Hej,
Jag har precis upptäckt att putsen släppt på två ställen på väggarna i källaren och att vita kristaller trängt fram.
Källaren är inte inredd, har klinker på golvet och putsade, målade väggar. I ett anslutande rum till detta där skadan är har vi berg i dagen.
Kan detta beror på fukt i grunden som dragit ut salter, därav de vita kristallerna?
Vi har inte tidigare bott i hus och håller därför på att lära oss hur det fungerar, vad som är normalt och ofarligt och vad som behöver åtgärdas. Är detta något vi borde åtgärda, eller något som man kan räkna med i källare och ingen fara?
Jag har precis upptäckt att putsen släppt på två ställen på väggarna i källaren och att vita kristaller trängt fram.
Källaren är inte inredd, har klinker på golvet och putsade, målade väggar. I ett anslutande rum till detta där skadan är har vi berg i dagen.
Kan detta beror på fukt i grunden som dragit ut salter, därav de vita kristallerna?
Vi har inte tidigare bott i hus och håller därför på att lära oss hur det fungerar, vad som är normalt och ofarligt och vad som behöver åtgärdas. Är detta något vi borde åtgärda, eller något som man kan räkna med i källare och ingen fara?
Vilket år är huset byggt?
Att källarväggen blir fuktig var inget problem förr när källaren inte användes som boyta.
Kristallerna du ser beror troligen på fuktvandring.
Kontrollera att du inte har tillskjutande fukt utifrån.
*Marken lutar från huset.
*Stuprörens vatten leds bort från sockeln.
*Inga blomsterrabatter vid husvägg som måste vattnas.
//AA
Att källarväggen blir fuktig var inget problem förr när källaren inte användes som boyta.
Kristallerna du ser beror troligen på fuktvandring.
Kontrollera att du inte har tillskjutande fukt utifrån.
*Marken lutar från huset.
*Stuprörens vatten leds bort från sockeln.
*Inga blomsterrabatter vid husvägg som måste vattnas.
//AA
Men är det klinkers på bilderna? Ser ut som plastmatta, fast de flesta källare suger fukt, bo in er ett tag så får ni nog klarhet i saken, att börja duscha som en familj när huset tidigare bestått av en person ger också mer fukt i källaren.
Huset är från - 61. Källarplanet ligger i sutteräng. Detta är en innervägg, dvs inte mot fasad/yttervägg.
Jag vet att det finns dränering på kortsidan och långsidan som ligger ovan mark. Osäker på hur det ser ut på långsidan för det rum som har berg i dagen då det finns en stenlagd uteplats ovanpå hela vägen mot fasaden.
Stuprören slutar inte ovan mark utan leds ner i marken, och det finns inga rabatter mot fasaden.
Kan det vara pga dålig dränering som gör att fukt tränger upp i bottenplattan och vidare upp i väggarna?
Jag vet att det finns dränering på kortsidan och långsidan som ligger ovan mark. Osäker på hur det ser ut på långsidan för det rum som har berg i dagen då det finns en stenlagd uteplats ovanpå hela vägen mot fasaden.
Stuprören slutar inte ovan mark utan leds ner i marken, och det finns inga rabatter mot fasaden.
Kan det vara pga dålig dränering som gör att fukt tränger upp i bottenplattan och vidare upp i väggarna?
Ja det är klinkers (jag håller med om att det ser ut som en plastmatta på bulden).HeineA skrev:
Vi har bott här i ca 2 år nu, och det som bodde tidigare var en större familj.
Det är mycket att lära sig med villalivet, alltid är det något som pajar och vi försöker lära oss sålla ut vad som är kritiskt att åtgärda och vad man kan avvakta med.
Ok fast det är det roliga med att vara husägare, alla hus har sina egna egenheter, är själv inne på mitt femte hus och ju mer åren går så blir man mindre orolig för fuktgenomslag, kör med luftavfuktare och hygrometer för att hålla koll, blir inte orolig av dina bilder men att ta bort trälisterna kan vara en idé helst så ska källargolvet kunna andas fritt, även klinker kan göra så att fukten vandrar upp mot väggen, men jag skulle inte vara orolig.
Tusen tack för dina svar! Kämns skönt att få lugnande besked från nån som varit med lite längre. Och jag instämmer, det är roligt att lära sig allt som har med hus att göraHeineA skrev:Ok fast det är det roliga med att vara husägare, alla hus har sina egna egenheter, är själv inne på mitt femte hus och ju mer åren går så blir man mindre orolig för fuktgenomslag, kör med luftavfuktare och hygrometer för att hålla koll, blir inte orolig av dina bilder men att ta bort trälisterna kan vara en idé helst så ska källargolvet kunna andas fritt, även klinker kan göra så att fukten vandrar upp mot väggen, men jag skulle inte vara orolig.
Liknande trådar
-
Hur lagar jag hål i golvet i källaren
Grund & Markarbeten -
Är det fuktskadat kakel
Badrum -
Plast+träpanel mot yttervägg i källaren - fuktskadat under?
Grund & Markarbeten -
Hur fixar jag mina fuktskadade väggar i källaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
liten fuktskada i källaren, hur skulle ni ha gjort?
Grund & Markarbeten