vågigt så var det ju det innan också och såg inte ts det då? Att man ser det som vågigt nu beror ju på att man har nåt att relatera till, dvs raka profiler. Sen menar de ju antagligen att ytterplåten sen kommer att dölja det mer och man tänker troligen inte alls på det precis som ingen gjorde innan om man nu inte ställer sig på en stegen och syftar mot något.
Vill ts ha ett 100% tak som klarar alla slags granskningar så går det antagligen åt mer tid och pengar.........

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Sen är ju allting relativt också.........Är taket från början sådär vågigt så var det ju det innan också och såg inte ts det då? Att man ser det som vågigt nu beror ju på att man har nåt att relatera till, dvs raka profiler. Sen menar de ju antagligen att ytterplåten sen kommer att dölja det mer och man tänker troligen inte alls på det precis som ingen gjorde innan om man nu inte ställer sig på en stegen och syftar mot något.
Vill ts ha ett 100% tak som klarar alla slags granskningar så går det antagligen åt mer tid och pengar.........

Återigen, anser jag att kan inte takläggarna lägga ett plant plåttak med nuvarande förutsättningar borde det framföras till kund.

tex. Med att påpeka för kunden att taket inte kommer bli bra om dom inte byter sponten först, eller river bort den gamla pappen?

så får dom låta kunden ta ställning till den merkostnaden..

Men säger man trots kunden själv uttryckt oro att allt bli bra så ska det bli bra med.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Inte ok, ströläkt kan räta upp något och sedan fästes bärläkten i dessa!

Stå på dig det är ditt tak!

Shirack skrev:
Hej har en byggfirma (plåtslagare + snickeri) hemma som lägger om mitt tak.

från ytpapp till plåttak (lindab torekov)

firman var här 2 gånger och måttade och hade sig innan projektet starta.

man rekomenterade stålläktning och lindab torekov tak i hela längder från nock till fotbräda.

nu har dom varit och lagt ny underlagspapp över det gamla och lagt ut stålläkten, har redan noterat för dom 2 gånger att jag är orolig taket blir buckligt då man lagt det över 2 lager gammal ytpapp.

Dom säger det är inga problem och att jag aldrig kommer se det.

vad tror ni, och vad rekommenderar ni hur jag ska gå tillväga mot firman innan taket börjar läggas och allt är försent.

personligen tycker jag att när dom varit här och förprojekterat så hade dom tyckt taket varit för krokigt att lägga på skulle det framförts till mig.

Fanns inget att anmärka på från deras sida innan bygget startade.

Bilden med plankan är en rak planka från nock till fotbräda, skiljer 3cm på vissa ställen, det vågrätta ser ni själv.

Snälla hjälp mig hur jag ska gå till väga

andra byggare jag pratat med i efterhand säger man aldrig skulle lagt stålläkt, utan lagt bärläkt + ströläkt för att det hade tagit bort det värsta av det böjda + rivit bort allt gammal pappen först.

Kan omöjligt va mitt ansvar som kund att bestämma hur dom ska lägga taket? Dom borde veta bäst, och är det något underarbete som behövs göras för att taket ska bli rakt så bör dom säga vad och hur mycket extra det kostar.
Shirack skrev:
Hej har en byggfirma (plåtslagare + snickeri) hemma som lägger om mitt tak.

från ytpapp till plåttak (lindab torekov)

firman var här 2 gånger och måttade och hade sig innan projektet starta.

man rekomenterade stålläktning och lindab torekov tak i hela längder från nock till fotbräda.

nu har dom varit och lagt ny underlagspapp över det gamla och lagt ut stålläkten, har redan noterat för dom 2 gånger att jag är orolig taket blir buckligt då man lagt det över 2 lager gammal ytpapp.

Dom säger det är inga problem och att jag aldrig kommer se det.

vad tror ni, och vad rekommenderar ni hur jag ska gå tillväga mot firman innan taket börjar läggas och allt är försent.

personligen tycker jag att när dom varit här och förprojekterat så hade dom tyckt taket varit för krokigt att lägga på skulle det framförts till mig.

Fanns inget att anmärka på från deras sida innan bygget startade.

Bilden med plankan är en rak planka från nock till fotbräda, skiljer 3cm på vissa ställen, det vågrätta ser ni själv.

Snälla hjälp mig hur jag ska gå till väga

andra byggare jag pratat med i efterhand säger man aldrig skulle lagt stålläkt, utan lagt bärläkt + ströläkt för att det hade tagit bort det värsta av det böjda + rivit bort allt gammal pappen först.

Kan omöjligt va mitt ansvar som kund att bestämma hur dom ska lägga taket? Dom borde veta bäst, och är det något underarbete som behövs göras för att taket ska bli rakt så bör dom säga vad och hur mycket extra det kostar.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Det där underlaget verkar vara väldigt dåligt. Ta bort pappen och gör om det som är under så det blir stabilt innan läkten läggs på.

Hej! Ta hjälp och be en besiktningsman komma och titta! Hälsning Lizelotte

• Gilla
  • Älska
Igen och 2 till
  • Laddar…
A
Bara för att tydliggöra så har firman börjat rikta det och jag tar för givet man löser problemet.

• Gilla
Barkis69 och 2 till
  • Laddar…
Läste snabbt igenom tråden och hittade egentligen redan mitt svar som är identiskt med Karlitz skrivit men betonar det igen, en rapport från besiktningsman som bedömer om det är fackmannamässigt utfört utifrån de förutsättningar som fanns och byggfirmans egen förbesiktning med åtgärdsbeskrivning. Och gör det direkt nu innan de hinner för långt.

• Gilla
  • Älska
framtand84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.