9 220 läst · 22 svar
9k läst
22 svar
Behandla timmervägg
Slitage blir det ju bara om du gnuggar nått mot väggen. Och det kommer inte olja att hjälpa mot.D Dalebris skrev:
Jag antar att väggen inte är nybyggd uatn av äldre modell. Då har den redan torkat och därmed spruckit klart.
Kanske slipa och lämna den obehandlad då? ☺️ Vad slipar man med? De sa tak och väggslip. Men det tyckte visst inte Cramo nu när jag skulle hyra det.D Daniel 109 skrev:
Så man behöver inte skydda den? Kan ju tillägga att den är väldigt torr på sina ställen och det lossnar bitar där det är fint spån bakom. Inbillar mig att det skulle hjälpa/förhindra sådant med en lackad yta. Men har egentligen ingen aning.D dennis_f skrev:
Vilket skick är det på väggen nu. En timmervägg vill man ju inte ha slipad.
Jag har en timmervägg öppen i ett rum. Den har tidigare varit inbyggd och det syns spår efter någon typ av slipning. Väggarna i garderober har aldrig varit inbyggda, är inte slipade och därmed snyggare.
Att det lossnar bitar och finns pulver låter oroväckande. Såvida det inte är barkrester så ska det inte bli så.
Jag har en timmervägg öppen i ett rum. Den har tidigare varit inbyggd och det syns spår efter någon typ av slipning. Väggarna i garderober har aldrig varit inbyggda, är inte slipade och därmed snyggare.
Att det lossnar bitar och finns pulver låter oroväckande. Såvida det inte är barkrester så ska det inte bli så.
Om det lossnar bitar med spån bakom låter det som insektsangrepp, inte bra. Timmer blir vanligtvis stenhårt med tiden. Mina stockar är till och med svåra att borra i med borrmaskin.D Dalebris skrev:
D Daniel 109 skrev:
Kanske bäst att lämna den obehandlad?D Daniel 109 skrev:
Det är blandat skick. Det mesta har klarat sig riktigt bra (se bild). Några mindre delar verkar dock ha varit angripet av ngt långt tillbax eller vart utsatt för fukt. Anledningen att jag vill slipa är att det är så mkt olika kulörer. Men på sina ställen även vara fläckar.D Daniel 109 skrev:Vilket skick är det på väggen nu. En timmervägg vill man ju inte ha slipad.
Jag känner igen det du skriver om det gamla timret. Det mesta har nämligen klarat sig bra. Då kan jag inte tex slå in de spikar som går av. Men på några ställen kan det eventuellt vara tal om tidigare angrepp eller fukt. Hur vet man om det är pågående angrepp? Jag har avlägsnat tretex skivor i både rum och tak. Så spån kommer från lite överallt. Men på sina ställen ser det ut att vara i själva träet.D dennis_f skrev:
Produkter som diskuteras i tråden