3 323 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Värme UNDER plåttak?
"maskinrummet" eller lådan där jag har sandfilter mm är bara tre-fyra meter bort. Tyvärr en lecamur emellan, men om det skulle ge effekt vore det värt en borrning, är ju enkelt att jobba med leca iallafall. Så cirkulationspumpen skulle också sitta tillsammans med sandfiltret.
Har bryggt en del öl och har en kopparspiral kopplad på kallvattenkranen när koket är klart.
Det är relativt effektivt sätt att kyla ner vörten.
https://www.olbryggning.se/kegland/102146/kylspiral-35l-rostfritt-stål-ø-19-cm
En plattvärmeväxlare är mer effektiv än spiralen på att förmedla över värmen.
Om du har en öppen/tillgänglig bufferttank så är det nog relativt smidigt att göra det med en spiral för att testa.
Anledningen till att ha två separata system är att det kan vara svårt att dimensionera det som ska ligga på taket (flöde, tryckfall och dimension) för att passa med ditt befintliga pumpsystem.
https://www.olbryggning.se/kegland/102146/kylspiral-35l-rostfritt-stål-ø-19-cm
Om du har en öppen/tillgänglig bufferttank så är det nog relativt smidigt att göra det med en spiral för att testa.
Anledningen till att ha två separata system är att det kan vara svårt att dimensionera det som ska ligga på taket (flöde, tryckfall och dimension) för att passa med ditt befintliga pumpsystem.
Så den där spiralen är nedsänkt i vörten? Coolt!mathiash77 skrev:Har bryggt en del öl och har en kopparspiral kopplad på kallvattenkranen när koket är klart.
[länk]
Kopparspiralen jag har i min tank var tänkt att koppla till en kamin eller nåt, där vattnet skulle bli riktigt hett. Men jag orkar nog inte göra det projektet, så set kan vara värt att testa det här istället. Misstänker att det ska vara en annan typ av pump med lägre volym och högre tryck när man ska forsla vattnet genom ett långt och smalt rör.
Som du säger bör det nog även vara möjligt att finjustera cirkulationen så att man inte får det att koka (vilket jag inte tror är så stor risk under ett tak så här).