Hej. Har en Comet som började gå väldigt trögt för några veckor sen. Tänkte det bara var nåt som "fastnat" i skålen men igår gick den så trögt att packningen till bladet löste ut (det som ska gå sönder om man kör in i sten osv).
Någon som har några förslag på vad det kan vara?
Kan axeln behövas "smörjas" ? Menar motorn går ju bra utan belastning?
Är helt borta här och tar tacksamt emot lite tips om någon har något att komma med =)
Tack på förhand.

A
Går det bara tungt när man klipper menar du?

Halloj!
Nej den går tungt även när man inte klipper. Bara av att jag kör igång så kniven börjar rotera utan att vara i kontakt med något så går det ultra trögt.
Därför jag är så förvirrad .... Axeln ser inte ut att vara sned heller.

A
Det är inte bromsen som ligger på lite(dödmansgreppet)?

• Gilla
Thomas utan H
  • Laddar…
Så skulle det ju kunna vara. Det har jag inte tänkt på.
Får prova att koppla ur det och se hur den beter sig då....
Tack för tips.

Har varit ute och meckat nu.... Den har skurit ihop. Jag som var för yr i bollen igår och trodde den gick trög....
Går lätt och fint nu när jag bytt bricka men sen tar det tvärnit i snöret och inget komp i motorn.
Den får gå till skroten =)
Tack iaf för alla tips!

Min klippo skär också.Sålde den på marketplace.Blev såld direkt. Bättre än slänga på tippen.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
MultiMan
Ni som lyckas få motorerna att skära, har ni alltid rätt oljenivå och byter iaf vartannat år? Aldrig själv lyckats skära en gräsklipparmotor och det är många år nu.

Skära - skar - skurit.

• Gilla
ChristerMyr och 1 till
  • Laddar…
Manhunter: Får man fråga vad du fick för den ? Klart det finns delar att ta men en ny motor verkar ligga på sådär 4000-5000 kr.. =)

MultiMan: Själv har jag bytt minst 4'a gånger om året i 17 år och den skar ändå. Vet inte men jag har inte varit så snäll mot min klippare så 17 år hårt jobb kan man kanske inte direkt klaga på...

17 år bara inkörd.:)
Min Stiga ”går lätt” köpte jag 1976 och den gick till hösten 2018 och det med samma tändstift, dessutom så stod den ute.:D Den hade B&S motor.
Väl använd Stiga gräsklippare med B&S motor, täckt av snö, parkerad utomhus bredvid mur och buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Thomas utan H
  • Laddar…
A
3000m2 är ju rätt mycket att klippa per gång x 17år? =rätt jobbigt för både maskin och människa:)

• Gilla
Thomas utan H
  • Laddar…
T Thomas utan H skrev:
Manhunter: Får man fråga vad du fick för den ? Klart det finns delar att ta men en ny motor verkar ligga på sådär 4000-5000 kr.. =)

MultiMan: Själv har jag bytt minst 4'a gånger om året i 17 år och den skar ändå. Vet inte men jag har inte varit så snäll mot min klippare så 17 år hårt jobb kan man kanske inte direkt klaga på...
Jag fick 700kroner för den.Hur den skar vet jag inte.Hade byt olja på den,den var 25år

• Gilla
Thomas utan H
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ni som lyckas få motorerna att skära, har ni alltid rätt oljenivå och byter iaf vartannat år? Aldrig själv lyckats skära en gräsklipparmotor och det är många år nu.

Skära - skar - skurit.
Byter olja vart år.Min första motor av alla
som skar. Det väl säga av motor till land och sjöss.Som jag ägt.

L Leif i Skåne skrev:
17 år bara inkörd.:)
Min Stiga ”går lätt” köpte jag 1976 och den gick till hösten 2018 och det med samma tändstift, dessutom så stod den ute.:D Den hade B&S motor.
[bild]
Grejjer var bättre förr helt klart =D

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
3000m2 är ju rätt mycket att klippa per gång x 17år? =rätt jobbigt för både maskin och människa:)
Jo man ska inte klaga på kvaliten direkt. Får vara nöjd med att man bränt några kalorier samt 17 år på en klippare =D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.