Hej,
Har nu bott i huset i 3år och har sen i våras sett att färgen på fasaden spricker upp och under ser det ut att vara rent trä.
Vad ska jag göra åt det? Bara måla över eller någon behandling först?
Har nu bott i huset i 3år och har sen i våras sett att färgen på fasaden spricker upp och under ser det ut att vara rent trä.
Vad ska jag göra åt det? Bara måla över eller någon behandling först?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Var precis inne på lokala färghandeln och dom bekräftade precis som du misstänkte att det är slamfärg.tommib skrev:
Så borsta bort lös färg med stålborste och sen måla på igen med slamfärg var deras råd.
Absolut inte tvätta enligt dom, bara skrapa.
Någon med annan åsikt?
Är det stor skillnad i kvalitet på olika slamfärger?
Finns ju billiga på Jula och Biltema, och dyrare i riktiga färghandel.
Någon med erfarenhet från dom billiga varianterna?
Finns ju billiga på Jula och Biltema, och dyrare i riktiga färghandel.
Någon med erfarenhet från dom billiga varianterna?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Original (med pigment från koppargruvan) är klart bäst om du frågar mig. Köpt både billigt och dyrt och var inte jämförbart. Billiga hade helt annan nyans, ingen lyster och höll halva tiden innan det började se dassigt ut. Kommer inte snåla fler gånger. Kostar väl 400-500 för stora burken numera? Fortfarande värt det.
Denna är det jag menar och använt:
Denna är det jag menar och använt:
Tack för alla svar! Nu har jag beställt hem färg och stålborste, så kör vi på någon molnig dag
Fick blir originalet förresten, känns säkrast så.