Hej!

Vi är på väg att köpa ett hus med krypgrund byggt -75. Just nu ligger det åldersb. plast på marken som slutar c:a 30cm innan väggar. Det vi tänkt göra är följande:

1) Ut med gammal plast. Rensa c:a 5cm i grunden från eventuell "byggskräp".

2) Lägga ut en geotextilduk över hela grunden för att skydda från växter underifrån.

3) Fylla på med 15cm singel.

4) På med ny åldersb. plast 0.2mm.

5) Stryka blindbotten med fungicidmedel

6) Installera en sortitionsavfuktare.

Borde detta räcka för att få ner fuktigheten och bli av med den lilla påväxten som finns? Självklart kommer jag gå ner i grunden en gång om året för att kolla att allt ser ok ut.

Är iofs ingen expert på detta, men ava vad jag läst om krypgrunder så tycker jag det låter lite överdrivet.

Det jag tror man skall göra på marksidan är att lägga plast även de 30 cm som saknas.

Men sedan är det i hög grad en fråga om LAGOM ventilation i grunden. Du måste ha ventilation som får bort den vattenånga som trots allt kommer upp från marken, och även den vattenånga som ev. tränger ned ifrån bostaden. Problemet är att via ventilationen så kommer det även in varm fuktig luft framförallt på sommaren, och efterssom ytorna i grunden typiskt är kallare än sommarluften så kommer den fukten att kondensera på byggnadsdelar under grunden. Det problemet kommer man inte ifrån oavsett vad man gör med plast etc mot marken.

De som kan den här frågan brukar tala om att man skall ha lagom ventilation som även skall vara avpassad till hur huset ligger i terrängen, olika mycket lä osv. har man för mycket ventiler så sugs det in för mycket fuktig luft, har man för lite ventileras inte fukten bort.

En annan lösning är ju att sätta in en avfuktare.

Vad jag har förstått så skall plasten sluta 30 cm innan väggarna. Detta för att eventuellt kondenserat vatten skall kunna rinna av plasten och ner i marken. Det är alltså en kompromiss mellan att hindra fukt från att tränga upp och få den att rinna ner i marken.

phulden skrev:
Vad jag har förstått så skall plasten sluta 30 cm innan väggarna. Detta för att eventuellt kondenserat vatten skall kunna rinna av plasten och ner i marken. Det är alltså en kompromiss mellan att hindra fukt från att tränga upp och få den att rinna ner i marken.
Ja, så sa man förut. De senaste rönen är tydligen att man skall dra plasten ända ut mot kantbalken.
Rätt eller fel? Det får väl tiden utvisa....

Om man har en avfuktare installerad så hade i alla fall jag täckt hela marken med plast. Hamnar det vatten på plasten så avfuktas ju det.

Jag vet att Anticimex fäster plasten mot kantbalken längst ned, och Munters tror jag drar ut plasten ända mot rasskydden.

Vi har krypgrund med plast ända ut i kanterna. På plasten ligger ett lager sand. När vi köpte huset i Aug. så var det hög fuktighet i grunden. Samt lite påväxt på asfaborden i bindbotten. Huset är från -86.

Besiktningsmannen från Anticimex sa till oss att ta hål på den befintliga plasten och lägga på en ny plast. Denna gång utan att lägga på en massa sand över plasten. Sedan skulle vi installera en avfuktare.

Vi började istället med avfuktaren. På inrådan från installatören av avfuktaren. När avfuktaren sedan knallat och gått ett slag så var sanden och luften i grunden torr och fin. Så nu ser jag ingen anledning att lägga in någon ny plast.

Sanden skulle tydligen binda fukt och göra miljön sämre i grunden. Men om det inte finns någon fukt att binda så kan det väl inte spela någon roll om det finns sand över plasten eller ej.

Jag tycker att du kan börja med avfuktaren. Fungicidbehandla bindbotten är också bra (det gjorde vi, med boracol). Men att gräva ur och fylla med singel är kanske lite overkill. Det är också väldigt tidskrävande/dyrt. Det blir många kbm som ska in och ut ur krypgrunden. Och att det skulle växa upp något underifrån är inte heller så troligt. Det är ju totalmörkt i grunden, inget vill ju växa där.

Börja med avfuktaren och se om inte det räcker för att lösa problemet. Det är mitt råd.

