Hej
Har ett hus från 1964 där det är en järnbalk som stöttar upp ett entrétak. Balken är ingjuten i mellanbjälklaget (källare/entréplan) och går ut i rät vinkel från fasaden ca 30cm ovan mark. Balkens skick ser ok ut enligt mig (men ska behandla den för att motverka rostning).
Håller på och ska renovera fasaden och funderar på om jag inte ska kapa av balken och istället ha plintar som stöttar upp entrétaket. Balken känns som en lite udda lösning och borde också bli en rejäl köldbrygga där det borde kondenseras i vägg/bjälklag vintertid.
Vad tror ni?
Har ett hus från 1964 där det är en järnbalk som stöttar upp ett entrétak. Balken är ingjuten i mellanbjälklaget (källare/entréplan) och går ut i rät vinkel från fasaden ca 30cm ovan mark. Balkens skick ser ok ut enligt mig (men ska behandla den för att motverka rostning).
Håller på och ska renovera fasaden och funderar på om jag inte ska kapa av balken och istället ha plintar som stöttar upp entrétaket. Balken känns som en lite udda lösning och borde också bli en rejäl köldbrygga där det borde kondenseras i vägg/bjälklag vintertid.
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Är väggen bärande? Hur stöttar vi upp på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stöd under järnbalk (HEA160) placeras på en vägg av hålsten och LECA
Byggmaterial & Byggteknik -
Järnbalk HEA180 och 200
Köpes, Hyres & Bytes -
Järnbalk som bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Järnbalk HEA / HEB / IPE under utbyggnad - dimensioneringshjälp
Byggmaterial & Byggteknik