Jag håller på och renoverar ett par stugor på min tomt som stått oanvända ganska länge. Den ena ska bli ett stuga som man kan hänga och ha trevligt i (projekttråd) och den andra kommer bli ett litet kontor. Vi har upptäckt att de skulle underlätta att ha el i stugorna så nu funderar vi på hur lättast får till det. Jag har försökt rita en bild på hur denna del av tomten ser ut med lite förklaringar som jag har lagt in nedan. Slangen som ligger för el var tänkt att användas för att få el i förrådet som år på sidan av garaget och det är fortfarande tanken men jag jag tänkte att man också kunde använda den för att dra elen till stugorna för att då undvika att behöva gräva sig runt garaget. Listat lite frågor nedan som jag hoppas jag kan få lite svar på. För information så är sträcka från förrådet till stora stugan ungefär 60m och sträckan mellan stugorna ungefär 20 m.

1. Är det ok att samdra el till förrådet och till stugorna? 50 mm rör så borde få plats en del tycker jag.
2. Rekommenderar ni 1-fas eller 3-fas? Funderar om det kunda vara bra att ha 3-fas iaf till den stora stugan så att man kan ha kanske ett bubbelbad eller varmvattenberedare i framtiden. Prisskillnad på kabel 1fas/3fas?
3. Ok att lägga elkabel utan skyddsrör? Gäller alltså efter att kabeln kommit ut ur den gula slangen som redan finns.
4. Några problem att samdra elen med vattenslang så att man kan få sommarvatten iaf?
5. Funderar också på att lägga ned fiberslang så att jag i framtiden (om nu det nånsin kommer något bredband) kan dra cat6 eller fiber till stugorna. Några problem att dra det i samma kabeldike som el?
6. Sätter man säkringar för stugorna i befintliga elskåpet bara eller behöver man även nya säkringsskåp i själva stugorna?
7. Annan input/rekommendationer?


Översiktskarta med markerade tänkta eldragningar till stugor, befintliga byggnader och planerad damm på en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tillgång till grävare?
Jag hade nog grävt och lagt ner 50mm kabelrör.
1 till elen, 1 till vatten, 1 till bredbandet, minst 1 extra. (Kan aldrig ha för många extra rör)
Hade också satt nya centraler i vardera stuga för att enkelt kunna manövrera dem.
Kör på en ordentligt kabel så du inte sitter där sen med en för klen kabel och måste dra om den.
 
T Tumtapp skrev:
Har du tillgång till grävare?
Jag hade nog grävt och lagt ner 50mm kabelrör.
1 till elen, 1 till vatten, 1 till bredbandet, minst 1 extra. (Kan aldrig ha för många extra rör)
Hade också satt nya centraler i vardera stuga för att enkelt kunna manövrera dem.
Kör på en ordentligt kabel så du inte sitter där sen med en för klen kabel och måste dra om den.
Har ingen egen grävare men inga problem att få tag på någon som kan hjälpa mig.

Intressant att veta varför du tycker att jag behöver nya centraler i stugorna? De är ju just nu bara 12-15 kvm styck så det rör sig ju inte om någon avancerad installation utan några lampor och uttag endast.
 
Du skrev att eventuellt ha ett bubbelbadkar / varmvattenberedare i dem.
Kanske blir en liten gäststuga så småningom?
Ganska irriterande att behöva gå till elskåpet om jordfelsbrytaren löser.
Jag håller själv på att renovera en gård.
Kommer sätta mindre centraler i mina olika delar (Gästhus, garage, gillestuga och huset)
 
T Tumtapp skrev:
Du skrev att eventuellt ha ett bubbelbadkar / varmvattenberedare i dem.
Kanske blir en liten gäststuga så småningom?
Ganska irriterande att behöva gå till elskåpet om jordfelsbrytaren löser.
Jag håller själv på att renovera en gård.
Kommer sätta mindre centraler i mina olika delar (Gästhus, garage, gillestuga och huset)
Båda stugorna kommer antagligen att fungera som övernattningsstugor av något slag för gäster men enklare sovlösning med bäddsoffa eller liknande,

Helt sant att om man förbereder för 3-fas så är det nog lämpligt att sätta en liten central samtidigt.
 
T Tumtapp skrev:
Jag hade nog grävt och lagt ner 50mm kabelrör.
1 till elen, 1 till vatten, 1 till bredbandet, minst 1 extra. (Kan aldrig ha för många extra rör)
Hur tänker du när det gäller kabelrör? Man bör väl inte använda kabelrör för vatten eller nätverk eftersom det har fel färgmärkning och vattenslang borde man väl lika gärna kunna lägga löst? När det gäller nätverk så har jag godkänt skyddsrör över efter att jag byggde huset som borde räcka som jag tänkte lägga ner.
 