Mange747->
Vilken modell/tillverkare har ni på eran avfuktare och hur stort hus har ni?

Edit: Såg att ni har 128 kvm :-[

Glöm inte att sätta igen ventilerna när ni sätter in avfuktaren

Det är en Seibu Giken DR-020. http://www.dst-sg.com/swe/?p=01∏=4

Det är ett enplans hus så grunden är just 128 kvm. Har man ett tvåplanshus med mindre grund räcker det med en mindre maskin. DC-10 t.ex. Den är lite billigare i inköp 12500 kr mot 17500 kr för våran.

Just nu så är avfuktarens fläkt inställd på att gå förjämnan. Sedan avfuktar den grunden när det behövs. Detta är för att skapa ett undertryck i grunden. För att dålig lukt inte ska tränga upp i huset. Detta tycker jag är lite lustigt. Det får ju till följd att man suger ner fuktig luft från huset. Det gör att man måste avfukta mer än nödvändigt. Jag har sett att avfuktaren gått ca 100 timmar i månaden under vintern. Då ska den normalt inte gå alls. Det är bara på sommaren som det ska behövas avfuktning. Jag ska ändra på detta och se om det inte har någon effekt på gångtiden hos avfuktaren. Vad jag vet så har jag inget problem med dålig lukt i grunden.

Länken smög sig :-/

Det ska vara: prod=4 istället för #8719;=4 på slutet.

Mange747 skrev:
Just nu så är avfuktarens fläkt inställd på att gå förjämnan. Sedan avfuktar den grunden när det behövs. Detta är för att skapa ett undertryck i grunden. För att dålig lukt inte ska tränga upp i huset. Detta tycker jag är lite lustigt. Det får ju till följd att man suger ner fuktig luft från huset. Det gör att man måste avfukta mer än nödvändigt. Jag har sett att avfuktaren gått ca 100 timmar i månaden under vintern. Då ska den normalt inte gå alls. Det är bara på sommaren som det ska behövas avfuktning. Jag ska ändra på detta och se om det inte har någon effekt på gångtiden hos avfuktaren. Vad jag vet så har jag inget problem med dålig lukt i grunden.
Har du någon uppfattning om den totala elförbrukningen per år?

Mange747 skrev:
Länken smög sig  :-/

Det ska vara: prod=4 istället för #8719;=4 på slutet.
Det går att modifiera inlägget... ;)

Mange747 skrev:
Det är en Seibu Giken DR-020. [länk]

Det är ett enplans hus så grunden är just 128 kvm. Har man ett tvåplanshus med mindre grund räcker det med en mindre maskin. DC-10 t.ex. Den är lite billigare i inköp 12500 kr mot 17500 kr för våran.

Tack för svar!

Avfuktaren drar ~700w när den går. Lågt räknat, utgående från hur det sett ut under vintern, så går den 100 timmar i månaden. 1200 timmar om året ger 840 kWh per år. Men det är nog lågt räknat. Den drar nog mer under sommarmånaderna.

Om jag slår av fläkten som jag nämnde i tidigare inlägg kanske förbrukningen blir lägre. Återstår att se.

Mange747 skrev:
Börja med avfuktaren och se om inte det räcker för att lösa problemet. Det är mitt råd.
Ajdå.. i helgen var vi uppe i huset och slängde väck den gamla plasten, räfsade översta lagret av "skräp" (var typ inget byggskräp) och plockade bort "större" stenar och sedan la på en fiberduk. Just vid detta klockslag är en firma på plats och slangar ner singeln (smidigt).

På fredag åker vi dit och lägger på en ny plast och lägger stenar uppe på för att hålla den på plats. Ska även åka till en hemmabutik och kolla in en avfuktare, har kollat på en Munters HomeDry 11Y (http://www.munters.se/www/SE/home.nsf/ByKey/USUM-6BSBXF), verkar helt ok. Det jag är lite "orolig" över är att den drar ca 225kWh/månad i genomsnitt på 100kvm, vårt hus är 143kvm, borde hamna på över 3000kWh/år isf. Detta betyder alltså över 200:-/mån för drift på den?

Nån som vet hur mycket en Munters HomeDry 11Y kostar i inköp ???

Lite för snabb ibland, 12975:- såg jag på hemmabutikerna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.