Hur stor skillnad i grader ska det vara mellan utgående & retur ledning?

Tycker att mina 1500 liter inte räcker så länge, det är på håret nu när det är runt 0;an. Hur blir det då vid -15??

Huset är ett 120kvm 30-tals trähus, orginal fönster normal isolering.
Vill minnas att det var bättre förra vintern... Men jag har väl varit och pillat, jag vet, rör inget som inte är trasigt. Men man vill ju kolla hur allt funkar.

Jag har en utegivare kopplad till en styrdosa där man kan ställa in kurva, normal temp & natt sänkning.

Använder inte nattsänkning nu.

Cirkpumpen har 3 farter & den står på långsamaste & det finns en kran för att justera flödet ytterligare.

Men hur mycket ska det skilja mellan varm & retur?
 
Det går inte att svara på, beror på så många faktorer. Det som har betydelse för hur mycket energi du ackumulerar med given tankstorlek är vilken temp du har i tanken när du måste elda igen. Vad står termometrarna på då?

En shuntstyrning som styr efter innetemperatur ger en besparing alternativt högre komfort.
 
lars ostman skrev:
Hur stor skillnad i grader ska det vara mellan utgående & retur ledning?

Tycker att mina 1500 liter inte räcker så länge, det är på håret nu när det är runt 0;an. Hur blir det då vid -15??

Huset är ett 120kvm 30-tals trähus, orginal fönster normal isolering.
Vill minnas att det var bättre förra vintern... Men jag har väl varit och pillat, jag vet, rör inget som inte är trasigt. Men man vill ju kolla hur allt funkar.

Jag har en utegivare kopplad till en styrdosa där man kan ställa in kurva, normal temp & natt sänkning.

Använder inte nattsänkning nu.

Cirkpumpen har 3 farter & den står på långsamaste & det finns en kran för att justera flödet ytterligare.

Men hur mycket ska det skilja mellan varm & retur?
Ett sätt är att strypa returen så mycket som möjligt utan att det blir förkallt inne. Men systemet blir mycket trögt då
 
Jag skulle vilja säga så stor skillnad som möjligt, om vi snackar vedsystem?
Gissar att du har grova rör till radiatorerna som en gång i tiden fungerat på enbart självcirkulation, så pumpen behöver nog inte hjälpa till mycket.

Ju varmare vatten du skickar ut ju kallare får du tillbaka..om allt fungerar som det ska.
Försök trimma in det så att den nedre delen på sammtliga radiatorer inte är varma i botten. Sen får man ju dra en gräns, om du enbart värmer med den översta decimeter på raditorerna (skickar ut 80gradigt vatten) så lär du få väldigt torr inomhus luft och risken att något barn bränner sig.

Kolla här: http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=27&u1_ID=55

/danso

 
Förstår inte riktigt, personligen vill jag helst ha tillbaka samma temperatur som "går ut". Att detta blir svårt förstår jag, minskad temperatur är ju ett resultat av uppvärmningen.
 
enligt min mening ska man skicka ut det lägsta möjliga temp för att värma upp huset till trivsam nivå .... returen ger sej själv :).
Vilken är det "lägsta möjliga" bestäms bla av storlek på radiatorer i förhållande till ytan som skall värmas (för små radiatorer i stora rum =högre temp ut ).
gaia
 
gaia skrev:
enligt min mening ska man skicka ut det lägsta möjliga temp för att värma upp huset till trivsam nivå .... returen ger sej själv :).
Vilken är det "lägsta möjliga" bestäms bla av storlek på radiatorer i förhållande till ytan som skall värmas (för små radiatorer i stora rum =högre temp ut ).
gaia
Ja, det stämmer också ;). Bara returen är hyffsat kall "alltid" så behöver man ju inte släppa ut mera värme. Jag har tagit i lite extra så att returen håller samma låga temp oavsett utetemp och vind mm. Det blir inga förluster då energin ändå kommer hustet tillgodo.

Men det är stor skillnad på skiktningen om return är 45g jämfört med 30g...ca: ett halvt dygns längre eldningsuppehåll vid -5 i mitt system.

/danso
 
Hur ska man tänka vid själva inställandet? Lägre temp ut med högre fart eller hög temp med låg fart?
Om man skickar ut hett vatten med väldigt lågt fart så får man ju en väldigt låg temp på returen är det bättre eller sämre än att ha lite varmare retur?

När jag eldat klart så är det ca 80-90 grader i tankarna & när det dags att elda så är det 20-25-35-50 fördelat på mina 4 mätare på min 2 750liters ackar. Så ser det ut nu när det nästan är plusgrader hela dygnet, inte utan att man undrar hur det blir sedan.
Det sitter stora gamla radiatorer nästan i hela huset, de är väl sk låg temps radiatorer, eller?

En inne givare kanske vore något då ha man ju bara cirkulationshastigheten att ta hänsyn till.

Vilken är bra till rätt pris?
 
När man ska värdera olika alternativ mot varandra är det ofta bra att tänka sig fram till något extremläge, för att se hur det blir då.

Om du skickar ut extremt varmt vatten med nästan ingen hastighet alls, vad händer då? Det blir varmt vid pannan, men ingen annanstans, för det hinner svalna innan det kommer till första elementet. Returen blir rumstemperaturen, för det hade ju svalnat dit innan det ens kom till något element.

Om du skickar ut svagt uppvärmt vatten med mycket hög hastighet, vad händer då? Du får en jämnt fördelad uppvärmning, där inte mycket av vattnets energi hinner överföras till luften, innan det susar vidare ner till pannan igen. Returen får ungefär samma temperatur som utgående vatten. Slitaget, på grund av strömmande vatten, blir stort i rören.

Alltså kan man inse att inget av extremlägena är bra. Det blir två kurvor som kröker på varsitt håll. Där de skär varandra finns något slags optimal punkt.

Personligen anser jag att värmen ska avges från elementen, inte från rören. Det är ju därför man har element. Alltså ska elementen vara betydligt kallare i bottnen än i toppen. Blir det för varmt i något enskilt rum, av någon anledning, stänger mina termostatventiler på elementet. Övrig temperaturreglering sker med shuntventilen.

Nattsänkning är bra för sovkomforten, men spelar ingen mätbar roll för ekonomin. Men det går bra att göra när man eldar ved mot ackumulatortank. Det är ju en värmekälla som är hur flexibel som helst, när det gäller effektuttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.