Fiber är ok att dra in i elröret. Omvandlare från koppar till fiber kostar några hundralappar, fibern köper man färdiggjord med kontakt i lagom längd (ja, det blir en liten rulle över i någon av ändarna...). Köper man rätt switch att sätta i stugorna så väljer man en där det går att sätta in en fiber direkt, utan extra omvandlare. Alternativet är givetvis att köra internetet trådlöst till stugorna - en bra acesspunkt i rätt del av huset bör kunna fixa två små stugor i trädgården utan problem.

Elen kan göras på många sätt - med en kabel som servar flera byggnader, t.ex.

Mark-elkabel kan läggas rakt i mark utan skyddsrör, det skall vara markering över kablen, gul plastfilm, eller kanske det gamla med brädlappar. Om man vill använda EKLK (vit inomhuskabel) i mark så krävs dock skyddsrör.

Skyddsrör kostar i mina ögon orimligt mycket - ibland mer än ledningen man vill lägga i dem...

Om man är noga och ser till att följa läroken, man skall ha SAND (inte krossmaterial eller bärlagergrus med stenar i) närmast kabeln så kan kabel direkt i mark ligga väldigt många år utan problem. Om man ser till att gräva ner den djupare än trädgårdsspaden dessutom...

Kanske läge att låta en yrkesman se på lokala förutsättnignar och komma med ett förslag?
 
S Soltorp40 skrev:
Fiber är ok att dra in i elröret. Omvandlare från koppar till fiber kostar några hundralappar, fibern köper man färdiggjord med kontakt i lagom längd (ja, det blir en liten rulle över i någon av ändarna...). Köper man rätt switch att sätta i stugorna så väljer man en där det går att sätta in en fiber direkt, utan extra omvandlare. Alternativet är givetvis att köra internetet trådlöst till stugorna - en bra acesspunkt i rätt del av huset bör kunna fixa två små stugor i trädgården utan problem.

Elen kan göras på många sätt - med en kabel som servar flera byggnader, t.ex.

Mark-elkabel kan läggas rakt i mark utan skyddsrör, det skall vara markering över kablen, gul plastfilm, eller kanske det gamla med brädlappar. Om man vill använda EKLK (vit inomhuskabel) i mark så krävs dock skyddsrör.

Skyddsrör kostar i mina ögon orimligt mycket - ibland mer än ledningen man vill lägga i dem...

Om man är noga och ser till att följa läroken, man skall ha SAND (inte krossmaterial eller bärlagergrus med stenar i) närmast kabeln så kan kabel direkt i mark ligga väldigt många år utan problem. Om man ser till att gräva ner den djupare än trädgårdsspaden dessutom...

Kanske läge att låta en yrkesman se på lokala förutsättnignar och komma med ett förslag?
Vet inte hur jag ska göra med internet-access, just nu har vi bara 4G så trådlöst hade ju fungerat. Om jag lägger elkabel löst i diket så kan jag väl lägga det fiberskyddsrör fiberskyddsrör som jag redan har (ser ut som vattenslang men med grön rand istället för blå) och senare dra in antingen fiber eller Cat6-kabel i den? Eller kommer det bli störningar med Cat6 och el i samma dike?

Ska försöka se till så att grävningen över gräsmattan blir djupare än trädgårdspaden och också lägga sand runt kabel så skippar jag nog skyddsrör.

Ska absolut ta dit elektriker för att kolla deras åsikt innan någon grävning påbörjas men ville först kolla på forumet om alternativ, rekommendationer etc.
 
  • Gilla
Jovima
  • Laddar…
Det är idag inga problem störningsmässigt att dra vatten, tele, nätverk, fiber och el i samma markrör. Det är mest ett praktiskt problem med att det kärvar om man inte drar in allt samtidigt. En kombination är ju möjlig, kabel direkt i mark plus ett rör för annat. För att röret ska betala sig ska man ju kunna dra i nåt nytt senare.

Vad gäller dimensioneringen så är det du och endast du som kan svara på hur mycket ström ni vill ha, helst även i framtiden. Efter gäststuga och varmvatten är steget inte långt till en liten spis. Sedan kanske ni vill ha ett trefasuttag på utsidan till vedkapen osv. Det är prisskillnad på enfas och trefaskablar ja, sök på N1XV. Men den ska ställas mot kostnaden för sannolikheten att man vill byta kabel senare.

Med +60 meter till matande elcentral kommer ni nog också att se fördelen med en lokal liten elcentral med JFB och några säkringar. Det kostar inte mycket och den är betydligt enklare att bygga ut sedan. Man kan möjligen nöja sig med en elcentral i första stugan. Det beror på vad ni ska göra i den bortre stugan.

För area osv se Vilken kabel till uthuset? Med totalt ca 100 meter behöver du troligen 5G10 mm². För 6 mm² behöver man räkna.
 
