3 458 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
230v matning och 0-10VDC i samma kabel ok?
Jag ska installera en Fläktkonvektor som har en manöverpanel som matas med 230VAC och lämnar ut 0-10VDC styrspänning.
Jag har förberett själv och hade dragit en cat-6 nätverkskabel och en 3x1,5kvmm för matningen.
Installatören ville dock ha en 5x1,5kvmm och säger att 230V och 10v kan gå i samma kabel... Självklart kan det det funktionsmässigt men är det tillåtet?
Kabeln går direkt till Fläktkonvektorns kopplingsbox, ingen annan dosa/koppling på vägen.
Jag har förberett själv och hade dragit en cat-6 nätverkskabel och en 3x1,5kvmm för matningen.
Installatören ville dock ha en 5x1,5kvmm och säger att 230V och 10v kan gå i samma kabel... Självklart kan det det funktionsmässigt men är det tillåtet?
Kabeln går direkt till Fläktkonvektorns kopplingsbox, ingen annan dosa/koppling på vägen.
OK, tack. Nätverkskabeln hade jag tänkt för 10v signalen...D dennis_f skrev:
Låter ju märkligt att man faktiskt får blanda lågspänning med 230V men å andra sidan är ju förstås de olika spänningarna i samma kopplingsplint och kopplingsbox...
Detta är lite spekulationer, men finns det inte risk att strömmen i elkabeln kan störa styrspänningen? 0-10 volt är ju inte särskilt mycket och att lägga det väldigt nära 230v ledningen så borde väl den kunna få inducerade störningar?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
230 V och 0-10V i samma kabel innebär faktiskt ingen blandning elektriskt sett. Då ledarna i kabeln har en isolering för 230 V så finns därmed dubbel isolering mellan de två systemen. De delar bara kabelmantel som inte har någon betydelse.
Kabelmanteln har däremot betydelse för signalkabeln i samma rör. I och med att ledarisolering plus kabelmantel utgör dubbel isolering så kan man lägga en signalkabel i samma rör som en elkabel, alltså kabel, inte FK.
För att 230V-systemet ska störa 0-10V-systemet ska den inducera ett antal mA. Detta begränsas av att elkabeln innehåller fram- och returledare, dvs magnetfälten tar ut varandra.
Kabelmanteln har däremot betydelse för signalkabeln i samma rör. I och med att ledarisolering plus kabelmantel utgör dubbel isolering så kan man lägga en signalkabel i samma rör som en elkabel, alltså kabel, inte FK.
För att 230V-systemet ska störa 0-10V-systemet ska den inducera ett antal mA. Detta begränsas av att elkabeln innehåller fram- och returledare, dvs magnetfälten tar ut varandra.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Om det som är anslutet till 0-10 V styrningen är isolerat och kapslat vettigt är det inga problem.
0-10 V signalen kan vara nog så farlig om den inte är redigt galvaniskt skild från 230 volten.
Det är troligt att ingången på styrningen är filtrerad mot störningar och nätspänningen är för det mesta hyfsat snäll sinusvåg.
Protte
0-10 V signalen kan vara nog så farlig om den inte är redigt galvaniskt skild från 230 volten.
Det är troligt att ingången på styrningen är filtrerad mot störningar och nätspänningen är för det mesta hyfsat snäll sinusvåg.
Protte
Det är sannolikt ingen fara, men vad jag tänkte på är att ledarna i en femledare ligger i en ring, så det är inte säkert att fas+neutral ligger bredvid varandra och därmed släcker ut magnetfältet effektivt. I värsta fall kan det ju vara så att fas+signal ligger bredvid varandra och neutral på andra sidan av kabeln.
Förvisso, men reglerdosan lär inte ta många watt så någon större belastning handlar det inte om...lnilsson skrev:Det är sannolikt ingen fara, men vad jag tänkte på är att ledarna i en femledare ligger i en ring, så det är inte säkert att fas+neutral ligger bredvid varandra och därmed släcker ut magnetfältet effektivt. I värsta fall kan det ju vara så att fas+signal ligger bredvid varandra och neutral på andra sidan av kabeln.