Jag har gjort som man inte får göra och dragit både ström (5x6mm2), en 16mm PEM vattenslang samt två CAT6 nätverkskablar i samma 50mm rör. Har fungerat perfekt i tio år nu, åtta med nätverkskablarna. Inga störningar alls. Hade egentligen velat ha 25mm vattenslang med det fick inte plats.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Jag har gjort som man inte får göra och dragit både ström (5x6mm2), en 16mm PEM vattenslang samt två CAT6 nätverkskablar i samma 50mm rör. Har fungerat perfekt i tio år nu, åtta med nätverkskablarna. Inga störningar alls. Hade egentligen velat ha 25mm vattenslang med det fick inte plats.
Menar du att nätverket ska störa vattenslangen?
Det är mer av en praktisk "regel". Om något skulle hända(ja, förr eller senare händer det något) så är du verkligen låst därför brukar jag lägga ner en extra slang om man har så mycket som du i rören
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är idag inga problem störningsmässigt att dra vatten, tele, nätverk, fiber och el i samma markrör. Det är mest ett praktiskt problem med att det kärvar om man inte drar in allt samtidigt. En kombination är ju möjlig, kabel direkt i mark plus ett rör för annat. För att röret ska betala sig ska man ju kunna dra i nåt nytt senare.

Vad gäller dimensioneringen så är det du och endast du som kan svara på hur mycket ström ni vill ha, helst även i framtiden. Efter gäststuga och varmvatten är steget inte långt till en liten spis. Sedan kanske ni vill ha ett trefasuttag på utsidan till vedkapen osv. Det är prisskillnad på enfas och trefaskablar ja, sök på N1XV. Men den ska ställas mot kostnaden för sannolikheten att man vill byta kabel senare.

Med +60 meter till matande elcentral kommer ni nog också att se fördelen med en lokal liten elcentral med JFB och några säkringar. Det kostar inte mycket och den är betydligt enklare att bygga ut sedan. Man kan möjligen nöja sig med en elcentral i första stugan. Det beror på vad ni ska göra i den bortre stugan.

För area osv se Vilken kabel till uthuset? Med totalt ca 100 meter behöver du troligen 5G10 mm². För 6 mm² behöver man räkna.
Tack för bra svar!

Med 5G10 mm² så klarar man alltså det mesta så att säga? Alltså spis t.ex? Sen om man drar 5G10 mm² också vidare till den bottre stugan så kan man väl ändå nöja sig med att bara använda en av faserna från början för belysning och uttag (en separat 1-fassäkring i första stugan) och sedan om man senare vill sätta en central och koppla in alla faserna så kan man göra det?
 
Jag rekommenderar bestämt att ha en elcentral inomhus i varje hus/stuga (för all el i den stugan), ty den dag en jfb/säkring löser ut vill man inte gå över och knacka på i en annan stuga/hus för att återställa den. Det kan ju hända att ni hyr ut nån stuga i framtiden. Det är inte heller så kul att skotta en gång i snön mitt i natten för att komma till en annan stuga eller en elcentral utomhus, då uppvärmningen har lagt av. Jag har varit med om liknande situationer; till och med att elcentralen som betjänade min lägenhet satt i ett uthyrt och låst kontor, då fick man vänta med matlagningen och allting annat till nån kunde komma med nyckeln...inte kul :(

Sedan rekommenderar jag också att dra nätverkskabel/fiber till varje stuga, annars kan hastigheten bli alltför låg för att det ska funka som kontor (eller för att nåt barn ska kunna bo där med tillhörande krav på internetuppkoppling). Då är ni redo för eventuell framtida fiberanslutning med höga hastigheter.
 
Dock är modern, trådlös, teknik rätt snabb den också!

Sitter just och tittar på lådan till en acesspunkt som utlovar 1167 MBps, vilket är mer än 4 ggr snabbare än den fiber jag har in i villan... Och faktiskt kan man fundera, för AP:n ansluts med kabel som pragar 1000/100/10 MBps, så de där sista 167 verkar väldigt hypotetiska...

Över lite avstånd tappar man givetvis lite fart, men det är fortfarande "full tuta" för både TV och annan streaming.
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Med 5G10 mm² så klarar man alltså det mesta så att säga?
10 mm² räcker belastningsmässigt till tre normalstora villor med kök och elektrisk uppvärmning.
Arean beror på din långa längd, 100 m, och på hur den är inkopplad och avsäkrad, och förimpedansen i matande punkt.
Det är en fördel att lägga ledningen helt oberoende av huset, dvs inkopplad direkt på utgående plint i mätarskåpet.
Extra säkringar är bara till ondo, så den behöver dimensioneras för max storlek på mätarsäkringen, 25 A.
Detta ska den inte bara klara belastningsmässigt utan även vid kortslutning, och kortslutningsströmmen beror på längd och area.
Beroende på din förimpedans i mätarskåpet så kan det funka med 6 mm², så om du kan ta reda på den så går det att svara.

M Marsman80 skrev:
Sen om man drar 5G10 mm² också vidare till den bottre stugan så kan man väl ändå nöja sig med att bara använda en av faserna från början för belysning och uttag (en separat 1-fassäkring i första stugan) och sedan om man senare vill sätta en central och koppla in alla faserna så kan man göra det?
Ja så kan du göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.